شناسهٔ خبر: 54071132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بیش از 900 هزار درخواست مردمی در سامانه ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ثبت شده است

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با اشاره به مراجعه ۴ تا ۵ هزار نفر در روز به این مرکز گفت: ۹۴۴هزار و ۴۲۵ درخواست مردمی در سامانه سامد ثبت شده که ۸۲ درصد نتیجه ارجاعات ما به نهادها بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام احمد صالحی رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری امروز دوشنبه در نشست خبری که در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، با بیان اینکه رئیس جمهوری بر اطلاع رسانی دقیق تاکید دارد، اظهار داشت: من نیز مانند شما اهالی رسانه مطالبه‌گر هستم و مانند شما وظیفه پیگیری دغدغه‌های مردم را دارم. اعتقاد من این است که دولت باید پاسخگو باشد، رئیس‌جمهور نیز بر اطلاع‌رسانی دقیق و عمل به جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، توجه ویژه دارد.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در شرایطی که جنگ رسانه می‌تواند اوضاع را تغییر دهد اطلاع‌رسانی به موقع فضای جامعه را بانشاط می‌کند و اعتماد از دست رفته به بخش‌های مختلف نظام در گذشته را بازمی‌گرداند و جامعه را به سوی افقی که در شأن نظام جمهوری اسلامی است پیش می‌برد.

وی بیان کرد: بنده مسئولیت مرکزی را دارم که نام مبارک «مردم» بر تارک آن نقش بسته است و منظور از مردم، همه مردم فارغ از قومیت و موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی است. هر کس در جهت اعتلای کشور خدمت می‌کند و دغدغه کشور را دارد برای ما مستحق خدمت‌رسانی است و ما خود را نوکر مردم می‌دانیم.

صالحی با اشاره به تلاش در زمینه خدمت به همه مردم و اطلاع‌رسانی درست، افزود: دلیل دیر پیوستن ما به جمع رسانه‌ها این بوده است که بتوانیم پاسخگوی عملکرد خود باشیم. ما باید اقدامات خود را به نتیجه برسانیم و از همه رسانه‌ها که دغدغه مردم را دارند دعوت می‌کنیم تا به کمک ما بیایند.

صالحی تاکید کرد: مرکز ارتباطات مردمی مجموعه‌ای دارای شاکله‌های قوی از بعد نظارتی و ارزیابی در دل این مرکز است و بر اساس نظام نامه و چارت مرکز بنیان شده است که در آن اداره کل بازرسی نهاد ریاست جمهوری و اداره کل رسیدگی به شکایات و مجموعه‌های به هم پیوسته به صورت پیوسته وجود دارند و تلاش کردیم مجموعه را به سمتی ببریم که خدمت به مردم در روحیه مسئولین آن به صورت نهادینه پرورش دهد.

وی ادامه داد: انتخاب مدیران ما بر اساس توانمندی و مردم نهادی صورت می‌گیرد. تا این لحظه ۴۱۰ مدیر در استانداری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و ۱۹۰ مکاتبه برای پیگیری این موضوع انجام شده است. تا این لحظه بر اساس پیگیری ۱۳۰ نفر مدیر ناکارآمد شناسایی و از مسئولیت خود برکنار شدند که نشان دهنده عزم راسخ مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برای پیگیری امور مردمی است.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با اشاره به تجمعات مقابل استانداری‌ها در ایام گذشته و آسیب شناسی دقیق این موضوع گفت: از سفر ششم رئیس جمهور قرار شد یک ماه قبل از سفر بیشتر تجمعات و مطالبات مردم استان، مورد شناسایی قرار گرفت و ملاحظات با نگاه حل مسأله و رفع حل موضوع مطالبات دسته بندی شود که به موجب آن دیگر تجمع مقابل استانداری وجود ندارد و در راستای تکریم ارباب رجوع اقداماتی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: نمایندگانی از وزارتخانه‌های مختلف در استان مورد نظر مستقر می‌شوند و بر اساس دسته بندی موضوعی مردم به آنها مراجعه می‌کنند و میانگین ۶ تا ۸ هزار مراجعه چهره به چهره مردمی قابل تحقق است و در سامانه سامد قابل رصد و ارزیابی است.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با اشاره به مراجعه ۴ تا ۵ هزار نفر در روز به این مرکز گفت: ۹۴۴هزار و ۴۲۵ درخواست مردمی در سامانه سامد ثبت شده  که ۸۲ درصد نتیجه ارجاعات ما به نهادها بوده است و 77 هزار و ۷۵۶ مورد درخواست‌های چهره به چهره در سفرهای استانی انجام شده و نتیجه نهایی آنها به مردم اطلاع رسانی که در سامانه سامد قابل مشاهده است.

