شناسهٔ خبر: 53955905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

اخبار ستون

صاحب‌خبر - مسئول امور بین‌الملل راه آهن جمهوری اسلامی راه آهن ایران به دنبال افزایش حمل بار ریلی در طرح احیای راه ابریشم است مسئول برنامه ریزی دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اولویت راه آهن ایران را حمل بار دانست و گفت : اجرای طرح احیای راه ابریشم(BRI) در راستای تحقق این هدف در دستور کار قرار دارد. مهدی ترابی در نخستین جلسه اتاق فکر ابتکار «یک کمربند یک جاده» که روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانسی در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه زیر ساخت های حمل و نقل و ارتباطات در آسیا ، آفریقا و اروپا در دست اجراست تا کالاهای ساخت چین با سرعت بالاتری به بازارهای هدف اروپایی حمل شوند. وی تصریح کرد: این پروژه به منظور تسهیل در انتقال کالا به بازار های هدف در اروپا ،ایجاد اشتغال برای نیروی کار عظیم این کشور، فروش مازاد تولید فولاد و سیمان و ماشین آلات صنعتی انجام می شود . مسئول برنامه ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با اینکه چین تاکید دارد احیای جاده ابریشم تنها با تلاش های جهانی محقق خواهد شد اما برخی کشورها چین را به انحصار طلبی متهم می کنند و آمریکا و ژاپن نیز پیش از این مخالفت خود را با این طرح ابراز کرده اند. ترابی یاد آور شد: پیش از جنگ اوکراین بیشترین بار از مسیر قزاقستان به سمت روسیه و لهستان انجام می شد و چین حجم فزاینده ای از مبادلات را به کشورهای اروپایی داشت که تحولات اخیر در این بخش تاثیر گذار بود. وی به اولین همکاری ریلی ایران و چین در کمربند - جاده ( در سال ۲۰۱۶ و طی مسیر ۱۱ هزار کیلومتر در مدت زمان ۱۴ روز از مرز اینچه برون) اشاره کرد و گفت : پس از آن راه آهن ایران تفاهم نامه های چهار و پنج جانبه با کشورهای چین ، قزاقستان و ازبکستان منعقد کرد و ما شاهد ورود انواع قطار کانتینری از مبادی چین به ایران بودیم. مسئول برنامه ریزی دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران متذکر شد: عمده قطعاتی که از این طریق وارد ایران شد شامل قطعات یدکی خودرو، لوازم آشپزخانه، روغن آفتابگردان و زغال سنگ بود و در قبال از ایران صادرات گچ انجام شد. ترابی به تغییرات تجاری صورت گرفته در کشور قزاقستان اشاره کرد و افزود : مسیر قزاقستان بخش فعال حمل ریلی از چین به قزاقستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و ایران است که سه هزار و ۵۸۵ کیلومتر مساحت دارد . مسئول برنامه ریزی دفتر امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: مسیر دیگر در حال ایجاد قرقیزستان ،ازبکستان، ترکمنستان و ایران است که توافقات خوبی با کشور قرقیزستان انجام شده و به زودی این مسیر فعال می شود. وی تصریح کرد : راه آهن جمهوری اسلامی در حوزه همکاری با کشور چین به ترانزیت و استفاده از مزایای ابتکار کمربند - جاده BRI ، جذب سرمایه گذاری خارجی ، تامین ناوگان ، توسعه زیر بنایی خطوط ، احداث راه آهن سریع السیر، برقی کردن خطوط و ارتقا فنی خطوط ریلی نیاز دارد . ترابی با بیان اینکه در شرایط تحریم نمی توانیم به طور کامل از طرح احیای راه ابریشم بهره برداری کنیم گفت: ایران ابتدا باید چالش های سیاسی را حل کند و سپس در قالب چشم انداز بلندمدت روابط تجاری با چین را تعریف کند. وی خاطر نشان کرد: تحریم های ظالمانه، ریسک همکاری با ایران را بالا برده و