شناسهٔ خبر: 5317032 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان خبر داد

اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان و عشایر در زنجان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان از اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

قاسم صیادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: فنی و حرفه‌ای استان زنجان برای مهارت آموزی عموم مردم جامعه دوره‌های آموزشی مختلفی در سطح مراکز فنی و حرفه‌ای برگزار می‌کند.

وی از اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی خبر داد و بیان داشت: اجرای این طرح در هشت مرحله با بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان به مراحل اجرای مرحله نخست این طرح اشاره کرد و یادآور شد: در مرحله نخست نیازسنجی و امکان‌سنجی آموزش‌های مهارتی روستاییان با استفاده از نظرات کارگروه‌های اشتغال استانی و شهرستانی برای متقاضیان شغل و یا ارتقای شغلی به ویژه کارآفرینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، صنایع‌دستی و گردشگری صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مرحله دوم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی برنامه‌ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش است که بعد از نیازسنجی و امکان‌سنجی‌های صورت گرفته با توجه به امکانات و ظرفیت‌های درون سازمانی و برون سازمانی نیازهای آموزشی به منظور برنامه ریزی الویت‌بندی می‌شود.

صیادی تصریح کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای و امکانات موجود روش‌های آموزشی متفاوتی از جمله آموزش‌های حضوری، نیمه حضوری و مجازی در قالب آموزش‌های سیار و ثابت ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی مرحله سوم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم محسوب می‌شود، بیان داشت: در این مرحله استانداردهای آموزشی مرتبط تدوین و در صورت وجود استانداردهای مشابه بازنگری می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان ابراز داشت: همچنین منابع آموزشی لازم در قالب کتاب، جزوه، بروشور، سی دی تدوین و در اختیار مهارت آموزان قرار داده می‌شود.

وی به مرحله چهارم اجرای طرح مذکور که جذب، تربیت و یا تامین مربی است اشاره کرد و اظهار داشت: در این مرحله تربیت مربی بومی آموزش فنی و حرفه‌ای و توانمندسازی و ارتقای دانش و مهارت مربیان با هدف بکارگیری مربیان نخبه و برجسته به ویژه با استفاده از ظرفیت‌های مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای سازمان در دستور کار قرار می‌گیرد.

صیادی با اشاره به اینکه آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی مرحله بعدی اجرای طرح مذکور است، افزود: براساس نتایج نیازسنجی و امکان‌سنجی صورت گرفته تجهیز و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف مرحله ششم اجرای طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان و مناطق محروم است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان ادامه داد: سیستم مشاوره آموزشی مراجعه‌کنندگان را با ارائه مشاوره و راهنمایی، استعدادیابی و نگاه به آینده شغلی در بهترین انتخاب کمک می‌کند و ثبت‌نام از کارآموزان و اجرای دوره‌های آموزشی پس از مشاوره و هدایت آموزشی مراجعه‌کنندگان صورت می‌گیرد.

وی ابراز داشت: همچنین سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای کارآموزان در پایان دوره آموزشی با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به قبول‌شدگان مرحله هفتم این طرح انجام می‌شود.

صیادی در پایان بیان داشت: در مرحله پایانی ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها به حوزه‌های مرتبط در راستای بهبود فرآیند اجرایی طرح توانمندسازی و آموزش‌های مهارتی روستاییان و محروم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/73008/ب30/ژ1001

برچسب‌ها:

نظر شما