شناسهٔ خبر: 53664260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

راهبرد معاصر به مناسبت «دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه»، بررسی می کند؛

از دستاوردهای علمی و نظامی تا پای ثابت کمک رسانی‌ در بحران‌ها

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال‌هاست بازوی توانمند کشور در عرصه‌های مختلف از علمی و نظامی تا تاکتیکی و سیاسی است؛ نهادی استراتژیک که هیچ گاه حتی در تصور دشمن جهانخوار هم نمی‌گنجید روزگاری آنچنان قدرتمند شود که آینده سیاست‌های بین‌المللی و توازن سیاسی و نظامی دنیا را بر هم زند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال‌هاست بازوی توانمند کشور در عرصه‌های مختلف از علمی و نظامی تا تاکتیکی و سیاسی است؛ نهادی استراتژیک که هیچ گاه حتی در تصور دشمن جهانخوار هم نمی‌گنجید روزگاری آنچنان قدرتمند شود که وارد لیست سیاه دشمن شده و حتی آینده سیاست‌های بین‌المللی و توازن سیاسی و نظامی دنیا را بر هم زند. آنجا که آمریکا بی‌هیچ دلیل منطقی و قابل قبولی این نهاد استراتژیک و بازوی توانمند کشور را تنها به دلیل حمایت از تمامیت ارضی کشور در فهرست گروه‌های تروریستی دنیا قرار می‌دهد و این به معنای ترس و وحشت دشمن از  سپاه است.

 

داستان فرمان تاریخی و تشکیل سپاه

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت سال 57 پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ فرمان امام خمینی(ره) پس از بحث‌ها و جلساتی با دولت موقت تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب شورای انقلاب رسید. در جریان تأسیس شورای انقلاب دولت موقت سکان اداره کشور را به دست داشت و رئیس دولت موقت نیز تأکید داشت که اگر می‌خواهد مجموعه‌ای با عنوان سپاه پاسداران تشکیل شود باید زیر نظر دولت باشد. اما نیروهاي انقلابي  تاکید داشتند این مجموعه باید زیر نظر ولایت فقیه باشد سرانجام پس از کش'ها اولین حکم شورای فرماندهی سپاه، توسط شورای انقلاب و با تایید امام صادر شد تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان نهادي مکتبي و انقلابي در آغاز پیروزي انقلاب اسلامي شکل بگیرد و از انقلاب در مقابل تهدیدات و توطئه‌های دشمنان دفاع کند.

 

وظایف سپاه از دیروز تا امروز

این بازوی قدرتمند انقلاب پس از مدتی وظایف کلی خود را صادر کرد تا در ادامه راه انقلاب اسلامی حافظ منافع انقلاب و نهادی یاریگر مردمی باشد. این وظایب عبارتند از:

1 .کمک به اجراي امور انتظامي، امنیتي و کنترل ، تعقیب و دستگیري عناصر ضدانقلاب

2 .مبارزه مسلحانه علیه جريان‌هاي مسلح ضدانقلاب

3 .دفاع در برابر حملات و اشغالگري‌هاي عوامل يا قواي بیگانه در داخل کشور

4 .همکاري و هماهنگي موثر با نیروهاي مسلح جمهوري اسلامي مطابق آيین نامه هاي مربوطه

5 .تربیت و آموزش اخلاقي، ايدئولوژيک، سیاسي و نظامي کادرهاي سپاه

6 .کمک در اجراي دستورات شوراي انقلاب اسلامي و دادگستري دولت جمهوري اسلامي

7 .حمايت از نهضت هاي آزادي بخش و حق طلبانه مستضعفین جهان تحت نظارت رهبري انقلاب اسلامي

8 .مشورت و استفاده از نیروهاي انساني و تخصصي سپاه به هنگام بروز بلايا و حوادث غیرمترقبه و کمک به پیشبرد طرح های عمرانی دولت به منظور استفاده هر چه بیشتر از نیروی سپاه به دنبال فعالیت‌های گسترده سپاه در مبارزه با گروهک‌ها و عناصر ضد انقلاب و پس از آن حضور چشمگیر در جبهه ها. فرمان تشکیل نیروهاي زمیني، هوايي و دريايي سپاه پاسداران هم در 26 شهریور 1364 توسط امام راحل صادر شد.

