شناسهٔ خبر: 54150303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آماده‌سازی مرز‌های «خسروی» و «مهران» برای پذیرایی از زائران اربعین

بعد از ۲ سال کرونایی ۳ استان در آماده‌باش برگزاری مراسم اربعین

روزنامه جوان

چند سالی می‌شود که کرمانشاه در تلاش است تا به عنوان یکی از راه‌های ثابت ورود و خروج زائران به عراق مطرح باشد. مخصوصاً در زمان اربعین حسینی که میلیون‌ها ایرانی و خارجی، مرز‌های غرب کشور را برای این کار انتخاب می‌کنند.

صاحب‌خبر -

چند سالی می‌شود که کرمانشاه در تلاش است تا به عنوان یکی از راه‌های ثابت ورود و خروج زائران به عراق مطرح باشد. مخصوصاً در زمان اربعین حسینی که میلیون‌ها ایرانی و خارجی، مرز‌های غرب کشور را برای این کار انتخاب می‌کنند. هرچند کرمانشاه از گذشته میزبان زائران کربلا بوده، ولی در برخی موارد و به خاطر مسائل امنیتی که بیشتر به طرف عراقی مربوط است، مرز بسته می‌شد و با آرام‌شدم اوضاع، کار‌ها به روال قبل برمی‌گشت. ناگفته نماند طی سال‌های اخیر و به خصوص در چند سالی که کرونا بسیاری از کار‌ها و سفر‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود، مرز‌های کرمانشاه برای رفت‌و‌آمد زائران مسدود بود، اما امسال این استان خود را برای پذیرایی از زائران حسینی آماده کرده و به گفته مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، مرز‌های مجاز برای تردد زائران در اربعین سال جاری در سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه پیش‌بینی شده و تلاش می‌شود تا رفت‌و‌آمد زائران از «مرز خسروی» مشابه «مرز مهران» پایدار و دائمی باشد.

