شناسهٔ خبر: 53885675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی:

دلیل کاهش کارآفرینان در اقتصاد شرایط اجتماعی است

مینا خلیل زاده

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تدابیر ناشی از شرایط اجتماعی که یکی از آنها مالیات بر ارزش افزوده  است، موجب افزایش هزینه‌های کارآفرینان و در نتیجه کاهش تعداد آنان در اقتصاد کشور شده است.

صاحب‌خبر -

هادی قوامی، در اختتامیه کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آینه قرآن و عترت(ع) که به همت آستان قدس رضوی و دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد اظهار کرد: در آیات و روایات و همچنین آموزه‌های دینی اسلام، به موضوع تولید توجه شده است و از همین رو باید شرایط کشور و سرمایه‌های طبیعی اعم از زمین، طبیعت و... را برای رونق تولید داخلی و اشتغال‌زایی در کشور به کار گیریم.

وی عنوان کرد: عامل اصلی تولید، نیروی انسانی و سرمایه‌ دانش‌بنیان است. این عامل تنها عاملی است که قابلیت جانشینی ندارد و دلیل کاهش تعداد کارآفرین‌ها در اقتصاد ایران شرایط اجتماعی است که بر کارآفرینی اثر گذاشته است.

قوامی تصریح کرد: سیاست‌ها و قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود و همچنین تدابیر ناشی از شرایط اجتماعی که یکی از آنها مالیات بر ارزش افزوده  است، موجب شده هزینه‌های کارآفرینان افزایش یابد و این مسئله نیز موجب شده تعداد کارآفرینان در کشور کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: سعی ما این است تسهیلات صدور مجوزهای کسب و کار و شرایط مجوزهای اشتغال را فراهم آوریم و  معظل کاهش کارآفرینی را در کشور حل کنیم. امیدواریم بتوانیم به موضوع کسب و کار و روحیه کارآفرینی با تاکید بر مفهوم کار شایسته بیشتر توجه و معضلات و مشکلات بر سر راه کارآفرینی را در کشور مرتفع کنیم.

دلیل کاهش کارآفرینان در اقتصاد ایران شرایط اجتماعی است

مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز در ادامه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی در دوره جدید، پرداختن به مسائل فرهنگی بود. با اقداماتی که در سازمان علمی و فرهنگی ما در کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) و ... شاهد هستیم، اگر قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم باید گفت که آستان قدس رضوی در آن مسیر فرهنگی که مدنظر بود قرار گرفته است.

وی افزود: اقداماتی که در حوزه اقتصاد، اشتغال و تولید انجام شده خوب است اما این مباحث نظری بعد از ۴۰ سال، چه خروجی دارد و آستان قدس رضوی چه اقداماتی باید انجام دهد؟ این همایش، آغازی برای حرکت جهادی در مقوله اقتصاد واقعی کشور است. 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را در همه عرصه‌ها به اثبات برسانیم، قطعا اتفاقات بسیار خوبی رخ خواهد داد. بنابراین، اگر ما اقتصاد کشور را قوی کنیم و تولید را بهبود ببخشیم بسیاری از این آسیب‌ها مرتفع خواهد شد. نزدیک یک دهه است که ما غفلت می‌کنیم. مقام معظم رهبری تا چه زمان در مورد تولید صحبت کنند و آن را در سخنرانی‌های خود مورد تاکید قرار دهند؟

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها گفتند که نظام، مسائل کشور را تحویل حوزه و دانشگاه بدهد و از آن‌ها مسائل اجرایی بخواهد و خروجی دریافت کند. بنابراین اگر این همایش و حرکت‌های آغازین نتواند برای اقتصاد واقعی منجربه حرکتی شود، ابتر است و تنها در این همایش‌ها حرف زدیم و هیچ اقدامی انجام ندادیم.

رحمتی تصریح کرد: ما می‌توانیم اقتصاد قوی داشته باشیم اما باید این یقین در ما محقق شود و مسئله اصلی کشور، باور《ما می‌توانیم》 است. هرجا باور کردیم که می‌توانیم ‌قطعا موفق خواهیم شد و گام‌های بزرگی در حوزه تولید برمی‌داریم. جوانان این کشور تاکنون این موضوع را اثبات کرده‌اند که قادر هستند بزرگترین چالش‌ها و موانع اقتصادی را با تکیه بر مکتب امام و رهبری برطرف کنند و اقدامی انجام دهند که کشور بر روی پای خود بایستد. نیاز ما اقتصاد، تولید و مدیریت قوی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: یک اقتصاد قوی، مطمئن و متکی به خود زمانی محقق می‌شود که دست ما به سوی دیگران دراز نباشد و بتوانیم انتخاب کنیم و اگر اقتصاد قوی نداشته باشیم نمی‌توانیم حرکت کنیم. بنابراین ما به این الگوهای مردمی و مشارکت اجتماعی نیاز داریم تا بتوانیم گره تولید و به تبع آن اشتغال و به دنبال آن اقتصاد را حل کنیم.

وی بیان کرد: ما باید تحریم‌ها را خنثی کنیم و این امر زمانی ممکن می‌شود که اقتصاد قوی با رویکرد دانش‌بنیان داشته باشیم. راهی نداریم جز اینکه تولید و دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار دهیم. آنچه که امروز نیاز این کشور است، این است که باید علم روز را با مقوله‌های اسلامی پیش ببریم و عدم وابستگی را کاهش دهیم.  

رحمتی اظهار کرد: در این همایش‌ها باید گفته شود که چگونه می‌توانیم اقتصاد کشور را قوی کنیم و با توجه به شعار سال باید دانش‌بنیان را مورد توجه قرار دهیم. زیرا کار دانش‌بنیان نیازمند ریسک و جسارت است تا به اهداف خود دست یابد. ما در جای جای آستان قدس رضوی نیازمند حل مسئله برای این مجموعه هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان باید این مسئله را مرتفع کنند.

در پایان مراسم از برترین‌های علمی تقدیر و از آثار تولید شده در کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در قرآن و عترت (ع)» و پوستر کنگره بین‌المللی سال ۱۴۰۱ با موضوع «چشم انداز تمدن نوین اسلامی دانش بنیان» رونمایی شد.

انتهای پیام 

نظر شما