شناسهٔ خبر: 5363081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخورد با داعش در صورت نزدیکی به ۴۰ کیلومتری مرز

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، رحمانی فضلی در حاشیه هفتاد و سومین جلسه شورای اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص وضع امنیت مرزهای کشور و اظهارات اخیر فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص حضور گروه‌های تکفیری تروریستی در نزدیکی مرزهای کشور و کشورهای همسایه های شرقی گفت: موضوع داعش به عنوان یک جریان و فرقه انحرافی، آسیب‌های اقتصادی، سیاسی و کالبدی را به شهرهای عراق، سوریه و یمن وارد کرده است که از چشم هیچ‌کسی پوشیده نیست.

وزیر کشور با بیان اینکه با توجه به هم‌جواری ایران با عراق و سایر کشورها ارتقای مرزهای کشور ضروری است، تصریح کرد: ما تسلط کاملی بر مرزهای کشور داریم و هیچ حادثه امنیتی در مرزها روی نداده است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر نسبت به این موضوع اقدام کنند، افزود: ورود و حضور نیروهای خارجی از جمله امریکا به هیچ عنوان نتوانسته است مانع پیشروی این نیروهای تروریستی شوند زیرا نیروهای خارجی همواره در پی اهداف و مقصود خودشان بودند.

رحمانی فضلی در خصوص سوال دیگری که آیا دولت نسبت به تأمین هزینه‌های پیشنهادی وزارت کشور در برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی جواب مثبت داده است یا خیر؟ ‌گفت: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی پیشنهاد بودجه 350 میلیارد تومانی به دولت ارائه کرده است اما با توجه به وضع مالی دولت به نظر نمی‌رسد امکان تأمین تمام این اعتبارات وجود داشته باشد.

وی افزود: وزارت کشور این آمادگی را دارد به هر میزانی که این اعتبارات اختصاص یابد با اولویت‌های شهرهای بزرگ انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کند.

رحمانی فضلی گفت: این وزارتخانه در نظر دارد با توجه به دیگر منابعی که دولت در اختیار قرار می‌دهد انتخابات را با اولویت شهرهای بزرگ به صورت تمام الکترونیکی برگزار کند.

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در این خصوص که برخی از مهاجران افغانستانی نسبت به وضع خود و حمایت وزیر کشور از آنان گله دارند، گفت: ما هفته گذشته در تهران اجلاس چهار جانبه‌ای داشتیم که نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل و نماینده سازمان ملل در امور پناهندگان و همچنین وزیر مهاجرت افغانستان حضور داشتند که در آن جلسه همه اعضاء از عملکرد ایران در این خصوص رضایت داشته و تشکر کردند.

رحمانی فضلی با اشاره به حضور رسانه‌ها در آن نشست، افزود: متأسفانه در رسانه‌های مختلف و همچنین در رسانه ملی به این مسئله اصلاً توجه نشد.

وی گفت: بیان تشکر از سوی مقامات افغانستان و سازمان ملل دقیقاً همزمان بود با بیانیه احمد شهید که گفته بود ایران در خصوص پناهندگان حقوق بشر را رعایت نمی کند که به نظر من حرف باطلی است وقتی وزیر افغانستان و سازمان ملل بارها از عملکرد ایران تشکر می‌کنند بیان آن مسئله به وسیله احمدشریف یک مسئله باطلی است.

وزیر کشور ادامه داد: انتظار ما از رسانه ملی این بود که وقتی این افراد حضور می‌یابند و مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند و از عملکرد ایران تشکر دارند باید اظهارنظر آنان پخش شود و در برنامه‌های ویژه رسانه ملی حضور پیدا می‌کردند تا این اطلاع و آگاهی را بدهند زیرا ایران نخستین کشوری است که بالاترین خدمات را به مهاجران می‌دهد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: خواسته ما در آن جلسه این بود که افراد غیرمجاز باید ساماندهی شوند و افراد مجاز هم باید در یک دوره زمانی مشخص و مورد توافق دو طرف، مقدمات کار برای بازگشت به کشورشان فراهم شود.

وزیر کشور همچنین درباره زمان استعفای مقامات دولتی که قصد کاندیدا شدن در انتخابات مجلس را دارند، گفت: بر اساس قانون تمام مقامات دولتی که قصد کاندیدا شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند باید تا 28 خردادماه از سمت خود استعفاء ‌دهند.

برخوردهای سلبی مطابق قانون است

وزیر کشور در پاسخ به این سؤال که درباره برخوردهای سلبی از جمله جمع‌آوری ماهواره‌ها چه نظری دارید، گفت: این موضوع مصوبه مجلس و قانون است.

