شناسهٔ خبر: 53976433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون پارلمانی رئیس جمهور:

منافع رانت‌خواران با عادلانه سازی یارانه‌ها به خطر افتاده است

سیدمحمد حسینی گفت: هیچ دولتی حاضر نبود در سال اول و حتی دوره اول دولت یارانه‌ها را عادلانه کند.

صاحب‌خبر -

معاون پارلمانی رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت مقام معلم و در جمع اعضای هیات علمی و پژوهشگران سازمان پژوهش های علمی و صنعتی گفت: عده ای منافع‌شان در این بوده که از یک تصمیم اشتباه، سود سرشار میلیاردی کسب کنند و امروز با اقدامات دولت مردمی منافع خود را در خطر دیده و با رسانه‌هایی که دارند به جنجال و هیاهو دست زده‌اند اینان منافع شخصی و واردات را به منافع عمومی ترجیح می دهند.

سید محمد حسینی همچنین گفت: زمانی که در زمینه ارز ترجیحی تصمیم گیری شد خیلی از دلسوزان و متخصصان اقتصاد به اشتباه بودن آن تاکید کرده و خواستار حذف آن بودند اما دولت وقت هیچ توجهی به آن نداشت اما این دولت برای اصلاح رویه غلط که منشاء رانت و فساد شده، مصمم است و بی‌تردید با روحیه خودباوری و ما می‌توانیم غلبه بر سختی‌ها امکان‌پذیر و شدنی است.

پیش‌تر مقامات دولتی و نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم در این باره گفته بود: امروز شاهد آن هستیم که با برخی گرانی ها و افزایش قیمت کالاها، بیشترین فشار بر طبقات ضعیف جامعه وارد می شود، اما قرار نیست با اجرای این طرح ( مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها) از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود ولی این درست نیست که با وجود این همه امکانات و با وجود پرداخت یارانه، عده ای ضعیف باشند و در مقابل عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند.

 به گفته معاون پارلمانی رئیس جمهور هیچ دولتی حاضر نبود در سال اول و حتی دوره اول دولت در این حوزه وارد شود ولی این دولت داوطلبانه وارد این عرصه شده تا شرایط را به نفع مردم تغییر دهد و یارانه ها مستقیماً در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و از طرف دیگر از قاچاق محصولات یارانه ای به کشورهای اطراف جلوگیری شود.

اختصاص یارانه به کالاهای اساسی از سال ۹۷ و در زمان دولت دوازدهم شروع شد که این دولت پرداخت یارانه به کالاهای اساسی را آغاز کرد.

در این روش یارانه به وارد کننده داده می‌‌شد، سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه با هدف ارزان رسیدن کالا به دست مردم به وارد کننده اختصاص داده می‌شد تا کالا وارد کند.

با این وجود دولت سیزدهم معتقد است این یارانه به صورت عادلانه بین مردم توزیع نشده و می‌خواهد این یارانه را به خود مردم بدهد تا مردم خودشان مدیریت کنند.

نظر شما