شناسهٔ خبر: 54080462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

«آفت» جان درختان باغ شوکت آباد بیرجند را گرفت/وعده‌های اوقاف امیدی برای احیای دوباره موقوفه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی و آفات کرم‌خراط و سوسک سرشاخه‌خوار موجب شد خشکیدگی درختان میوه باغ شوکت‌آباد بیرجند شد،‌ گفت: هزینه کرد اداره اوقاف برای مبارزه با آفات هیچ سودی نداشت و درختان میوه به دلیل آفت زدگی از بین رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، حجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه موقوفه باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند منفعتی و درآمدزا است نه انتفاعی، اظهار کرد: این موقوفه ۲ وقف نامه دارد که یکی ۱۲۳ سال و دیگری ۱۲۷ سال از تاریخ وقف آن می گذرد.

وی با اشاره به اینکه نیت این موقوفه هزینه‌کرد درآمدزایی آن برای مدرسه علمیه عبدالعلی خان و حسینیه امام رضا(ع) است، افزود: موقوفه شوکت آباد ۲۵ نیت برای تعزیه داری حضرت علی(ع)، تعزیه داری و عزاداری برای امام حسین(ع) و تعزیه خوانی حضرت عباس(ع)، امام جماعت، خطیب و مؤذن و خادمین و معلمین در مدرسه عبدالعلی خان، اقامه روضه خوانی در صبح های پنج شنبه، اطعام، ۶۰ نفر از فقرا، روشنایی حجرات، مدرسین و طلاب، ولادت و شهادت ائمه معصومین در حسینیه امام رضا(ع)، عزاداری امام حسین(ع) در محرم و صفر و هزینه ها و مخارج این حسینیه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مردم از خشک شدن درختان باغ، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی های متمادی و تغییر اقلیم و از چند سال پیش هم کرم خراط و هم سوسک سرشاخه‌خوار درختان میوه وارد این باغ شده و ما هر چه توان داشتیم با اصلاح و برش شاخه درختان و سم پاشی سعی کردیم این آفت ها را از باغ دور کنیم اما متاسفانه این مبارزه هیچ ثمری نداشت و مجبور به قطع درختان خشکیده شدیم؛ درختان میوه عمر مفید دارد و این هم مختص باغ شوکت آباد نیست و بسیاری از درختان قوی مثل گردو هم در سطح استان خشک شده و از بین رفته است.

به گفته وی درختان میوه باغ شوکت آباد که شامل ۶۰ درصد از درختان می‌شود به دلیل آفت زدگی از بین رفته است.

حجت الاسلام بخشی‌پور با بیان اینکه براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری باید تمام درختان آفت زده و ریشه های آنان از باغ خارج و سوزانده شود، تأکید کرد: در همین راستا با همکاری میراث فرهنگی، اوقاف و سرمایه گذار بررسی خواهد شد که برای احیای باغ شوکت آباد چه نوع درختان مقاومی پس از حذف همه ریشه درختان خشک شده و آلوده به آفت کاشته شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت باغ شوکت آباد در ۲ هفته گذشته با برگزاری نشستی در این باغ و عمارت با حضور معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، سرمایه گذار، فرماندار بیرجند و مدیرکل میراث فرهنگی استان مقرر شد ساماندهی سرسرای ورودی باغ، تکمیل و تجهیز ۱۰ اتاق مشرف به باغ به‌ عنوان فضا‌های اقامتی و تالار‌ها انجام شود و سرمایه‌گذار باغ و عمارت شوکت‌آباد طی مدت ۲ ماه آینده نسبت به راه‌اندازی و بهره‌برداری این مجموعه اقدام کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: همچنین اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از محل ۲ میلیارد تومان اعتبارات پیش‌بینی‌شده در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان مرمت بنای استادسرا را در دستور کار خود قرار می‌دهد و سرمایه‌گذار نیز نسبت به تجهیز و راه‌اندازی آن اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش آبدهی قنات شوکت آباد از ۴۰ لیتر به ۲۰ لیتر در ثانیه، تصریح کرد: برای مدیریت بهینه و مطلوب آب با توجه به اقلیم حاکم بر این منطقه بحث آبیاری تحت فشار و نوین در دست اجرا قرار گرفته است و ۳۰ هکتار باغ جدید شامل درختان انگور، پسته، انار و عناب و گل محمدی در این منطقه ایجاد شده است.

حجت الاسلام بخشی‌پور در  ادامه سخنانش با بیان اینکه درآمد موقوفات استان از ۱۱ میلیارد تومان در سال ۹۷ اکنون به ۴۱ میلیارد تومان رسیده است، خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی از نظر وقف جدید در سطح کشور رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ما در اوقاف و امور خیریه به عنوان امین هستیم نه فاعل و مختار، گفت: در سطح استان خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۱۵۸ موقوفه، ۲۱ هزار و ۹۶۰ رقبه و ۱۵ هزار و ۵۲۸ نیت موقوفه داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در اداره امور اوقاف سومین استان پهناور کشور با ۶۸ نیرو هستیم، تصریح کرد: با توجه به موقوفات و پراکندگی استان تعداد نیروهای اوقاف پاسخگو نیست لذا سازمان مجوزی برای تعیین امین و هیئت امنا برای موقوفات صادر کرده است و در حال حاضر حکم ۸۵ نفر به عنوان امین موقوفات استان گرفته ایم.

گفتنی است مجموعه باغ و عمارت تاریخی شوکت‌آباد یکی از آثار برجسته باستانی در خراسان جنوبی بوده که در فاصله پنج کیلومتری شرق شهر بیرجند در مسیر جاده بیرجند-زاهدان واقع شده‌است.

انتهای پیام/

نظر شما