شناسهٔ خبر: 54010893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس جمهور در دیدار با امیر قطر:

ایران دوستی خود را در روزهای سخت به قطر، اثبات کرده است

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: ظرفیت دو کشور می‌تواند بستری برای مقابله با چالش های موجود در منطقه باشد.

صاحب‌خبر -

رئیس جمهور کشورمان در دیدار روز پنجشنبه در دیدار با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با اشاره به سفر موفق خود در اسفند  سال گذشته به دوحه، روابط دو کشور را برادرانه توصیف کرد و گفت: ایران دوستی خود را در روزهای سخت به دوستان و برادران خود از جمله کشور دوست و برادر قطر، اثبات کرده است.

گفتنی است، زمانی که قطر از سوی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس مورد تحریم قرار گرفت، ایران مرز هوایی خود را بر روی پرواز‌های شرکت‌های هوایی قطر بازگذاشت و با ارسال ۵ فروند هواپیمای حامل مواد غذایی به این کشور، اقتصاد قطر را از فروپاشی نجات داد.

 ایران همچنین اعلام کرد که سه بندر بوشهر، بندرعباس و بندر لنگه را دراختیار قطر قرار خواهد داد و اجازه می‌دهد کشتی‌های قطری از حریم دریای ایران استفاده کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با تاکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر گفت: بخشی از توافقات ما در سفر به قطر اجرایی شده و در این دیدار برای تحقق حداکثری آن گفتگو و تصمیم گیری می کنیم. تقویت همکاری‌های دو کشور بویژه در حوزه های گردشگری، ترانزیت، همکاری های بندری و دریایی، انرژی و نیز افزایش همکاری های تجاری و سرمایه گذاری در ماه های اخیر نشان دهنده عزم و اراده تهران و دوحه برای توسعه ارتباطات بین دو کشور است.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از از سفر به تهران، گفت: سفر قبلی شما به دوحه بسیار مهم و اثرگذار بود و تاریخ روابط دو کشور را باید به قبل و بعد از آن سفر تقسیم کرد. ما بطور جدی خواهان اجرایی شدن همه توافقات آن سفر و گسترش روابط دو کشور بویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی هستیم.

براساس آمار گمرک ایران، از مجموع تجارت خارجی ایران با حجم ۸۰ میلیارد دلار، سهم قطر کمتر از یک درصد است.

در ۱۰ ماهه اول پارسال کل تجارت خارجی ایران، ۱۳۳.۶ میلیون تن به ارزش ۸۰ میلیارد دلار بوده است، در حالی که مجموع تجارت ایران با قطر به حدود ۹۷۰ هزار تن به ارزش ۱۲۶ میلیون دلار می‌رسد که نشان می‌دهد هم از لحاظ وزنی و هم ارزش بسیار کمتر از یک درصد ارزش کل تجارت خارجی ایران است.

بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه امسال حجم صادرات ایران به قطر حدود ۹۶۸ هزار تن به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیون دلار بوده است.

حجم واردات از قطر هم پایین است، بطوریکه فقط ۱۹۰۰ تن به ارزش ۷.۲ میلیون دلار واردات صورت گرفته است.

نظر شما