شناسهٔ خبر: 53167392 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

تحولات اوکراین/هشدار روسیه به ناتو برای ارسال سلاح و مزدور به اوکراین/موشک‌های مافوق صوت کینژال روسیه/وعده نخست وزیر انگلیس به اوکراین

رئیس دومای روسیه گفت، اگر اعضای ناتو به‌دنبال صلح در اوکراین هستند به‌جای تأمین تسلیحات، به مردم اوکراین کمک‌های بشردوستانه تحویل دهند.

صاحب‌خبر -

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز شنبه از ناتو خواست، ارسال تسلیحات و مزدور به اوکراین را متوقف کند.

به نوشته روزنامه «چاینا دیلی»، ولودین در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌‌ «تسلیحات و مهمات [اوکراین] از کشورهای ناتو تأمین می‌شود. مزدورانی که رتبه‌های مختلف گردان‌های ملی‌گراهای اوکراین را پر می‌کنند از کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی آمده و تحت رهبری آن‌ها قرار دارند».

رئیس مجلس نمایندگان روسیه افزود: «بنابراین هنگامی که [جو] بایدن و شرکایش در ناتو دعوت به صلح می‌کنند، باید ابتدا از خود شروع کنند. در خصوص تأخیر ایجاد شده در نازی‌زدایی و خلع سلاح در اوکراین و آرام شدن اوضاع در این کشور، آن‌ها مقصر هستند».

او در ادامه متذکر شد، اگر کشورهای غربی خواستار صلح هستند باید کانال‌های مالی خود را به‌جای تأمین نظامی، برای کمک‌های بشردوستانه برای مردم اوکراین صرف کنند.

درگیری‌ها در اوکراین در حالی وارد چهارمین هفته شده است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در سخنرانی به مناسبت سالگرد الحاق شبه‌جزیره کریمه گفت: «جمهوری‌های دونباس قربانی دولت اوکراین شده بودند. هدف عملیات روسیه در اوکراین رها کردن دونباس از این نسل‌کشی است».

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا طی سال‌های گذشته از دولت اوکراین حمایت‌های مالی و نظامی گسترده‌ای داشته و پس از شروع درگیری‌ها در این کشور نیز به حمایت‌های خود در کنار اعزام مزدور ادامه داده‌اند.

پوتین روز چهارشنبه هشدار داد، اقدامات کشورهای غربی از جمله ارسال سلاح و سربازان مزدور به اوکراین، این کشور را به خون می‌کشد.

رئیس جمهور روسیه با محکوم کردن تحریم‌های جدید غرب علیه کشورش به‌خاطر «عملیات ویژه» در اوکراین، این تحریم‌ها را «ضربه‌ای جدی به کل اقتصاد جهانی» توصیف کرد./فارس

روسیه برای اولین بار موشک‌های مافوق صوت کینژال پرتاب کرد

وزارت دفاع روسیه از بکارگیری موشک مافوق صوت کینژال در جریان حمله به اوکراین و برای انهدام یک انبار مهمات خبر داد.

ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد که نیرو‌های مسلح روسیه برای اولین بار در جریان حمله نظامی به اوکراین، از موشک‌های بالستیک مافوق صوت کینژال استفاده کردند و یک انبار مهمات متعلق به ارتش اوکراین را منهدم کردند.

کوناشنکوف در این باره توضیح داد: «روز گذشته، سیستم موشکی هوانوردی کینژال با موشک‌های ایروبالستیک مافوق صوت، انبار زیرزمینی بزرگی از موشک‌ها و مهمات  نیرو‌های اوکراینی را در شهرک دلیاتین، در منطقه ایوانو فرانکیوسک مورد هدف قرار داد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیش از این موشک کینژال (خنجر) را «یک سلاح ایده آل» نامیده بود که با سرعت ۱۰ برابر صوت پرواز می‌کند و می‌تواند بر هر سیستم دفاع هوایی غلبه کند.

ماه گذشته، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، اعلام کرد که در رزمایش مشترک با بلاروس، یک موشک بالستیک مافوق صوت به نام «کینژال» و موشک راهبردی قاره پیمای «یارس»  به صورت موفقیت آمیز پرتاب شدند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز گذشته از انهدام ۱۸۴ پهپاد اوکراینی و ۱۴۱۲ تانک و خودروی زرهی از آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد.

