شناسهٔ خبر: 54036524 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

پیشنهاد نصب تابلوی حداکثر سرعت مجاز رانندگی در روزهای بارانی در جاده ها

متاسفانه در کشور ما تابلوها یا سرعت سنج های نصب شده برای درجات راه، فقط سرعت مجاز در شب و روز تعیین شده است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در مورد ایجاد پدیده سرخوردن روی آب یا آبرانی یا هیدورپلنینگ برای خودروها گفت: اگرچه سه عامل عمق آب، سرعت خودرو و عمق عاج لاستیک عوامل تاثیر گذار در ایجاد این پدیده هستند اما باید در نظر داشت که سرعت بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد.

به گزارش تین نیوز، رضا مرادی افزود: همچنین عرض لاستیک  نیز طبق قانون ارشمیدس در نیروی هیدروپلنینگ موثر است.

او تاکید کرد: مطلب بسیار مهم، سرعت مجاز رانندگی در ایام بارانی یا تر بودن جاده هاست که متاسفانه در کشور ما  تابلوها یا سرعت سنج های نصب شده برای درجات راه، فقط سرعت مجاز در شب و روز تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

چرا خودروها در هنگام بارندگی سر می خورند؟

این کارشناس عنوان کرد: این در حالی است سرعت در حالت های خشک و بارانی باید متغیر باشد.

مرادی گفت: در حالت تر بودن راه،  سرعت مجاز حداقل ۳۰ درصد باید کاهش پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد مقررات ناقص با کمک و مساعدت مسئولان و کارشناسان برطرف گردد.

پیش از این یک کارشناس دیگر عنوان کرده بود: وقتی در حال رانندگی روی معابر خیس و لغزنده هستیم و سرعت مان از 55 کیلومتر بر ساعت عبور می کند کم کم پدیده آبرانی یا سر خوردن روی آب اتفاق می افتد.

این کارشناس افزود: در چنین حالتی یک لایه از آب، بین لاستیک و آسفالت تشکیل و با افزایش سرعت این لایه ضخامتش بیشتر می شود و در لحظاتی که خودرو سر می خورد یعنی دیگر در حال رانندگی روی آب هستیم نه آسفات و تماس لاستیک با آسفالت قطع شده است.

وی عنوان کرد:  در چنین شرایطی لازم است بدون توجه به این که وزن خودروی ما چقدر است، در هنگام بارندگی یا خیس بودن زمین به این موضوع توجه کنیم که میزان سرعت مان نباید از 55 کیلومتر بر ساعت بیشتر شود.

به گفته وی برخی رانندگان این موضوع را نمی دانند و در هنگام بارندگی یا خیسی آسفالت نیز با سرعت رانندگی می کنند که در نهایت با پدیده سرخوردگی مواجه می شوند.

 

نظر شما