شناسهٔ خبر: 5373029 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

‌شروع مقدماتي عمليات «لبيك يا رسول الله 2»

بمباران نقطه‌اي مواضع داعش در الانبار شروع شد

روزنامه جوان

يك هفته پس از ورود نيروهاي حشد الشعبي به الرمادي، عمليات مقدماتي براي آزادسازي اين شهر شروع شده و نيروهاي عراقي با بمباران مواضع داعش دهها تن از تكفيري‌ها را به هلاكت رساندند.

صاحب‌خبر -
يك هفته پس از ورود نيروهاي حشد الشعبي به الرمادي، عمليات مقدماتي براي آزادسازي اين شهر شروع شده و نيروهاي عراقي با بمباران مواضع داعش دهها تن از تكفيري‌ها را به هلاكت رساندند.
با هماهنگي بيشتر بين نيروهاي مردمي و ارتش عراق در استان الانبار روند عمليات آزادسازي اين استان‌ از روز دوشنبه با نام «لبيك يا رسول‌الله ۲» شروع شده تا زمينه براي انجام عمليات گسترده براي آزادسازي اين استان فراهم شود. فرماندهي داوطلب نيروهاي مردمي عراق براي مبارزه با تكفيري‌هاي داعش موسوم به «حشد الشعبي» با بيان اينكه هنوز ساعت صفر عمليات آزادسازي الانبار اعلام نشده است، گفت: «نيروهاي بسيج مردمي در عملياتي مقدماتي با بمباران تجمعات داعش دهها تن از تروريست‌هاي داعش از جمله چند فرمانده را به هلاكت رساندند.» به گزارش فارس، فرمانده نيروهاي مردمي گفت: «حملات به داعش در استان الانبار با نقشه‌هاي جديد و متفاوت با طرح‌هاي پيشين صورت خواهد گرفت و سلاح‌هايي به كار خواهيم گرفت كه داعش را متحمل شكست سنگيني خواهد كرد.» وي گفت: «نيروهاي مردمي و امنيتي، خطوط پيشگيرانه جدي در شرق الرمادي ايجاد كرده‌اند كه نفوذ به آن ممكن نيست.» اين مقام امنيتي تأكيد كرد: مبارزه با داعش در استان الانبار هرگز دشوارتر از كار در استان صلاح الدين نخواهد بود. تاكنون دستور خاصي براي آغاز پاكسازي الرمادي از سوي حيدرالعبادي، نخست وزير عراق صادر نشده است اما آمادگي براي يك عمليات نظامي گسترده به سرعت پيش مي‌رود. العبادي قول داده است شهر الرمادي را در چند روز آينده از وجود عناصر داعش پاكسازي كند. همچنين حشد الشعبي با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: «اين بمباران قبل از دو عمليات گسترده در دو استان صلاح‌الدين و الانبار براي آزادسازي مناطق تحت تسلط داعش انجام مي‌شود.» در بيانيه نيروهاي بسيج مردمي عراق كه در پايگاه خبري «عين العراق نيوز» منتشر شد، آمده است: «عمليات دوم به سوي شمال تكريت براي آزادسازي مناطق باقي‌مانده در اين شهر و جنوب غرب سامرا خواهد بود و سپس نيروها به سوي الرمادي روانه خواهند شد.» عمليات «لبيك يا رسول الله 1» از دهم اسفند سال گذشته با مشاركت حدود ۲۷ هزار نيروي مردمي و نيروي امنيتي از چندين محور براي آزادسازي شهر تكريت، مركز استان صلاح الدين و اطراف آن آغاز شد و در نهايت اكثر مناطق اين شهر از دست تروريست‌ها آزاد شد. همچنين منابع امنيتي در استان الانبار از پيشروي‌نيروهاي امنيتي و داوطلب مردمي و نيروهاي عشاير در شرق الرمادي خبر دادند. به گزارش شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، اين منابع عنوان داشتند كه نيروهاي امنيتي به سمت منطقه السوره و اطراف منطقه الصوفيه و الزراعه در اطراف الرمادي پيشروي كرده‌اند و نيروهاي امنيتي توانسته‌اند منطقه العنگور را از دست داعش پس بگيرند. عشاير الانبار نيز با همكاري نيروهاي امنيتي و داوطلب مردمي به دفاع از منطقه الخالديه در شرق الرمادي در مقابل حملات گسترده داعش ادامه مي‌دهند. همزمان شوراي منطقه الخالديه در استان الانبار با بيان اينكه اين منطقه امن و خطر داعش از آن دور شده است، از تمامي خانواده‌هايي كه از آنجا مهاجرت كرده‌اند خواست تا به خانه‌هايشان بازگردند.

  پيشمرگه: در آزادسازي الانبار شركت نمي‌كنيم

دبيركل نيروهاي پيشمرگه در كردستان عراق با اشاره به اينكه سقوط شهر «الرمادي» به گردن فرماندهان نظامي است، اعلام كرد: نيروهاي ‌پيشمرگه در عمليات آزادسازي استان الانبار شركت نخواهند كرد. وي در گفت‌وگو با خبرگزاري «براثا» اعلام كرد: «شهر الرمادي به رغم وجود نيروهاي تا دندان مسلح و پرواز جنگنده‌هاي ائتلاف بين‌المللي ضد داعش و حضور مستشاران نظامي امريكايي سقوط كرد، يعني اين استان نيازي به حضور نيروها يا تسليحات بيشتر ندارد.» دبيركل نيروهاي پيشمرگه عراق تصريح كرد: «اهمال فرماندهان نظامي و خيانت آنها و نيز اهمال ائتلاف بين‌المللي موجب سقوط الرمادي شد، لذا نيروهاي پيشمرگه در عمليات آزادسازي الانبار شركت نخواهند كرد زيرا شمار زيادي از نيروهاي امنيت و بسيج مردمي در اين عمليات حضور دارند و از سوي ديگر، قانون نيز اجازه شركت نيروهاي پيشمرگه در اين عمليات را نمي‌دهد.»

برچسب‌ها:

نظر شما