وعده نخست وزیر انگلیس برای اعطای کمک‌های تسلیحاتی بیشتر به اوکراین

نخست‌وزیر انگلیس در جریان سخنرانی خود در کنفرانس موسوم به کنفرانس "محافظه‌کاران اسکاتلند" متعهد شد که "برای تنگ‌تر کردن عرصه به اقتصاد ولادیمیر پوتین" اقدامات بیشتری انجام دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی تاکید کرد، کشورش و متحدان آن "اقدامات بیشتری در زمینه ارسال تسلیحات دفاعی به دوستان اوکراینی انجام خواهند داد تا به آنها در برابر بمباران‌های روسیه" کمک بیشتری کنند.

بوریس جانسون در سخنرانی خود در کنفرانس "محافظه‌کاران اسکاتلند" در آبردین اسکاتلند، گفت: ما کارهای بیشتری در راستای تنگ تر کردن عرصه بر اقتصاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام خواهیم داد و هر روز که کشتار و رفتار غیرانسانی ماشین جنگی پوتین ادامه یابد، فکر می‌کنم که عزم دنیا برای انجام کارهای بیشتر در قبال آن هم افزایش می یابد.

جانسون تاکید کرد: و من بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده‌ام که پوتین شکست خواهد خورد.

وی گفت: پوتین در قمار  فاجعه بار خود در اوکراین شکست خواهد خورد، زیرا او قهرمانی و عزم اوکراینی‌ها برای جنگیدن را به شدت دست کم گرفت، اتحاد غرب را دست کم گرفت و همچنین تعهد پرشور مردم این کشور برای کمک کردن را دست کم گرفت.

نخست وزیر انگلیس با تاکید بر اینکه 147 هزار تن از مردم و خانواده‌ها در سراسر بریتانیا برای مشارکت در طرحی برای میزبانی از اوکراینی‌های فرار کرده از کشورشان درخواست داده‌اند، گفت: آبردین شایر تا کنون بیشترین میزان مشارکت را دارد.

جانسون گفت: اما اکنون کارهای بیشتری می‌توانیم انجام دهیم و یک راه مهم وجود دارد که همه ما می‌توانیم به موجب آن به دنیا کمک کنیم تا در مقابل پوتین بایستد. و آن این است که خود را از وابستگی به نفت و گاز او در یک تلاش بزرگ ملی رها کنیم.

جانسون همچنین در مورد دومین پیشنهاد برگزاری همه پرسی استقلال که از نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، با تعهد به برگزاری آن تا پایان سال 2023 مطرح شده گفت: اکنون زمان برگزاری یک همه پرسی دیگر نیست.

 

اسرائیل: حدود ۸۰۰۰ آواره اوکراینی در اسرائیل امکان دریافت تابعیت را ندارند

وزارت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از میان ۱۲۶۰۰ آواره اوکراینی که از زمان آغاز حمله روسیه، وارد اراضی اشغالی شده‌اند، ۸۰۰۰ تن امکان دریافت تابعیت اسرائیلی را ندارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، آیلت شاکید، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی عنوان داشت: از مجموع تعداد آوارگان اوکراینی که در حال حاضر در اسرائیل هستند، حدود ۳۰ درصد – نزدیک ۳۶۵۰ تن – امکان مهاجرت بر اساس قانون بازگشت اسرائیل را دارند یا عملاً صلاحیت ماندن در اسرائیل را دارا هستند. ۱۰۵۰ تن دیگر از آنها نیز اسرائیل را ترک کرده‌اند که این امر یا با اختیار خودشان بوده یا از ورود منع شده‌اند.

سایت خبری عبری واینت نیز گزارش داد که از ورود ۲۹۰ تن به اسرائیل ممانعت به عمل آمده است و حدود ۸۰۰۰ اوکراینی در اراضی اشغالی هستند که امکان دریافت تابعیت اسرائیلی را ندارند.

گفت‌وگوی وزیر خارجه عراق با سفیران فرانسه و انگلیس درباره اوکراین

وزارت خارجه عراق از دیدار و گفت‌وگوی وزیر خارجه این کشور با سفیران فرانسه و انگلیس در بغداد درباره جنگ اوکراین خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور با اریک شوالیه، سفیر فرانسه در بغداد دیدار کرد.

طبق این بیانیه، دو طرف در جریان این دیدار درباره تحولات منطقه و تحولات جنگ اوکراین و روسیه رایزنی کردند.

فؤاد حسین در جریان این دیدار بر ضرورت تلاش برای برقراری صلح و تضمین برقراری آتش‌بس میان روسیه و اوکراین تاکید کرد.

دو طرف همچنین به تحولات داخلی عراق و موضوع تشکیل دولت این کشور و همچنین روابط دوجانبه میان بغداد و پاریس پرداختند.