صالحی بیان کرد: نزدیک یک میلیون درخواست مردمی در سامانه سامد ثبت شده و در ایام کرونا به صورت فعال‌تر از گذشته در حال انجام است و با کد رهگیری امکان پیگیری از راه دور برای عزیزان فراهم شده است و ۸۲ درصد نتیجه ارجاعات ما به نهادها و مجموعه‌ها بوده و به دلیل سفرهای در حال انجام، برخی از آنها هنوز انجام نشده است.

وی عنوان کرد: سیاست مرکز اقناع و اقدام بوده است، تلاش کردیم به کمک نیروهای مردمی جلب اعتماد مردم و اقناع مردم را به سرانجام برسانیم. حجم درخواست‌ها و مطالبات مردم در ابتدای تشکیل مردم ۱۹ برابر دوره‌های قبل بوده است و در حال حاضر حجم مطالبات و درخواست‌ها نسبت به سال قبل به ۱۶ برابر رسیده است و به سمتی می‌رود که حجم رسوب شده مطالبات را در مسیر تحقق پیش ببریم و درصد پاسخگویی و پیگیری نامه‌ها را به صورت جدی افزایش دهیم و پاسخگویی همه مدیران در این راستا پیش رود.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ادامه داد: هر روز مدیران ما با اشتیاق در خدمت مردم هستند و من نیز به صورت هفتگی سرکشی دارم و ارتباط چهره به چهره با مردم را دنبال می‌کنیم. در سفرهای استانی نیز همه مدیران خود را موظف به پاسخگویی کردیم تا نگاه تحولی در مرکز ایجاد شود تا به سمت شأن و جایگاه دولت مردمی گام برداریم.

صالحی اظهار داشت: در هر اداره‌ای، مجموعه‌های بازرسی و ارزیابی عملکرد به عنوان خدمتگزاران مردم عمل می‌کنند و درخواست‌ها را ریل گذاری شده در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا در اسرع وقت پاسخگویی به مردم انجام شود. تلاش داریم پاسخگوی رسانه‌ها باشیم و واهمه‌ای از اینکه پاسخی برای شما نداشته باشیم، نداریم و حاضر هستیم بدون هیچ مشکلی از مردم و رسانه‌ها عذرخواهی کنیم.

وی ادامه داد: خود را بدهکار مردم می‌دانیم و آنها را مطالبه گر درخواست‌های فردی و جمعی می‌دانیم. هر جا قصوری از هسته ارتباطات مردمی وجود داشته باشد به آن اذعان خواهم داشت تا در یک فضای خدمتگزاری به مردم حرکت کنیم نه در فضای بالا به پایین.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری افزود: در سفر استانی به استان گلستان، رئیس جمهور تماس گرفتند و از تجمعی خبر دادند و از بنده خواستند که آن را پیگیری کنیم. در محل اعتراض توقف کردیم اما جالب این بود که پلاکارد تجمع کنندگان در رابطه با اعتراض نبود بلکه پیام تشکر بود مبنی بر اینکه پیش از حضور رئیس جمهور مشکل مورد نظر آنها مرتفع شده بود.

صالحی در رابطه با برکناری ۱۳۰ مسئول در استان‌ها گفت: فرآیند ارزیابی عملکرد همه دستگاه‌ها و استانداری‌ها مورد تاکید در دولت مردمی است. شاخص‌های مورد نظر ما به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهور نسبت به توجه بیشتر به ارتقای نظام ارزیابی، مسئولین در فرمانداری‌ها، معاونین وزارتخانه‌ها و.. رصد و گزارش آنها ارائه می‌شود.