 عبدالرضا رحمانی فضلی  افزود: تلاش کردیم در اموری که قانون آن را مشخص کرده و وظیفه ‌دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی است، برخوردهای سلبی با کمترین آسیب به افراد صورت بگیرد.

وی گفت: نمی‌توانیم به نیروی انتظامی و وزارت کشور بگوییم قانون را اجرا نکنند.

وزیر کشور همچنین درباره اقدامات عملی اعضای شورای اجتماعی کشور در رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: باید دقت کنیم که همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی برای رفع و کاهش آسیب‌ها انجام بگیرد.

رحمانی فضلی افزود: در این دو سال که بنده ریاست این جلسه را بر عهده داشتم دستگاه‌های اجرایی مختلف موضوعات مورد نظر خود را مطرح کردند و ما نیز برای راه‌حل‌ها و چگونگی انجام آنها اقدام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر جامعه و مردم امید به آینده ‌شان تقویت شود و امیدوار باشند که دولت و حکومت درباره حل مشکلات آنان اقدام می‌کند و فعالیت دستگاه‌ها در معرض قضاوت آنها قرار بگیرد مطمئناً می‌توانیم گام مؤثری را در کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در همین رابطه برخی اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی ‌بخشی‌ها پیش از آنکه به مسائل امیدآفرین بپردازند به ضعف دستگاه‌های اجرایی و بزرگنمایی برخی موضوعات اقدام می‌کنند البته انتقاد و بیان ضعف‌ها کار خوبی است اما بیان نقاط مثبت در حوزه‌های مختلف نیز باید صورت بگیرد.



امید به اینده زمینه ساز افزایش استانه تحمل مردم است 


وزیرکشور تقویت امید به اینده را عامل اصلی افزایش استانه تحمل مردم در حوزه های اجتماعی دانست .


رحمانی فضلی در هفتاد و سومین جلسه شواری اجتماعی گفت :امید به آینده راهکار موثری برای افزایش این آستانه است و رسانه ها می توانند نقش موثری در این باره ایفا کنند.


وی در این جلسه به حوادث اخیر در چند نقطه از کشور از جمله مهاباد، تبریز و ایرانشهر اشاره کرد و افزود: از مردم خوب و فهیم این شهرها تشکر می کنم که با دانش و بصیرت متوجه مسایل شدند؛ همچنین از نیروی انتظامی که با خویشتنداری و مدیریت خوب توانست مسایل را با درایت حل و فصل کند قدردانی می کنم.


وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که تخریب حاشینه نشینی و طرد حاشیه نشین ها راهکار نیست.


رحمانی فضلی افزود: هرچند افراد حاشیه نشین هم برادران و خواهران ما هستند و براساس قانون بر گردن ما حق دارند و باید در این زمینه به صورت علمی برخورد کرد.


وی همچنین به فصل تابستان هم اشاره کرد و گفت: با تعطیل شدن میلیون ها دانش آموز باید برای اوقات فراغت این قشر عظیم برنامه ریزی های مناسبی انجام شود.


همچنین رحمانی فضلی افزود: با برنامه ریزی و تلاش های انجام شده، سال گذشته تلفات انسانی در دریا 50 درصد کاهش داشت و باید این سیاست ها مجددا با رویکردی جدیدتر ادامه یابد.


وی همچنین خواستار رعایت شئونات اسلامی در محیط های تفریحی از جمله دریا و نیز در ماه مبارک رمضان شد و گفت: نیروی انتظامی و دستگاه های مرتبط براساس قانون وظایف خود را در این زمینه ها انجام خواهند داد.



درخواست واگذاری مسئولیت ستاد مدیریت بحران استان تهران به استانداری       


وزیر کشور گفت ریاست ستاد مدیریت بحران استان تهران باید بر عهده استاندار تهران باشد.


وزیر کشور در حاشیه هفتادوسومین جلسه شورای اجتماعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص ستادهای مدیریت بحران و نحوه مدیریت آنها در کشور گفت: ستاد مدیریت بحران کشور رئیس جمهور، قائم مقام وزیر کشور و نمایندگان دستگاههای اجرایی مربوطه از جمله شهرداری هم عضو آن هستند.


رحمانی فضلی افزود ستاد مدیریت بحران در استان‌های کشور برقرار است که شهرداری‌ها هم در آن عضو هستند اما در تهران استثنایی وجود دارد که رییس ستاد مدیریت بحران استان، شهردار تهران است اما در سایر استان‌ها این مسوولیت برعهده استانداری است. عقیده داریم که در استان تهران نیز ریاست ستاد باید برعهده استاندار باشد.



 



نظر شما