فؤاد حسین همچنین با مارک برایسون، سفیر انگلیس در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد.

فؤاد حسین و سفیر انگلیس نیز درباره روابط دوجانبه میان دو کشور و راه‌های توسعه آن تبادل نظر کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه عراق، در این دیدار نیز آخرین تحولات جنگ اوکراین مورد بررسی قرار گرفت و فؤاد حسین تاکید کرد:عراق تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و پایان یافتن عملیات نظامی در اوکراین را تایید می‌کند.

گسترش ناتو برای روسیه عواقب وحشتناکی دارد/ انتقاد از تحریم مسکو

معاون وزیر امور خارجه چین امروز با انتقاد از تحریم مسکو تصریح کرد: گسترش ناتو برای روسیه عواقب وحشتناکی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورونیوز، «له یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین، ناتو را به دلیل بروز جنگ در اوکراین سرزنش کرد و گسترش این پیمان نظامی را نگران کننده دانست.

معاون وزیر امور خارجه چین در سخنانی در یک کنفرانس در پکن تاکید کرد که گسترش ناتو که یادگار دوران جنگ است، می‌تواند منجر به بروز عواقب وحشتناکی برای قدرت های بزرگی چون روسیه شود.

وی همچنین با انتقاد از تحریم‌ها علیه مسکو گفت: تحریم‌ها علیه روسیه اکنون به حدی رسیده که از جهانی شدن به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود و حتی افرادی در حوزه های ورزش، فرهنگی، هنری و سرگرمی نیز از آنها در امان نیستند.

این در حالیست که روسیه پیشتر نیز تأکید کرده بود که عملیات ویژه نظامی خود در اوکراین را با هدف حفاظت از جان غیرنظامیان در دونباس از ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند ماه) آغاز کرده است.

مدودف: روسیه بخاطر تحریم های غرب سقوط نخواهد کرد

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد روسیه می‌داند چطور در محدودیت‌ها فعالیت کند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در سخنانی گفت اقتصاد روسیه بخاطر تحریم‌های غرب سقوط نخواهد کرد؛ چرا که می‌داند چگونه تحت محدودیت‌ها عمل کند و در فضای پسا شوروی، دوستان قابل اعتمادی همچون چین، جنوب شرقی آسیا و آفریقا را دارد.

مدمدف گفت: ما بیش زا یکبار تحت بحران ها، تحریم ها، تهدید‌ها و فشار‌های اقتصادی بوده ایم. من در خصوص این حقیقت که تحریم‌هایی بر اتحادیه جماهیر شوروی بیش از ده‌ها بار اعمال شده بود، صحبت نمی‌کنم. ما مدتهاست که دیگر نمی‌ترسیم. مخالفان ما سریعا به پیش ما می‌آیند و این درخواست را دارند که به میز مذاکرات در خصوص تمامی مسائل بازگردند.

گفتنی است بیست وچهارمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین ادامه یافته و این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز گذشته از انهدام ۱۸۴ پهپاد اوکراینی و ۱۴۱۲ تانک و خودروی زرهی از آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد و اعلام کرد نیرو‌های مسلح روس در یک روز ۶ کیلومتر به عمق اوکراین پیشروی کردند. کی‌یف پیشنهاد روسیه برای خروج تشکیلات نظامی از «ماریوپل» را رد کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حضور در مراسمی که به مناسبت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار شده بود، اعلام کرد مردم کریمه با ایجاد سدی سخت بر سر راه نازی‌ها، کار درستی انجام دادند. کریمه باید به عنوان بخشی از یک کشور که به آن تحقیرآمیز رفتار می‌کرد جدا می‌شد.

چین: تحریم‌های غرب یکجانبه است

معاون وزیر خارجه چین در واکنش به تحریم‌های غرب علیه روسیه، آن را یکجانبه خواند.

معاون وزیر خارجه چین در واکنش به تحریم‌های اخیر کشور‌های غربی علیه مسکو، اعلام کرد تحریم‌ها علیه روسیه یکجانبه بوده و به تصویب شورای امنیت نرسیده است.

به گزارش الجزیره، معاون وزیر خارجه چین همچنین اعلام کرد: ما اقدام روسیه را محکوم نمی‌کنیم و آن را تهاجم نمی‌نامیم؛ اما نگرانی خود را از جنگ اعلام می‌داریم.

او همچنین گفت: ناتو نبایستی از طرف شرق گسترش یابد تا (بخواهد) قدرت هسته‌ای مانند روسیه را در انزوا قرار دهد.

