شناسهٔ خبر: 53326862 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشتی فرنگی قهرمانی اروپا؛

یازدهمین طلای کایالپ تا شکست ناباورانه ارسلان

تهران - ایرنا - مسابقات پنج وزن نخست کشتی فرنگی قهرمانی اروپا برگزار شد و «رضا کایالپ» با کسب یازدهمین طلا به رکورد فرنگی‌کار افسانه‌ای جهان یعنی «الکساندر کارلین» نزدیک شد. «علی ارسلان» کشتی‌گیر ایرانی تیم صربستان نیز شکست ناباورانه‌ای برابر حریفی مجاری داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از سایت اتحادیه جهانی کشتی، دانمارک تنها یک بار و آن هم در سال ۲۰۰۹ در شهر هرنینگ میزبان پیکارهای جهانی بود. در آن سال طرفداران زیادی برای تماشای مسابقات به سالن محل برگزاری مسابقات آمده بودند که از جمله آنها تورپان بیسلطانوف و برادرش راجبیک بودند. وقتی مسابقات به پایان رسید، ۲ برادر با الهام از مسابقات جهانی رو به کشتی فرنگی آوردند.

۱۲ سال پس از مسابقات جهانی در هرنینگ، بیسلتانوف قهرمان اروپا شد. این بازیکن ۲۱ ساله پس از مسابقات جهانی از تکواندو به کشتی رفت و از آن زمان تاکنون برای دانمارک رکوردشکنی می‌کند.

سال گذشته، او پس از ۱۷ سال قهرمانی نوجوانان را برای دانمارک به دست آورد، دقیقا سه سال پس از اینکه برادرش راجبک موفق شد در سال ۲۰۱۹ یک مدال طلا را برای دانمارک به دست آورد. مدال راجبک به انتظار ۹۳ ساله کشورش برای طلای قاره‌ای بزرگسالان پایان داد.

یازدهمین طلای اروپایی کایالپ

رضا کایالپ فرنگی‌کار نامدار ترکیه‌ای در حال نزدیک شدن به رکورد الکساندر کارلین با ۱۲ مدال طلای اروپا است. او با کسب یازدهمین طلای خود در بوداپست یک قدم دیگر به آن نزدیکتر شد. نایب قهرمان المپیک ریو در فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم، دانیلا سوتنیکوف از ایتالیا را با نتیجه ۴ بر صفر شکست داد.

کایالپ گفت: این دوازدهمین فینال و یازدهمین برد من است، این یک احساس باورنکردنی است. این همیشه به من انگیزه می دهد که در بالای سکو قرار بگیرم. می‌خواهم کارم را در اوج به پایان برسانم. هدف من شکستن رکوردهای اسطوره کشتی کارلین است.

کایالپ از مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۰ مدال طلا دارد. او در سال‌های ۲۰۱۱ (نقره) و ۲۰۲۰ (هفتم) مدال طلا را از دست داد. او در سال ۲۰۱۵ در بازی‌های اروپایی قهرمان شد. اما وقتی از قهرمان ۴ دوره جهان و ۳۲ ساله خواسته شد اولین و آخرین طلای اروپایی خود را با هم مقایسه کند، گفت: هر بار بردن این عنوان سخت‌تر است. احساس می کنم کمی بزرگتر شدم. کشتی را دوست دارم و بخشی از زندگی من است و بسیار خوشحالم و افتخار می کنم که از شش سالگی می‌توانم این کار را انجام دهم.

او اکنون به دنبال قهرمانی در مسابقات جهانی بلگراد صربستان است که پنجمین قهرمانی او خواهد بود.

دو قهرمان دیگر جهان در بوداپست مدال طلا را به دست آوردند و مالخاس آمویان (از ارمنستان) عنوان قهرمانی وزن ۷۷ کیلوگرم را به دست آورد و الدانیز عزیزلی (جمهوری آذربایجان) مدال وزن ۵۵ کیلوگرم را به دست آورد.

شکست ارسلان در نخستین میدان رسمی

علی ارسلان فرنگی‌کار ایرانی تیم ملی صربستان در وزن ۷۲ کیلوگرم نخستین میدان رسمی خود را در پیکارهای قهرمانی اروپا تجربه کرد. او بعد از کسب مدال طلای رقابت‌های بین‌المللی جام نیکلا پتروف در بلغارستان با انگیزه فراوان گام به مجارستان گذاشت.

ارسلان در دور نخست چنگیز ارسلان از ترکیه را قدرتمندانه و با نتیجه ۹ بر صفر شکست داد. اما در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۵ بر ۴ مغلوب رابرت آتیلا فریتچ از مجارستان شد. ارسلان در جام پتروف این فرنگی‌کار مجاری را به راحتی شکست داده بود.

با راهیابی فریتچ به فینال وزن ۷۲ کیلوگرم، ارسلان امروز (یکشنبه) در شانس مجدد باید با پتری پلتوکانگاس از فنلاند مبارزه کند و در صورت برتری در مبارزه رده‌بندی باید به مصاف پاول پولاویچ از کرواسی برود.

نظر شما