شناسهٔ خبر: 54026137 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته ای که گذشت

برگزاری رزمایش جهادگران فاطمی تا انجام ۴ عمل پیوند عضو

بندرعباس- ایرنا- برگزاری رزمایش جهادگران فاطمی، بازدید سفیر بلاروس از بندر شهید رجایی، دستگیری عوامل تهیه و توزیع مشروبات الکلی، سفر فرمانده نیروی انتظامی و مشاور عالی فرمانده کل قوا ، انجام ۴ عمل پیوند عضو و معرفی رییس کل جدید تعزیرات از جمله مهمترین اخبار و رخدادهای هرمزگان در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

هرمزگان در هفته گذشته (۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) شاهد رخدادها و انتشار اخبار مختلفی در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین آنها مرور می شود.

اقتصادی

مشاور عالی فرمانده کل قوا در نیروهای مسلح در جریان بازدید از بندر شهید رجایی با بیان اینکه اتخاذ راهبرد دریا محور نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصادی ملی و منطقه‌ای دارد، برتوسعه تقویت اقتصاد ملی با بهره گیری از ظرفیت های دریایی تاکید کرد.

"سرلشکر سید ‌یحیی رحیم‌صفوی" شنبه گذشته با همراهی ۳۲ نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی از بخش‌های مختلف بندر شهیدرجایی بازدید و در خصوص راهبردهای توسعه دریا محور و نقش آن در سیاست اقتصادی ملی و منطقه‌ای به بحث و گفتگو پرداختند.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران، هفته گذشته در سفری به استان هرمزگان از بخش‌های مختلف بندری و کانتینری بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری و کانتینری ایران بازدید کرد.

بازدید از منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، دیدار با رییس دانشگاه هرمزگان، رییس و اعضای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، دیدار با استاندار هرمزگان و شهردار بندرعباس نیز از دیگر برنامه‌های سفیر جمهوری بلاروس و هیات همراه در این سفر دو روزه به بندرعباس بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای فروردین امسال تا نیمه اردیبهشت ماه جاری در مجموع ۱۲ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی پهلودهی شده که درهمسنجی با مدت مشابه ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

علی‌رضا محمدی کرجی‌ران روز سه‌شنبه گذشته در تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی در گفت‌ وگو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای فروردین امسال تا نیمه اردیبهشت ماه جاری در مجموع ۱۲ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی به مجموع تناژ ۶۹۵ هزار و ۱۰۱ تن در بندر شهید رجایی پهلودهی شده که در همسنجی با مدت مشابه از نظر وزنی ۷۵ درصد و از نظر تعداد ورود کشتی ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: برداشت انبه کال (سبز) از ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از باغ‌های استان آغاز شد و تا نیمه خردادماه امسال ادامه دارد.

مسعود گرگیج روز یکشنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا  پیش بینی کرد: امسال ۲۹ هزار تن محصول انبه نارس برداشت شود که به علت بارندگی‌ها، ۱۰ درصد بیشتر از پارسال است.

مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان گفت: طرح ۲۰ اینچ ارتباطی پالایشگاه گاز سرخون و نیروگاه گازی خلیج فارس در اردبیهشت ماه سال جاری به بهره برداری رسید.

فواد حمزوی هفته گذشته در نشست با خبرنگاران در تشریح تکمیل طرح اجرای دو کیلومتر خط انتقال ۲۰ اینچ نیروگاه گازی خلیج فارس اظهارداشت: این طرح بعد از یک عملیات ۷۲ ساعته در راستای حفظ تولید گاز و سایر محصولات پالایشگاه گاز سرخون با ایجاد امکان جذب گاز کم فشار پالایشگاه صورت گرفت.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان با اشاره به افزایش ۱۷۹ درصدی صادرات در بندر تیاب گفت: از فروردین ماه امسال تاکنون ۸۱ تن انواع کالا از این بندر به کشورهای هدف صادر شد.

حمیدرضا محمدحسینی تختی روز دوشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: از بازه زمانی فروردین امسال تا نیمه اردیبهشت ماه جاری، ۸۱ تن  انواع کالا از  این بندر تجاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر که شامل تن ماهی، میوه و تره بار بوده می‌باشد.

مانور سراسری بازرسی و نظارت از صنوف و بازاریان هرمزگان هفته گذشته با هدف پایش قیمت کالا و خدمات در بندرعباس برگزار شد.