گفتنی است بیست وچهارمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین ادامه یافته و این در حالی است که وزارت دفاع روسیه روز گذشته از انهدام ۱۸۴ پهپاد اوکراینی و ۱۴۱۲ تانک و خودروی زرهی از آغاز عملیات نظامی در اوکراین خبر داد و اعلام کرد نیرو‌های مسلح روس در یک روز ۶ کیلومتر به عمق اوکراین پیشروی کردند. کی‌یف پیشنهاد روسیه برای خروج تشکیلات نظامی از «ماریوپل» را رد کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با حضور در مراسمی که به مناسبت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه برگزار شده بود، اعلام کرد مردم کریمه با ایجاد سدی سخت بر سر راه نازی‌ها، کار درستی انجام دادند. کریمه باید به عنوان بخشی از یک کشور که به آن تحقیرآمیز رفتار می‌کرد جدا می‌شد.                    

روسیه: ۱۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را منهدم کردیم

وزارت دفاع روسیه در اخرین آمار اعلام شده از انهدام بیش از ۱۴۰۰ تانک و خودروی زرهی اوکراینی خبر داد.

وزارت دفاع روسیه امروز در گزارش روزانه خود از آخرین دستاورد‌های عمایات نظامی در اوکراین اعلام کرد ۱۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را از زمان آغاز این عملیان نظامی در تاریخ ۲۴ فوریه منهدم کرده است.

طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، از زمان آغاز این عملیات، سربازان روسیه در مجموع ۲۰۱ هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، ۱۴۴۳ تانک و خودروی زرهی جنگی، ۱۴۷ موشک انداز چندگانه، ۵۶۴ توپ صحرایی و خمپاره اندازه و ۱۲۴۸ خودروی نظامی دیگر را منهدم کرده اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد امروز شنبه نیرو‌های روسیه ۵۹ پایگاه نظامی اوکراینی را به همراه یک مکان یاب اس-۳۰۰ منهدم و ۵ پهپاد را سرنگون کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد مقامات اوکراین در تلاشند تا هیئت‌های دیپلماتیک غربی را در شهر لویو اوکراین هدف قرار داده و سپس روسیه را متهم سازند.

وزارت دفاع روسیه گفت: اوکراین تلاش می‌کند تا ما را با حملات واهی به منظور فشار آوردن بر ناتو به منظور اعمال منطقه پرواز ممنوع متهم سازد.

پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بار‌ها از غرب خواسته بود تا بر فراز کشورش منطقه پرواز ممنوع اعمال کند.

اوکراین: بیش از ۶۰۰۰ نفر امروز تخلیه شدند

اوکراین اعلام کرد بیش از ۶ هزار نفر از طریق کریدور‌های بشردوستانه امروز تخلیه شدند.

معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین گفت که در مجموع ۶۶۲۳ نفر از طریق کریدور‌های بشردوستانه در شهر‌های اوکراین امروز شنبه تخلیه شدند.

به گزارش فرانس ۲۴، کیریلو تیموشنکو، معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین همچنین گفت ۴۱۲۸ نفر توانسته اند شهر بندری ماریوپل را ترک کنند.

از سوی دیگر، مقامات کی‌یف، مدعی شدند ۲۲۸ نفر از جمله ۴ کودک در پایتخت اوکراین از زمان آغاز جنگ جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس گزارش الجزیره، در بیانیه‌ای که از سوی مقامات کی‌یف منتشر شده، آمده است ۹۱۲ نفر دیگر نیز در این شهر زخمی شده‌اند.

در همین ارتباط، وزارت خارجه اوکراین مدعی شد: بیش از ۱۴ هزار نیروی روسی تا امروز، شنبه کشته شده‌اند شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد وزارت امور خارجه اوکراین مدعی شده است تا روز شنبه نزدیک به ۱۴ هزار و ۴۰۰ نیروی روسیه در اوکراین کشته شده‌اند.

گفتنی است ساعاتی پیش نیز وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود از آخرین دستاورد‌های عمایات نظامی در اوکراین، اعلام کرد یک هزار و ۴۴۳ تانک و خودروی زرهی را از زمان آغاز این عملیان نظامی در تاریخ ۲۴ فوریه منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده بود امروز شنبه نیرو‌های روسیه ۵۹ پایگاه نظامی اوکراینی را به همراه یک مکان‌یاب اس۳۰۰ منهدم و ۵ پهپاد را سرنگون کردند.

نظر شما