وی افزود: تجمعاتی که در محل پاستور صورت می‌گیرد با همکاری نهادها و قوای سه گانه مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرد و نتیجه مطالبات مردمی در محل پاستور هم به رئیس جمهور گزارش می‌شود. مشکلات بین دستگاهی نیز در جلسات حل مسأله مطرح می‌شود.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ادامه داد: فراوانی موضوعات مورد درخواست مردمی را به صورت روزانه در ۱۲ تا ۱۴ برگه به رئیس جمهور گزارش می‌دهیم. تاکید ما این است که اگر نصف شب یا در ایام تعطیل هم کسی مطالبه و درخواستی داشت به صورت شبانه روزی پاسخ آنها داده شود. فضاسازی‌های شبکه‌های معاند نیز به اطلاع رییس جمهور می‌رسد. تقدیر، انتقاد، تشکر و پیشنهاداتی که جنبه فراوانی داشته باشد را با رعایت امانتداری به رئیس جمهور ارایه می‌کنیم و شخص رییس جمهور گزارش‌ها را رصد می‌کنند نه دفتر رئیس جمهور و قرار نیست کسی واسطه ما و شخص رییس‌جمهور باشد.‌

صالحی عنوان کرد: حجم درخواست‌ها و سوالات مردم از ۱۰۰ هزار در خواست شروع شد و اکنون به ۳۰ هزار درخواست روزانه رسیده است. رئیس جمهور در تلاش هستند با مردم و درخدمت مردم باشند و به گونه‌ای نیست که واسطه‌ها با تاخیر درخواست‌های مردم را به رئیس جمهور منتقل کنند. شخص رئیس جمهور مشکل را می‌بینند و مرکز هم امانت داری می‌کنند وبلاواسطه مشکلات را برای رئیس جمهور مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: حجم حضور رئیس جمهور در سفرهای استانی و مرکز بی نظیر است و باید ساز و کاری برای عدالت در امکان دسترسی به رئیس جمهور فراهم می‌شد و ما سعی کردیم مطالبات مردمی را از طریق کانال‌های مختلف تقویت کنیم.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، در رابطه با اینکه «آیا در ایام اخیر گزارشی از اعتراض و تجمعات مردمی در استان‌های جنوبی کشور توسط مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری رصد و مورد ارزیابی قرار گرفته است؟» گفت: مطالبه گری را باید حق مردم بدانیم. قطعاً این درخواست‌ها بعضی مواقع در قالب اعتراض تند به نوع اقدام و اصل اقدام مطرح می‌شوند و باید پاسخ داده شوند. نسبت به تجمعات در هیچ نقطه‌ای از کشور بی اطلاع نیستیم. دولت مردمی است و ما تجمعات را برای خود محترم می‌دانیم و از تجمعات هراسی نداریم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم پاسخ مردم را بدهیم و قطعاً مورد توجه مردم است که همانطور که دولت پیگیر مطالبات مردمی است، از طرف دیگر اعتراضات آنها می‌تواند برای دشمنان نظام نقطه امیدی باشد تا از مطالبات و تجمعات آنها سوء استفاده کنند و مردم فهیم ما حتماً این موضوعات را مدیریت می‌کنند. آنقدر در دوره‌های قبل وضعیت معیشت مردم در فشار بوده است که نحوه اطلاع رسانی برای آنها دغدغه ایجاد کرده بود و به مرور با فضای اعتماد سازی در حال مرتفع شدن است.

صالحی در رابطه با اقدام ریاست جمهوری در مورد وضعیت رضا رویگری که طی هفته‌های گذشته رسانه‌ای شد، گفت: به محض اینکه بنده از موضوع آقای رضا رویگری مطلع شدم با وزارت مربوطه و شخص وزیر در مورد وضعیت تمام هنرمندان صحبت کردیم. این نباید به صورت مصداقی باشد که شخصی ضربه ببیند و مصداقی مطرح شود تا آن موضوع را پیگیری کنیم. این وضعیت در شان نظام و اصحاب هنرمند نیست که چنین شرایطی داشته باشند. میان هنرمندان تفاوتی برای ما وجود ندارد و همه آنها برای ما عزیز هستند.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری بیان داشت: برای اولین بار لینک مرکز ارتباطات مردمی روی سایت نهاد ریاست جمهوری بارگذاری شده است. خواهش من این است که مردمی سازی در رسانه نیز با اطلاع رسانی به موقع اقدامات دولت مورد توجه قرار گیرد. برای ما تابستان و زمستان و روز و شب تفاوتی ندارد و با اطلاع رسانی اقدامات دولت، امانت‌دار اقدامات باشیم. خواهش ما این است که در سفرهای استانی از ما مطالبه گری کنید تا درست و به جا از دولت و دستگاه‌های دولتی مطالبه کنیم. مردم داری و رضایت مردم خط قرمز مسئولین و خدمتگزاران مردمی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما