شناسهٔ خبر: 53278405 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیشکسوت پرسپولیس: اعتماد به نفس عابدزاده لطمه خورد

پنجعلی بازیکن سابق پرسپولیس گفت: ما سه دروازه بان خوب در تیم ملی داریم اما تعویضی که رخ داده به اعتماد به نفس عابدزاده لطمه می زند.

صاحب‌خبر -

تیم ملی فوتبال ایران امروز در چارچوب دور برگشت بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مقابل لبنان صف آرایی کرد.

امیرعابدزاده که پس از اشتباه علیرضا بیرانوند در بازی رفت مقابل لبنان، دروازه بان اول تیم ملی کشورمان شده بود به علت اشتباهش مقابل کره جنوبی نیمکت نشین شد و دروازه را به بیرانوند بازگرداند.

در حالی که کلین شیت های عابدزاده در بازی های تیم ملی هواداران را به وجد آورده بود و این دروازه بان لحظات احساسی ای را در دیدار با پدر رقم زده بود تمجید از توانمندی های او تیتر یک بسیاری از رسانه ها شد.

پیشکسوت پرسپولیس: اعتماد به نفس عابدزاده لطمه خورده

اما بازی برابر کره جنوبی ورق را برگرداند، در بازی گذشته تیم ملی بازیکنان به وضوح تحت فشار قرارگرفته بودند و نتوانستند پاس کاری خوبی به نمایش بگذارند. عابدزاده نیز پس از تعویض خلیل زاده به دلیل مصدومیت اولین گلش را در لحظات پایانی نیمه اول خورد و گل بعدی نیز اواسط نیمه دوم وارد دروازه بچه عقاب شد.

همین اشتباه کافی بود تا موج احساساتی که او را تا اوج بالا برده و بارها زبان به تحسینش گشوده بود بال پروازش را بچیند و او را به تیر انتقاد ببندد.

در نتیجه آن بازی و آن اشتباهات امروز دروازه به علیرضا بیرانوند رسید. بیرانودی که شرایطی مشابه شرایط امیر را پشت سرگذاشته بود و تاوان چند اشتباه را با چندین نیمکت نشینی متوالی داد.

پیشکسوت پرسپولیس: اعتماد به نفس عابدزاده لطمه خورده

درست است‌ که فوتبال حرفه ای مجالی برای اشتباهات فاحش ندارد و گاهی چاره ای جز تعویض نیست اما نیمکت نشین شدن یک بازیکن که اشتباهش به علت پست ویژه ای دارد بیشتر به چشم می آید آن هم برای چند بازی متوالی انتخاب صحیحی نیست.

تیم ملی ما در این دوره از مسابقات مقدماتی جام جهانی عملکرد خوبی به نمایش گذاشته اما نباید فراموش کرد هنوز تحمل دفع فشار تیم های قوی تر را نداریم. بازی رسمی جای آزمون و خطا نیست و بازیکنان باید از قبل ساخته شوند نه اینکه به صرف چند اشتباه از ترکیب اصلی حذف شوند.

هیجان و احساسات بخش جدایی ناپذیر فوتبال هستند اما می توانند به درستی هدایت شوند. راه اندازی موج حمایت از سرمربی و ملی پوشان پس از یک برد و موج تخریب پس از یک باخت شایسته فوتبال حرفه ای نیست.

سید محمد پنجعلی پیشکسوت فوتبال، بازیکن و مدیر سابق آکادمی باشگاه پرسپولیس در باره کیفیت خطوط تیم ملی و تعویض‌های اسکوچیچ گفت:  تیم خوب بازی کرد، اما نکته این است که به پیشواز جام جهانی می‌رویم و اگر بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشته باشیم و بازیکنان به درستی مهیا نشوند شرایط سخت می‌شود.

با توجه به بازی های انجام شده کیفیت سرمربی و تیم را چه طور ارزیابی می کنید؟ 

واقعیت این است که تیم ملی لبنان در برابر ما کیفیت و قدرت چندانی ندارد. ما باید با تیم های بازی کنیم که کیفیتشان حداقل در حد تیم کره جنوبی و بالاتر باشد تا بچه ها آمادگی لازم را پیدا کنند و عیار تیم ما هم بهتر مشخص شود.

تا به تیم فشار نیاید نمی توانیم متوجه نقاط ضعف خود شویم. اگر ضعف آشکار نشده و برای رفعش کار نشود نمی توانیم در خطوط میانی و دفاعی پاس کاری خوبی داشته باشیم و توپ را در سراسر زمین به گردش در بیاوریم.

من معتقدم باید از فردا به این فکر باشیم که با تیم ملی حرفه ای برخورد کنیم. ما حرفه ای نیستیم و تفکراتمان نیز حرفه ای نیست.

برای حررفه ای شدن باید در نفرات تیم تغییر ایجاد شود یا می توان ایراد را به نحو دیگری برطرف کرد؟ 

الان صحبت تعویض سرمربی مطرح شده اما این صحبت ها حتی در حد شایعه نیز درست نیست. بگذاریم تیم در آرامش خاطر پیش برود. کیفیت تیم در حدی است که پتانسیل صعود به مراحل بالاتر را دارد. تا کنون پیش نیامده که جمع زیادی از بازیکنان درجه اول و بچه هایی که در لیگ های اروپایی بازی می کنند در تیم ملی کنار هم باشند.

پیشکسوت پرسپولیس: اعتماد به نفس عابدزاده لطمه خورده

بازی های تدارکاتی با تیم های اروپایی کمک کننده است. باید تیم تحت فشار باشد، ما در این بازی نیز چند موقعیت به لبنان دادیم و این خطا در بازی های بعدی جبران ناپذیر است. بازی جام جهانی و بازی رسمی جای کسب تجربه نیست. 

تعویض بازیکنان در زمین چطور؟ تغییر دادن ترکیب می تواند کمک کننده باشد؟ اگر لبنان کیفیت بالاتری داشت با این تعویض ها می توانستیم مقاومت کند؟ 

امتیاز تیم ملی این است که بچه های روی نیمکت با بچه های داخل زمین فاصله چندانی ندارند. البته که ما دو سه بازیکن فوق العاده داریم اما باقی بازیکنان نیز عالی هستند و اگر تعویضی اتفاق بیفتد مشکلی در ترکیب به وجود نمی آید بر عکس تعویض به موقع کیفیت بازیکنان را افزایش می دهد.

آیا تعویض هایی که در دروازه رخ می دهد واکنش احساسی است یا بر اساس بررسی های فنی انجام می شود؟ 

تعویض های کلی رخ تعویض های خوبی بود. خصوصا که ما دو تا جلو بودیم. اصل هم بر این است که اینجا بازیکنان دیگر را وارد زمین کنیم تا تجربه کسب کنند اما بیشتر تویض ها در کناره رخ داد و اگر دقت کنید به قلب دفاع و دروازه دست نزدند. این تعویض ها بعدا به درد ما می خورد زیرا ما باید بازیکنانی داشته باشیم که بدانند مربی روی آن ها حساب می کند و به این ترتیب روحیه خود را در بازی سنگین حفظ خواهند کرد و نتیجه بهتری می گیریم.

پیشکسوت پرسپولیس: اعتماد به نفس عابدزاده لطمه خورده

اما تعویضی که به دنبال یک اشتباه انجام می شود حرفه ای نیست. درست است بیرانوند و عابدزاده اشتباه کردند اما همه اشتباه می کنند. تفاوت این جا است که اشتباه دروازه بان به چشم می آید چون سنگربان نفر آخر است. همین اشتباه اگر در دفاع و فروارد رخ دهد واکنش این است که حیف شد موقعیت گل به وجود نیامد یا از دست رفت اما با یک فرد برخورد نمی شود.

توجه کنید که در فوتبال حرفه ای اجازه نمی دهند یک برد و باخت احساسات را هدایت کرده و ترکیب را تغییر دهد. برای مثال بارسلون از بایرن مونیخ هشت گل خورد اما تماشاچی ها ایستادند و به افتخار تیم دست زدند. این باید فرهنگ سازی شده و آموزش داده شود. 

اسکوچیچ آن قدر ها حرفه ای تصمیم نگرفت. بازی ها جدی و حیثیت یک مملکت است. نمی شود منافع کشور کنارگذاشته شود تا بازیکنی به خاطر دیر حاضر شدن سر تمرین یا اشتباه به این نحو تنبیه شود. می شود این بازیکنان را جریمه نقدی کنند. کشور روی بازیکن حساب می کند و نباید با بازیکن برخورد این چنینی شود. 

الان حفظ روحیه امیر عابد زاده سخت است. این کار به اعتماد به نفس این بچه لطمه می زد.

نزدیک بود برای طارمی نیز اتفاقی پیش بیاید که به او هم لطمه بزند. مهدی ۲ بازی ما را در آورد اما نزدیک بود به خاطر یک تصمیم شخصی و سلیقه ای به بازی نرسد. 

امکان دارد که تعویض بازیکنان یا صحبت تعویض سرمربی تحت تاثیر دخالت دلال ها و برای بالا و پایین کردن گزینه های خاصی باشد؟

احتمال این موضوع وجود دارد اما باید اراده ای باشد و با تعیین خط و مرز از تیم حفاظت کند. باید با مربی صحبت شود که مراقب تیم باشد و و او را از حمایت شدن خاطر جمع کرد. با تمام اوصاف الان زمانی است که اعضای تیم و سرمربی باید در آرامش به دنبال رفع نقص باشد و اگر انتقادی می شود در پی رفع آن باشند نه اینکه با تعویض و شایعه تعویض صورت مسئله را پاک کنند. یکی از راهکار ها نیز تصمیم گروهی در تیم است. وقتی با مشورت تصمیم گیری شود ضریب خطا پایین می آید. 

پیشکسوت پرسپولیس: اعتماد به نفس عابدزاده لطمه خورده

اگر بازی ها ادامه داشت بیرانوند و عابدزاده آسیب می دیدند. حتی شاید نیمکت نشینی بیرانوند در پرتغال از تعویضی که رخ داد تاثیر گرفته باشد. حالا دست سرمربی برای انتخاب دروازه بان نیز باز است و ما سه دروازه بان خوب داریم. بهتر است تعویض ها برای بالابردن تجربه بچه ها و استراحت دادن به بازیکنان رخ دهد نه لزوما پس از یک اشتباه که اعتماد به نفس بازیکنان را تحت شعاع قرار دهد.

نظر شما