نظامی، انتظامی، دفاعی، قضایی

فرمانده کل انتظامی کشور عصر سه شنبه گذشته ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به استان هرمزگان سفر کرد که بازدید از کلانتری ۱۴ نخل ناخدا در بندرعباس، دیدار با خانواده شهید علی یوسف زاده، جلسه با استاندار و شواری تامین هرمزگان و نشست با بازنشستگان دریابانی استان از برنامه‌های روز اول سفر سردار اشتری در بندرعباس بود.

شرکت در نشست خبری در بندرعباس و بازدید از پایگاه دریابانی سلخ قشم از برنامه‌های روز چهارشنبه فرمانده کل نیروی انتظامی کشور بود.

شنبه گذشته به مناسبت هفته بسیج سازندگی، رزمایش بزرگ جهادگران فاطمی در قالب یکهزار و ۲۰۰ گروه جهادی و با حضور سازماندهی شده ۳۰ هزار جهادگر بسیجی و با رمز یا فاطمه الزهرا(س) همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یکشنبه گذشته از شناسایی و دستگیری ۱۲ نفر از عوامل اصلی تهیه و توزیع مشروبات الکلی در بندرعباس خبر داد.

به دنبال مصرف مشروبات الکلی دست ساز در هرمزگان، ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.

یکشنبه گذشته نخستین رفع تصرف بخش خصوصی در ساحل غربی بندرعباس و بازگشایی پنج معبر دسترسی به دریا برای مردم پس از ۳۰ سال در حدفاصل بنادر شهید باهنر و شهید رجایی انجام شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به انباشت (دپوی) ۱۵۰ هزار تن روغن خام در انبارهای بنادر و گمرکات استان، از صدور دستور قضایی برای ترخیص ‌۳۲ هزار تن روغن خبر داد.

مجتبی قهرمانی روز دوشنبه گذشته در جریان سی و هشتمین بازدید خود از بندر شهید رجایی بندرعباس اعلام کرد: تصمیم لازم برای تسریع در روند ترخیص محموله ۳۲ هزار تنی روغن به منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید روغن خوراکی در سراسر کشور اتخاذ شده است.

جمعه گذشته دادگستری هرمزگان اعلام کرد: سومین زندانی محکوم به قصاص با اجرای پویش به حرمت علی می بخشم، در این استان آزاد شد.

اجتماعی

هفته گذشته چهار عمل پیوند عضو در هرمزگان انجام شد که با انجام این پیوندها، زندگی دوباره به ۱۲ بیمار نیازمند پیوند عضو بخشیده شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان گفت: پس از پیگیری‌های متعدد ۲۰۰ نفر از ایثارگران بدون زمین، در سطح استان زمین جهت ساخت مسکن دریافت کردند.

عطا ناوکی شامگاه شنبه گذشته در نشست هم‌اندیشی شورای معاونان ستادی بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان با اشاره به واگذاری زمین به ۲۰۰ نفر از ایثارگران بدون زمین افزود: در اجرای فرآیند جانمایی، طراحی نقشه و سیاست‌های واگذاری زمین، در جلسه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور معاون رییس جمهور و استاندار استان به نیابت از ۲۰۰ ایثارگر، به ۱۰ نفر از جامعه هدف سند واگذاری زمین اعطا شد.

فرهنگی

سه شنبه گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین اداره‌کل کتابخانه های عمومی هرمزگان و سپاه امام سجاد(ع) استان با هدف گسترش و توسعه همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی به امضا رسید.

همکاری متقابل در اشاعه فرهنگ و ترویج کتابخوانی در بین بسیجیان و کارکنان سپاه، برگزاری تورهای فرهنگی کتابخانه گردی، غنی سازی کتابخانه‌های مشارکتی سپاه، برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای فرهنگ سازی و غیره از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه است.

آموزش و پرورش

مدرسه ۲ کلاسه کیان (۱) روستای حسین آباد از توابع بخش تخت بندرعباس و مدرسه ۱۲ کلاسه در میناب روز یکشنبه گذشته با حضور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان و موسس بنیاد علمی آموزشی قلم چی به بهره برداری رسید.

دوشنبه گذشته تفاهم‌نامه راه‌اندازی اولین هنرستان جوار کارخانه‌های هرمزگان با مشارکت استانداری ، شرکت پالایش نفت بندرعباس و شرکت فولاد هرمزگان، توسط مهدی دوستی استاندار ، مدیرکل آموزش و پرورش استان و مدیران این دو مجموعه صنعتی و پالایشگاهی امضاء و مبادله شد.

