شناسهٔ خبر: 53933498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

صبر انصارالله از کارشکنی سعودی‌ها درحال لبریز شدن است

روزنامه جوان

تداوم اقدام سعودی‌ها در نقض آتش‌بس میان یمن و ائتلاف متجاوز سعودی کار را به جایی رسانده است که انصارالله به روشنی اعلام کرد، صبر یمنی‌ها بی‌پایان نخواهد بود. همچنین یک کارشناس هم احتمال وقوع حمله‌ای مشابه آنچه علیه آرامکو صورت گرفت را رد نکرده است.

صاحب‌خبر -

تداوم اقدام سعودی‌ها در نقض آتش‌بس میان یمن و ائتلاف متجاوز سعودی کار را به جایی رسانده است که انصارالله به روشنی اعلام کرد، صبر یمنی‌ها بی‌پایان نخواهد بود. همچنین یک کارشناس هم احتمال وقوع حمله‌ای مشابه آنچه علیه آرامکو صورت گرفت را رد نکرده است.

آتش‌بس موقت و دو ماهه در یمن از سیزدهم فروردین برقرار شد، اما دست‌کم طبق اطلاعاتی که در دست است، ائتلاف سعودی از آن زمان تاکنون حدود ۶ هزار بار آن را نقض کرده است. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن دیروز به صراحت به تحرکات سعودی‌ها واکنش نشان داده و گفته بود که یا دشمن باید نیت صادقانه خود را در اجرای آتش‌بس نشان دهد یا همچون عادت سابق خود از اجرای تعهداتش شانه خالی کند و بار دیگر چهره حقیقی خود را نشان دهد. علی القحوم، عضو دفتر سیاسی انصارالله در گفتگو با العهد به‌گونه‌ای دیگر به سعودی‌ها هشدار داد و ضمن تأکید بر این موضوع که صنعا از آغاز به مفاد آتش‌‎بس متعهد بوده و هرگز آن را نقض نکرده است، افزود: «این سعودی است که برای شکست آتش‌بس تلاش می‌کند. بنابراین مسئولیت نقض آتش‌بس بر عهده این کشور است و صبر ما زیاد طول نخواهد کشید.» القحوم ادامه داد: «طبیعتاً ما در برابر این نقض آتش‌بس از سوی سعودی و کشور‌های عضو ائتلاف دست بسته نخواهیم نشست. بر این اساس با آتش‎بس مذکور موافقت کردیم که جنبه‌های انسانی را در نظر بگیرد و پرواز‌های هوایی برای انتقال بیماران به اردن وجود داشته باشد، اما سعودی پس از توافق بر سر آتش‌بس این موضوع را رد کرد و فرودگاه صنعا همچنان بسته است.» این مقام انصارالله خاطرنشان کرد که همچنین قرار بود به کشتی‌های حامل دارو، مواد غذایی و مواد نفتی اجازه ورود به بندر داده شود، اما همچنان برخی از کشتی‌ها اجازه ورود ندارند و توقیف شده‌اند. ضمن اینکه سعودی‌ها، اماراتی‌ها و امریکایی‌ها در دریای سرخ تحرکاتی صورت می‌دهند و صنعا آن‌ها را زیر نظر دارد و می‌داند که قصد آن‌ها تشدید تنش است.
انتقاد از سازمان ملل و صلیب سرخ
علی الدیلمی، سرپرست وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن نیز در انتقاد از رفتار‌های ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی به مسئله اسرا اشاره و تأکید کرد که سازمان ملل در این مسئله مشارکت دارد و نمایش آزادی اسرای یمن با مشارکت صلیب سرخ صورت گرفته است. از این‌رو، این نهاد بین‌المللی باید درباره آنچه رخ داده است، توضیح دهد. وی با بیان اینکه عربستان سعودی، آتش‌بس یمن و پرونده اسرا را به بازی گرفته است، تصریح کرد: «مسئولان یمن نگران اسرا هستند و ما اطلاعات موثقی داریم که مؤید آن است که آنان شکنجه می‌شوند.» الدیلمی با اشاره به اینکه سازمان ملل باید بی‌طرفی خود را حفظ کند، تأکید کرد که ربودن اتباع یمن و اسیر معرفی کردن آنان، مشکل بزرگی است و مشارکت سازمان ملل در این نمایش، اقدامی ناپسند است. وی با بیان اینکه سازمان ملل از چیزی استقبال می‌کند که برای ملت یمن ضرر دارد، گفت که ائتلاف سعودی مانع بازگشایی فرودگاه صنعاست.
پاسخی محکم‌تر از آرامکو
وبگاه الخبر الیمنی با انتشار یادداشتی با اشاره به تحولات یمن و پاسخ انصارالله نوشت: «ناظران بر این باورند که ائتلاف سعودی برای تنظیم مجدد صفوف خود از نظر سیاسی و نظامی به آتش‌بس نیاز داشت. گواه آن نیز سرنگونی عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن و تشکیل شورای ریاستی تحت هدایت رشاد العلیمی پس از اعلام آتش‌بس بود، اقدامی که گامی برای متحد کردن جناح‌های وفادار به ائتلاف سعودی در مقابل صنعا به شمار می‌رفت.» در ادامه این گزارش آمده است: «پس از آنکه صنعا، عملیات کسر الحصار را که خسارات زیادی به ریاض وارد کرد، آغاز کرد، آتش‌بس به نیاز اصلی عربستان سعودی برای محافظت از نفت و دیگر تأسیسات حیاتی خود تبدیل شد. البته این امر نیاز مشترک ریاض و واشنگتن در سایه نیاز مبرم و فوری آن‌ها به سوخت به دلیل جنگ اوکراین محسوب می‌شد.» نویسنده در پایان تأکید کرده است: «بنابراین ممکن است عملیات صنعا برای شکستن محاصره بازگردد و آتش‌سوزی آرامکو که در مارس گذشته بیش از ۲۴ ساعت در جده به طول انجامید با توجه به انتظارات ناظران ممکن است در مقایسه با آتش‌سوزی‌های آتی، بسیار ابتدایی و ساده به نظر برسد.»

نظر شما