شناسهٔ خبر: 53393803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هر ۹۹۰ نفر یک صندلی سینما/ سرانه سینمایی شیراز شایسته یک شهر فرهنگی نیست

گروه استان‌ها - سرانه سینمایی در شهر شیراز در دهه پنجاه به ازای هر ۳۰ نفر یک صندلی سینما بوده است که در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی به ازای هر ۹۹۰ نفر یک صندلی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سینما یکی از مصادیق فرهنگی است که روزها و سال‌های گذشته رونق بیشتری داشت و امروز رفته رفته از سبد کالایی مردم حذف شده، فارغ از بحث کرونا در 2 سال اخیر آنچه سبب شده که مردم کمتر به سینما و دیدن فیلم در آن روی بیاورند، وضعیت بد سینماها به ویژه در شهر شیراز است.

براساس آمار رسمی که حوزه هنری استان فارس اعلام کرده هفت سینما در شیراز وجود دارد که در حال حاضر فقط سه سالن سینما از سالن‌های حوزه هنری در شیراز فعال است و 4 سالن مورد کم توجهی قرار گرفته و غیرفعال است. برخی سالن‌ها مانند سینما فلسطین در حال ریزش است و ایمنی لازم را برای بهره برداری ندارد.

این در حالی است که در سال‌های اخیر سینماهای خصوصی یا نیمه خصوصی نیز در شهر شیراز شروع به کار کردند اما دوری این سینماها از مرکز شهر سبب شده که کمتر مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

در چهارم دی ماه سال 1400 وحید نمازی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس از تبدیل دو سینما در شهر شیراز به یک مجموعه پردیس سینمایی خبر داد و گفت: دو سینمای پرسیا و پیام شیراز به یک پردیس با هفت سالن و حدود 600 متر نگارخانه تخصصی و مکان مناسبی برای کتابفروشی و عرضه محصولات فرهنگی و یک سالن چندمنظوره تبدیل خواهد شد که پس از اعلام این خبر عملیات طراحی و اجرای این پردیس آغاز شد. 

این خبر همچون جرقه امیدی برای اهالی و دوستداران سینما بود اما با خبری که امروز نمازی به خبرنگاران داد، آب سردی بر امید مردم ریخته شد چراکه به گفته رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس عملیات اجرای این پردیس متوقف شده است. 

به گفته نمازی به دلیل مشکلات پیش آمده در مدت 2 ماه گذشته ساخت پروژه متوقف شده است اما تلاش خواهیم کرد در صورت رفع مشکلات، ساخت این پردیس سینمایی دوباره آغاز شود. 

وی با بیان اینکه این دو سینما توسط حوزه هنری در حال احیاء است، افزود: اولویت ما برای این مجموعه‌ها فرهنگی است و به هیچ عنوان نگاه تجاری نداریم و در همین راستا برای نخستین بار طرح جامع سینماها در سال 1400 مصوب و وضعیت سینماهای استان و مرکز شهرستان ها تعیین تکلیف شد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس گفت: در گذشته 17 سالن سینما در مرکز شهر داشتیم که از این تعداد تنها 7 سینمای شیراز، فلسطین، سعدی، پرسیا و پیام، ایران باقی مانده است و مابقی نیز تغییر کاربری داده‌اند. 

نمازی با اشاره به اینکه درباره سینما سعدی ساخت یک فضا با 10 سالن پیش بینی شده است از طراحی دو سالن سینما در دو شهرستان کازرون و نیریز خبر داد. به گفته وی سرانه سینمایی در شهر شیراز در دهه پنجاه به ازای هر 30 نفر یک صندلی سینما بوده است و در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی به ازای هر 990 نفر یک صندلی داریم و این وضعیت خوب نیست و در شأن شهر فرهنگی شیراز نیست. 

او اضافه کرد: شهر شیراز در حال حاضر دارای 3 پرده سینما است که اگر سینما پرسیا و پیام و سعدی راه‌اندازی شوند به 17 پرده سینما افزایش می‌یابد و مجموع آنها به 20 پرده می‌رسد. 

نمازی با بیان اینکه در بلوار زند نیاز نداریم تا همه سینماها به حالت اولیه خود بازگردند، گفت: در این محور نیاز داریم تا یک مجموعه کامل سینمایی و فرهنگی ایجاد شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس خاطر نشان کرد: تعهد می‌دهیم که هیچ یک از سینماهای استان به جز اینکه تبدیل به سینمای دیگری شوند اتفاقی برای آنها نیفتد و اگر  تهاتری برای هر سینما صورت بگیرد تماما هزینه کرد آن برای سینمای استان خواهد بود و اگر سینمایی تهاتر شود تنها برای سینما تهاتر آن صورت می‌گیرد. 

در راستای افزایش سرانه سینماها در شیراز در سال 98 شهرداری شیراز تصمیم به ساخت سه مجموعه سینمایی و فرهنگی در نقاط کم برخودار شیراز گرفت تا به این وسیله توازن فرهنگی در شهر به عدالت نزدیکتر شود. حیدر اسکندرپور، شهردار وقت شیراز در آن زمان گفته بود: مناطق کمتر برخوردار این کلانشهر با کمبود مراکز فرهنگی روبه‌رو است و به همین دلیل ساخت 3 مجموعه سینمایی در آن دنبال می‌شود. 

مجموعه پردیس سینمایی جوان واقع در فلکه کوزه‌گری شیراز  با بیش از 5 هزار متر مربع زیربنا از جمله پروژه‌های شاخص شهرداری در حوزه فرهنگی، اجتماعی است که با افتتاح آن فضای فرهنگی منطقه کوزه‌گری متحول می‌شود.

این پروژه دارای سه سالن سینما با گنجایش هر کدام 250 نفر، دو سالن تئاتر با ظرفیت 150 و 70 نفر و سایر فضاهای فرهنگی است در خرداد 98 شهردار وقت شیراز گفته بود که پروژه پردیس سینمایی جوان با برنامه‌ریزی مناسب و تقسیم کار از سرعت بالایی برخوردار شده است و در ماه‌های آینده روند اجرای آن متحول می‌شود. 

پس از گذشت 2 سال از وعده شهردار سابق اما این مجموعه سینمایی هنوز به نهایت نرسیده است، علی سلطانی، سخنگوی شورای شهر شیراز چندی پیش در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که شورای شهر به صورت جدی پیگیر پروژه‌های فرهنگی و سینمایی شهر شیراز است. 

انتهای پیام/424 /ی

نظر شما