این تفاهم‌نامه براساس سند توسعه هرمزگان که طبق آن صنایع نفت و فولاد از محورهای توسعه استان محسوب می‌شوند، تنظیم شده است.

آموزش عالی

رییس دانشگاه هرمزگان گفت: زمینه همکاری های علمی و آموزشی بین این دانشگاه و دانشگاه های بلاروس وجود دارد که پیشنهاد شده خانه راهبری همکاری‌های علمی دانشگاه های ایران و بلاروس در این دانشگاه تاسیس شود.

محمد صادقی روز شنبه گذشته در دیدار با سفیر بلاروس درایران در محل پارک علم و فناوری هرمزگان افزود: این دانشگاه درپی توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی خود با دانشگاه‌های سایر کشورهاست که یکی از این کشورها بلاروس است که می‌توان در زمینه اتوماسیون و هوشمندسازی بخش کشاورزی، بیوتکنولوژی کشاورزی و صنایع غذایی همکاری کرد.

پنجشنبه گذشته تفاهم نامه همکاری علمی و برگزاری اولین سمینار مشترک بین انستیتو پیش بینی زمین لرزه چین و هسته پژوهشی سونامی و زمین لرزه دانشگاه هرمزگان امضا شد.

محیط زیست

رییس اداره محیط زیست سیریک با تایید خبر تلف شدن یک لاک پشت کمیاب پوزه عقابی در سواحل این شهرستان، برخورد با پروانه کشتی یا یک جسم سخت را مهمترین دلایل احتمالی این حادثه دانست.

 محمدامین عربی سه شنبه گذشته اعلام کرد: این لاک پشت به طول ۸۰وعرض ۶۵ سانتیمتر ۱۲۰ کیلوگرم وزن داشت.

وی توضیح داد: بر اساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، لاک پشت‌ پوزه عقابی در فهرست قرمز گونه های در حال انقراض قرار دارد و یکی از دو گونه لاک پشت دریایی است که در سواحل هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند.

ورزشی

وزیر ورزش و جوانان هفته گذشته در حکمی، مظفر مهری خادمی نسب را به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان هرمزگان منصوب کرد.

نخستین دوره مسابقه شطرنج ریتد سریع جنوب کشور یکشنبه گذشته به میزبانی بخش بمانی سیریک استان هرمزگان با قهرمانی «شهرام سالاری» از بندرعباس با ۸ امتیاز پایان یافت.

رییس هیات دوومیدانی هرمزگان از قهرمانی تیم جوانان استان در رقابتهای انتخابی تیم ملی و گرامیداشت زنده یاد سید رضا انتظاری خبر داد.

منصور روشن قیاس دوشنبه گذشته به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم هرمزگان در این رقابتها با ترکیب طاها داوری، امیرحسین خاکسار، محمدرضا داوری و امیر ملایی با هدایت جلیل ساکت حضور یافت.

وی افزود: در پایان تیم امدادی هرمزگان در این رقابتها بر سکوی نخست در ماده های ۴ در ۱۰۰ متر امدادی ایستاد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

مسابقه‌ تنیس روی میز قهرمانی استان هرمزگان یادواره حاج ابراهیم رموک در بندرعباس دوشنبه گذشته با معرفی نفرهای برتر به پایان رسید.

این دوره از مسابقه به سرداوری «مصطفی نجفی» ‌و کمک سرداوری «پیرزاد پیری» با حضور ۶۲ بازیکن از شهرهای بندرعباس، میناب، خمیر، قشم، هشت‌بندی میناب، بستک، پارسیان و رودان در مجموعه ورزشی ۷ تیر بندرعباس برگزار شد.

سه شنبه گذشته تیم فوتبال شهرداری بندرعباس در هفته بیست و سوم لیگ دسته دوم باشگاه های کشور در ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس سپید رود رشت را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست داد.

تیم فولاد هرمزگان هفته گذشته در دیداری خانگی در هفته دوم مرحله پایانی لیگ دسته اول فوتسال باشگاه‌های کشور در رقابت با تیم شهرداری ساوه، با نتیجه ۲ بر یک از حریف خود شکست خورد.

هفته گذشته کیانا کمال زاده قایقرانی هرمزگانی مقام اول ماده ۲۰۰ و ۵۰۰ مترکایاک تست انتخابی تیم ملی آب های آرام کشور را از آن خود کرد.

آوش خلیج فارس هرمزگان سه شنبه گذشته در پایان رقابت های لیگ برتر دراگون بوت بانوان کشور در سکوی قهرمانی قرارگرفت.

نظر شما