شناسهٔ خبر: 53337554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

مقاومت یمن به بار نشست؛

محاصره یمن شکسته شد/۱۸ کشتی حامل سوخت در بنادر الحدیده کناره خواهد گرفت/ توافق برای بازگشایی فرودگاه صنعا و گذرگاه‌های استانی

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل-رجانیوز:  «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از آغاز برقراری آتش‌بس در یمن خبر داد.
 
به گفته وی آتش بس بین صنعاء و ائتلاف سعودی از هم اکنون به اجرا درآمده و به موجب آن همه عملیات‌های نظامی برای مدت دو ماه متوقف می‌شود.
 
گروندبرگ دیروز در بیانیه ای اعلام کرد: طرف‌های درگیری در یمن به پیشنهاد سازمان ملل درباره آتش بس(انسانی) دو ماهه پاسخ مثبت دادند که این توافق از ساعت ۱۷ دوم آوریل به اجرا در می‌آید.
 
در این بیانیه تاکید شده است: بر اساس این آتش‌بس همه عملیات‌های نظامی زمینی، هوایی و دریایی متوقف می‌شود.
 
بر اساس بندهای این توافق، ۱۸ کشتی حامل سوخت وارد بنادر الحدیده می‌شود و هر هفته به دو پرواز اجازه استفاده از فرودگاه صنعاء داده می‌شود.
 
از جمله دیگر بندهای این توافق، نشست بین طرف‌ها برای توافق بر سر گشودن گذرگاه‌ها در تعز و دیگر استان‌ها به منظور بهبود تردد افراد در داخل یمن است.
 
فرستاده ویژه سازمان ملل بر اهمیت اعتمادسازی دو طرف بر اساس این توافق به منظور ازسرگیری فرایند سیاسی برای پایان دادن به درگیری در یمن تاکید کرد.
 
هفته گذشته، در سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی- آمریکایی به یمن، نیروهای مقاومت با انجام یک عملیات گسترده در عمق خاک عربستان سعودی چند مرکز مهم در این کشور از جمله تاسیسات شرکت آرامکو را مورد هدف قرار دادند.
 
این عملیات که در قالب مرحله سوم عملیات شکست محاصره یمن انجام شد یکی از گسترده‌ترین عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه مواضع عربستان سعودی در داخل خاک این کشور بود.
 
 
منابع از سوختن کامل تاسیسات آرامکو در جده خبر داده و یمنی‌ها به دولت سعودی هشدار دادند ضربات مستمر خود به مواضع حیاتی عربستان را ادامه خواهند داد مگر این که محاصره تحمیل شده علیه یمن برداشته شود.
 
کمتر از یک هفته از گذشت این هشدار جدی نیروهای یمنی، فرماندهی مشترک نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در بیانیه‌ای از توقف عملیات نظامی خود در یمن خبر داد. ائتلاف متجاوز در بیانیه خود  مدعی شد که توقف عملیات نظامی داخل یمن، با هدف موفقیت رایزنی‌های یمن صورت می‌گیرد.
 
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به اعلام توقف عملیات نظامی از سوی ائتلاف سعودی در این کشور، تصریح کرد که این گام کافی نیست. او در توئیتی نوشت: «محاصره یک اقدام نظامی است؛ زیرا با زور سلاح تحمیل می‌شود. دردها و مشکلاتی که یمنی‌ها از محاصره تحمل می‌کنند، شدیدتر از خود جنگ است؛ پس این امر به معنای ادامه عملیات نظامی یمن با هدف شکستن محاصره است».
 
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز اعلام کرد: هیچ صلحی بدون رفع محاصره در کار نخواهد بود.
 
 
 رویترز،  به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد پس از آنکه انصارالله یمن اعلام کرد تنها در صورتی که ائتلاف سعودی محاصره دریایی و هوایی یمن را کنار بگذارد با آتش‌بس موافقت خواهد کرد و این ادعا مطرح شده است که چهار نفتکش از محاصره ائتلاف سعودی عبور کرده و قرار است در بندر الحدیده یمن پهلو بگیرند.
 
 
این نفتکش مجموعاً 45 هزار تن بنزین، 5 هزار تن گاز طبیعی مایع شده و 22 هزار و 700 تن نفت را به بندر حدیده رسانده‌اند.
 
«احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن  نیز مدعی شد ترتیباتی برای آزادی همه اسرا، گشودن فرودگاه صنعاء و رفع توقیف کشتی‌های حامل نفت در بندر الحدیده و گشودن گذرگاه‌ها در شهر تعز اتخاذ شده است.
 
بن مبارک در بیانیه‌ای که در فیس بوک منتشر کرد، گفت: این امر در چارچوب موضع ثابت دولت یمن(دولت مستعفی منصور هادی) در حمایت از هر گونه تلاش‌ها برای کاستن از درد و رنج بشری و در سایه فضای مثبت برای رایزنی‌های یمنی-یمنی در ریاض و طرح‌های منطقه‌ای و بین المللی برای ایجاد آتش بس به مناسبت ماه مبارک رمضان است.
 
وی افزود که شخص منصور هادی دستور داده که همه ترتیبات لازم برای آزادی همه اسرای یمنی، گشودن فرودگاه صنعاء، رفع توقیف همه کشتی‌های نفتی در بندر الحدیده و گشودن گذرگاه‌ها در شهر محاصره شده تعز و هر آنچه برای کاستن از رنج فرزندان یمنی لازم است، اتخاذ شود.
 
وعده دولت مستعفی یمن برای کاهش محاصره یمن اگرچه به ظاهر به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان و کمک به پیشبرد مذاکرات ریاض مطرح شده است، اما به احتمال زیاد در پی هشدارهای صنعاء درباره ازسرگیری عملیات‌های تهاجمی در پاسخ به ادامه محاصره یمن بوده است.
 

نظر شما