پس از دو سال محدودیت کرونایی، پیش‌بینی می‌شود امسال مسیر زائران اربعین در کرمانشاه بسیار شلوغ شود. براساس گزارش کمیته تأمین زیرساخت‌های اربعین در این استان امکانات تلفن و اینترنت در مسیر زوار تأمین و در پارکینگ‌ها نیز امکان پذیرش ۴۵ هزار خودرو و ۳۰۰ اتوبوس فراهم شده است. پست دوم تأمین برق قصرشیرین در حال تکمیل است و کار ساخت کارخانه بسته‌بندی آب نیز در مسیر اربعین به خوبی پیش می‌رود. به گفته استاندار کرمانشاه، زیرساخت‌ها در مرز سومار نیز در حال تکمیل‌شدن است تا در صورت امکان مسیر دوم تردد زوار در استان کرمانشاه باشد.
بهمن امیری‌مقدم تأکید کرد: «باید برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر اربعین در استان کرمانشاه برنامه‌ریزی کرد. پنج استان همدان، کردستان، قزوین، گیلان و اردبیل استان‌های معین کرمانشاه در پذیرایی از زائران اربعین حسینی هستند.»
چراغ سبز مرز خسروی برای عبور و مرور
مرز خسروی به عنوان گزینه اول برای تردد زائران در کرمانشاه به حساب می‌آید. بر همین اساس مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گفته که زیر‌ساخت‌ها برای تردد عاشقان اباعبدالله الحسین در این مرز در حال آماده شدن است.
امید کوثری‌فر با بیان اینکه علاوه بر استان‌های ایلام و خوزستان، در کرمانشاه نیز اقدامات لازم برای تکمیل زیر‌ساخت‌های مرز «خسروی» و «قصر‌شیرین» در حال تکمیل شدن است، گفت: «اقدامات دیپلماتیک توأم با تکمیل زیر‌ساخت‌ها در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود در اربعین پیش‌رو، کرمانشاه مرز دوم تردد زائران اربعین حسینی باشد.»
کوثری‌فر خاطرنشان کرد: «طبیعتاً از سال ۱۳۹۲ به بعد بخش عمده‌ای از تردد زوار از مرز قصرشیرین و سایر مرز‌ها به مرز مهران انتقال داده شده و طی این سال‌ها اقدامات بسیار مهمی در مرز مهران با اهتمام و همدلی و همراهی مسئولان استانی و ملی در این مرز انجام شده، اما به موازات همین اقدامات در مرز‌های «چزابه» و «شلمچه» نیز انجام شده است.»
به گفته این مسئول، پیشرفت‌های زیر ساختی در مرز خسروی که تا سال ۱۳۹۲ فعال و تا ۱۳۹۸ هم پیشرفت قابل قبولی داشت، از آن زمان به علت شرایط کرونایی کاهش یافت، اما این بدان معنی نیست که عبور زائران از این مرز منتفی شده باشد.
مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین تأکید کرد: «بدون تردید رویکرد اصلی این است که با توجه به ظرفیت خوب و گسترده مرز خسروی، این مرز به عنوان یکی از مهم‌ترین مرز‌های کشور در تردد زائران اربعین مورد استفاده قرار گیرد.»
آماده‌باش ایلام برای پذیرایی از ۵ میلیون زائر
با افزایش تعداد شهروندانی که به عشق امام حسین (ع) تصمیم به حضور در راهپیمایی عظیم اربعین گرفته‌اند، حالا پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نزدیک به ۹ میلیون نفر در این مراسم عظیم شرکت کنند که حدود ۵ میلیون نفر از زائران، مرز مهران را برای ورود و خروج انتخاب خواهند کرد.
معاون امنیتی، انتظامی وزارت کشور که برای بازدید از وضعیت مرز مهران و آخرین اقدامات انجام شده در این نقطه مرزی جهت برگزاری مراسم عظیم راهپیمایی اربعین حسینی به ایلام رفته بود، از توسعه همه جانبه این مرز خبر داد و گفت: «پیش‌بینی می‌شود ۴ تا ۵میلیون زائر از مرز مهران تردد کنند، به همین خاطر تمام اقدامات عمرانی که طی دو سال گذشته متوقف شده بود، در دستور کار قرار گرفته و با اقدامات جهادی استاندار و مجموعه‌های دیگر شاهد یک تحول همه‌جانبه هستیم.»
سیدمجید میراحمدی تصریح کرد: «عقب‌ماندگی‌های پروژه‌های اربعین به ویژه در حوزه زیرساخت‌ها در حال جبران است.»
مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور نیز در بازدید از مرز مهران، با بیان اینکه این مرز مستعدترین راه برای سفر زائران اربعین حسینی است، گفت: «هدف از سفر به ایلام سنجش‌عملکرد استان‌های معین، در راستای تکالیف و وظایف زیر‌ساختی بر اساس مقدوراتشان بوده و مسئولان استان‌های معین موظفند تا نسبت به فرجام پروژه‌های عمرانی مرتبط با موضوع اربعین در مرز مهران و مسیر منتهی به این مرز را به سرعت به سرانجام برسانند.»
در همین رابطه حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام نیز با بیان اینکه تونل شماره یک محور ایلام ـ مهران تا اربعین زیر بار ترافیک می‌رود و برای تکمیل این تونل علاوه بر اعتبارات تعیین شده استانی از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور به استان نیز استفاده شده است، گفت: «علاوه بر اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان، بخشی از ۸۰۰ میلیارد تومانی که در دیدار با رئیس‌جمهوری مصوب شده بود هم برای تکمیل پروژه تونل شماره یک محور ایلام - مهران، به این پروژه اختصاص یافته است»، اما تمام کار‌ها به استان‌ها سپرده نشده و محمدباقر محمدی معاون عملیات امداد و نجات هلال‌احمر کشور نیز از ایجاد پایگاه‌های ویژه امدادی در کنار پایگاه‌های ثابت استانی خبرداده و گفته است: «در استان کرمانشاه با وجود تلاش‌های بسیار، موفق به ایجاد آشیانه بالگرد هلال‌احمر نشدیم و با مشکل مواجه هستیم و امید داریم با کمک استاندار این موضوع رفع شود.»
همچنین وزارت نیرو درصدد است تا علاوه بر ایجاد سوله کارخانه آب بسته‌بندی در کرمانشاه، آب و برق مورد نیاز آن را در کرمانشاه تأمین کند تا در مدار تولید قرار گیرد.

نظر شما