 

سپاه امروز با هر بلای طبیعی و غیر طبیعی نقش نظامی و حافظ تمامیت ارضی خود را کناری نهاده و یاریگر مردم آسیب دیده و مددجو می‌شود و باز با هر فرمان جهاد علمی خط شکن صف مقدم جهاد علمی و تولید نانو و دارو واکسن می‌شود؛ نهادی که با کمک دانشمندان و نخبگان از پهباد و موشک های دوربرد و نزدیک برد و بالستیک تا تانک و توپ و ادوات نظامی و جنگی برای استقلال در جنک های تحمیلی و احتمالی را به میدان می‌آورد.

 

از نخبه پروری تا مدیریت جهادی

کارکردهای سپاه از زمان تشکیل تاکنون از حفظ تمامیت ارضی به خصوص در دوران دفاع مقدس، نوسازی و سازندگی اقتصادی با محوریت قرارگاه خاتم الانبیا، شکل بخشیدن به عمق استراتژیک نظام با هدایت بسیج، تقویت فرهنگ انقلابی و خلق الگوی مدیریت جهانی، حفاظت از اساس انقلاب با حضور در عرصه امنیت سازی و بازدارندگی و نخبه پروری  سپاه حالا با پنج نیرو در همه عرصه‌های نظامی فعال است و البته بیرون از این حوزه نیز به فعالیت‌های عمرانی می‌پردازد و در اقتصاد کشور نقش دارد. البته برای رسیدن به این نقطه فرازونشیب‌های زیادی پشت‌سر گذاشته شده و حالا هم با سیاه نمایی دشمن با هجمه های بسیار داخلی و خارجی و متهم سازی به تروریست جهانی  مواجه می‌شود.

مرزبانان سپاه امروز در مرزهای کشور به منظور پاسداری از تمامیت ارضی کشور در کنار دیگر نیروها جان بر کف دست گرفته‌اند و در مقابل متجاوزان و دشمنان از کشور دفاع می‌کنند. پاسداران انقلاب در سیل و زلزله و بلاهای طبیعی و غیر طبیعی آستین همت بالا می‌زند و از لایروبی تا پخت غذای گرم را برعهده می‌گیرد و از دیگر سوی اجازه نفس کشیدن به دشمن را  نمی‌دهد و به کمک دانشمندان خود تجهیزاتی می‍‌سازد تا دشمن خیالات خام را کنار بگذارد.

 

محرومیت زدایی و سازندگی

نوسازی و سازندگی خصوصا در مناطق محروم و کم برخوردار و کمک به رونق و توسعه آن مناطق از دیگر کارکردهایی است که امروز سپاه پاسداران بر عهده دارد اما در کنار محرومیت زدایی توسط قرارگاه خاتم الانبیا، سپاه پروزه های سازندگی بسیاری از جمله سدسازی و ساخت پالایشگاه های مورد کشور را بر عده گرفت. «جواد منصوری» نخستین فرمانده سپاه در مصاحبه ای گفته است: «آیا این کارها به راحتی از عهده دیگران بر می‌آمد؟ اگر بر می‌آمد چرا دولت به سپاه مراجعه کرد؟ به چه دلیل اصلاً سپاه وارد جریان سازندگی شد؟ شما فکر می‌کنید که سپاه عاشق سدسازی بود؟ یقیناً نه. ولی خوب، دولت چون نیاز داشت سپاه اعلام آمادگی می‌کرد و آنها تایید می‌کردند. آرام آرام از پروژه‌های کوچک شروع شد تا پروژه‌های بزرگ. حتی بخش بزرگی از پروژه‌های وزارت نفت توسط سپاه به انجام رسید. سوال من این است که سپاه به صورت اختصاصی چه نفعی از ساخت پالایشگاه می‌برد؟ دلیلیش این بود که شرکت‌های خارجی نمی‌ساختند و اگر هم پروژه‌ای را می‌گرفتند بدقولی می‌کردند و پروژه را به انجام نمی‌رساندند ولی سپاه گفت که ما نیروهای انقلابی توانمند داریم و از این قابلیت برخورداریم که از داخل و خارج کشور نیروی های متخصص جذب کنیم. بسیج مهندسین، بسیج اساتید و بسیج پزشکان سازماندهی شد و اینها آمدند کارهای بزرگی در کشور کردند.»

 

بهره سخن

امروز سپاه سد می‌سازد، پهباد و موشک و پل و بندر می سازد در طرح های عمرانی مشارکت می‌کند؛ نخبه‌ها را جذب و کارهای بزرگ تحقیقاتی از ساخت سرم و واکسن تا نانو دارو و پهباد و موشک می‌سازد و همین امر سبب شده این نیروی مقتدر و مدافع منافع نظام، خاری باشد بر چشم دشمنان این مرز و بوم تا مهمترین رویدادها را به کاهش فعالیت های آن گره بزنند.

نظر شما