موجب می شود چینی ها نتوانند همکاری لازم را با ما داشته باشند. همچنین فقر شناختی موجب می شود دو کشور از ظرفیت واقعی هم آگاهی نداشته باشند و نتوانند ارتباط مناسبی برقرار کنند که حل این مشکل تنها بر عهده راه آهن نیست بلکه همه دستگاه‌های دیپلماسی باید به راه آهن کمک کنند تا کار به خوبی انجام گیرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ دهک های بالا بیشترین سهم را از یارانه کشاورزی داشتند معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون یورو ارز ترجیحی به بخش کشاورزی اختصاص یافت که با این روش دهک‌های بالای درآمدی سهم بیشتری یارانه دریافت می‌کنند. محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به سوالات زیر پاسخ داد: به چه کالا‌هایی یارانه تعلق می‌گیرد؟ قربانی: در سال ۱۴۰۰ در بخش کشاورزی تقریباً برای کنجاله سویا ۷۹۴ میلیون یورو، ذرت سه میلیارد و یکصد و بیست و دو میلیون یورو، جو نهصد و سی و چهار میلیون یورو و روغن خام دو میلیارد و یکصد و بیست و پنج میلیون یورو و برای دانه‌های روغنی یک میلیارد و ۳۳ میلیون یورو تعلق گرفت. مجموعاً ده میلیارد و هشتصد و ۱۶ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفتیم که سهم بخش کشاورزی در طول سال ۱۳ میلیارد یورو است. ۱۳ میلیارد یورو را اگر ضرب در متوسط یارانه ۲۰ هزار تومانی کنیم عدد بزرگی به دست می‌آید. برای یک و نیم میلیون تن برنج، ۱۰ میلیون تن ذرت، چهار و نیم میلیون تن کنجاله، یک میلیون تن شکر و یک و هشت میلیون تن روغن و چهار و نیم میلیون تن جو و ۶ میلیون تن گندم تخصیص صورت گرفته است. دهک های کم درآمد بیشتر حمایت می شوند؟ قربانی: باید دید آیا یارانه با این حجم به دست ذینفع نهایی می‌رسد آیا به دست مصرف کننده می‌رسد و سهم هر کدام از مصرف کنندگان از این یارانه چند میلیون تومان است. در روش تخصیص ارز ترحیحی دهک‌های بالای درآمدی سهم بیشتری را دریافت می‌کنند و اعتقاد بنده بر این است که در آن مقطع زمانی سیاست بد اقتصادی اعمال شد که آسیب‌های جدی را به اقتصاد کشور وارد کرده است. این روش تخصیص یارانه به تولید کشور آسیب جدی وارد کرده است. به ویژه بخش کشاورزی را هر روز وابسته‌تر به بیرون از مرز‌ها کرده است. این سیاست بد شکل اجرایش حتی اگر درست باشد نتیجه مطلوبی نمی‌تواند داشته باشد. وضعیت سرمایه گذاری در کشاورزی به چه صورت است؟ قربانی: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی کند شده است .واردات مطلوبیت بیشتری داشته و قیمت گذاری که در داخل انجام شده سبب تقویت تولید داخلی نشده است و عملاً تولید کننده داخلی نتوانسته خود را حرکت دهد و قیمت تمام شده را کاهش دهد. با این سیاست قرار بود هزینه تولید کنندگان کشاورزی کاهش پیدا کند و قیمت غذا کاهش یابد اما عملاً منتج به این شد که تورم و هزینه تولید کنندگان کشاورزی افزایش پیدا کرد و قیمت غذا هم ارزان نشد. مصرف‌کنندگان عملاً پرداختی های بالاتری داشتند . یارانه های بیشتری هر سال به اقتصاد کشور تزریق شده است ولی مصرف کننده نهایی از این یارانه برداشت مطلوبی نداشتند. باید دید آیا هدفمندی می خواهد دسترسی را بیشتر کند و و امنیت غذایی را تامین کند. باید درآمد وجود داشته باشد تا دسترسی به غذا ایجاد شود. تمام آمار و اطلاعات نشان می‌دهد میزان مصرف کالاهای یارانه‌ای در گروه‌های بالای درآمدی بیشتر است.کشورهای مختلف به دنبال این هستند تا سیاست های خودشان را متمرکز بر گروه‌های هدف کنند.

نظر شما