شناسهٔ خبر: 54123386 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تشریح آثار اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها در چهارمحال و بختیاری از زبان معاون استاندار

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با سرعت گرفتن قاچاق در کشور دولت چاره‌ای جز اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها نداشت، آثار اجرای این طرح در استان را طی چند روز گذشته تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، محمدکاظم منزوی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه این طرح در دولت‌های قبل نیز اجرا شد، گفت: هدفمندی یارانه در ۲ دولت قبل بر روی آرد و انرژی با روش خاصی انجام و به صورت یارانه نقدی به حساب مردم واریز شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری افزود: با شروع کار این دولت، هدفمندسازی یارانه‌ها با اصلاح تعرفه گاز در واحدهای صنعتی آغاز به کار کرد و قیمت گاز ۳ الی ۴ برابر شد و قیمت آن از هر یک مترمکعب ۱۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان رسید یعنی رشد ۱۷ و ۱۸ برابری داشت و به تبع آن الگویی برای مصرف برق و آب نیز ارائه شد.

سه وزارت‌خانه درگیر اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها شدند

وی ادامه داد: آنچه که برای مردم حساسیت ایجاد کرد آزاد کردن قیمت ۹ قلم کالای اساسی و نهاده‌ها بود که رشد قیمت‌ها در بازار را به همراه داشت.

منزوی اظهار داشت: با این وجود وارد بحث هدفمندی یارانه‌ها شدیم که این حرکت سه دستگاه سازمان جهاد کشاورزی به عنوان تامین‌کننده امنیت غذایی، جامعه صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازرسی بر بازار و وزارت کار را در بخش توزیع یارانه‌ها درگیر کرد.

فرهنگ افزایش خودسرانه قیمت کالا اصلاح می‌شود

وی عنوان کرد: در حال حاضر درصدد اصلاح فرهنگ افزایش خود به خودی قیمت کالا هستیم تا سطح تاب‌آوری مردم با کنترل قیمت‌ها بالا رود برای این کار قیمت‌ها در اصناف مختلف مورد بررسی قرار گرفته تا بخشی از سود صنایع کمتر شود.

نظام قیمت‌گذاری کالاها در حال اجراست

وی با بیان اینکه نظام قیمت‌گذاری کالاها در حال اجراست، گفت: برای اجرای دقیق این نظام کمک مردم را لازم داریم تا فرهنگ‌سازی شود مردمی که ارائه‌دهنده خدمات هستند انصاف را در کنترل قیمت‌ها رعایت کنند و خدمات خود را بی‌دلیل در چند روز افزایش ندهند.

منزوی ادامه داد: در حال حاضر قهر بازار را در پیش داریم که بازار مرغ و روغن را از ما طلب نمی‌کنند و نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تقاضای مرغ کاهش یافته است و با این فروش تولیدکننده دیگر جوجه‌ریزی نمی‌کند و اگر کنترل نشود تا چند روز بعد دیگر مرغ در بازار وجود ندارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری بیان کرد: برآورد کاهش تقاضا سخت است و طی ۲ روز گذشته با وجود اینکه کشتار مرغ کاهش یافته اما باز هم خریدی از سمت بازار و مردم صورت نمی‌گیرد. 

وی بیان داشت: اقناع‌سازی مردم باید قبل از اجرای طرح انجام می‌شد اما فرصت چندانی برای این کار نداشتیم و قاچاق در حدی سرعت پیدا کرده بود که ذخایر گندم از یک ماه به ۱۵ روز رسید و چاره‌ای جز اجرای سریع طرح نبود.

خرید عجیب مردم مانع توزیع کالا به قیمت قبل شد

منزوی اظهار داشت: سعی کردیم کالاهای موجود در بازار را به همان قیمت قبل عرضه کنیم اما فرهنگ غلط برخی از مردم با حضور در فروشگاه‌ها باعث شد که قیمت تغییر پیدا کند و فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی از خرید بی‌سابقه و عجیب مردم تایید این ادعاست.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد در عرض یک هفته اوضاع بازار آرام شود اما تا زمانی که فضای امنیتی پیاده نشود بازار جمع نمی‌شود، بیان کرد: دولت با پرداخت یارانه نقدی موافق نیست و احتمال زیاد به سمت توزیع سبد کالایی حرکت خواهیم کرد و سبک پرداخت یارانه عوض می‌شود که به زودی روندها اطلاع‌رسانی می‌شود.

بی‌تفاوتی مردم به افزایش تخلفات کمک می‌کند

منزوی در پایان با بیان اینکه از اقشار مختلف در تیم‌های بازرسی کمک گرفته‌ایم، گفت: هر روز ۲۰۰ بازرسی در شهرکرد انجام می‌شود اما تخلف در یک لحظه انجام می‌شود که ممکن است در آن زمان تیم بازرسی در محل نباشد لذا اجرای بازرسی دقیق کمک مردم را لازم دارد اما متاسفانه بی‌تفاوتی مردم باعث شده خیلی از تخلفات دیده نشود.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶

نظر شما