شناسهٔ خبر: 53111977 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیام های تسلیت، اطلاعیه ها و اخبار ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی

محسن صفری

در پی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی، رهبر معظم انقلاب مراجع معظم تقلید، نهادهای عالی حوزوی، علما، فضلا، و مسئولان کشوری و لشگری، پیام های تسلیتی صادر کردند.

صاحب‌خبر -

در پی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، نهادهای عالی حوزوی، علما، فضلا و مسئولان کشوری و لشگری، پیام‌های تسلیتی صادر کردند که متن این پیام‌ها در زیر به صورت جداگانه آمده است:

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی را تسلیت گفتند.

بسم الله الرّحمن الرّحیم

رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی قم و به همه‌ی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم. این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کرده‌اند که موجب فیض و رحمت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۴ اسفند ۱۴۰۰

حضرت آیت الله نوری همدانی درپی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی پیام تسلیتی صادر کردند که متن پیام معظم له به این شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
خبر ارتحال فقیه عالیقدر حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد علی علوی گرگانی (رحمت الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید.
این عالم متقی عمر با برکت خود را در ترویج فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) سپری کرد و با تربیت طلاب و فضلا و تألیف آثار ارزنده‌ای از خود بجای نهاد.
تواضع و ساده زیستی و اخلاص از دیگر ویژگی های این شخصیت بود.
اینجانب فقدان این عالم متقی را به عموم ارادتمندان و مقلدان و حوزهای علمیه و تمامی وابستگان خصوصاً اهالی انقلابی و متدین گلستان تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.
حسین نوری همدانی

پیام تسلیت حضرت آیت الله سبحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت الله حاج سید محمدعلی علوی گرگانی رضوان الله تعالی علیه موجب  تاسف و تاثر گردید.
فقید سعید علاوه بر کمالات علمی و روحی فرزند عالم بزرگوار مرحوم آیت الله حاج سید سجاد گرگانی بوده که در منطقه، عالم شاخص و مدافع ولایت و مورد احترام قاطبه استان بود.
اینجانب این ضایعه را به حضرت ولی عصر(عج) و علمای حوزه های علمیه و دوستان و علاقمندان این عزیز از دست رفته، به بیت ایشان و آقازادگان بالاخص مردم گلستان تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارم.
جعفر سبحانی

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی از اساتید حوزه علمیه قم را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
(انا لله و انا الیه راجعون)

ارتحال عالم برجسته و فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی(رحمة الله علیه) موجب تأثر و تألم گردید. این فقیه بصیر و انقلابی سالها در حوزه‌های علمیه به نشر معارف اسلامی و ترویج علوم مکتب اهل بیت(علیهم السلام) همت گماشت و به تربیت طلاب و فضلای گرانقدر پرداخت.

سلوک مردمی و انقلابی، حمایت و پشتیبانی صریح از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و همچنین زهد و ساده‌زیستی، از وجوه برجسته شخصیت آن عالم فرزانه و جلیل القدر است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این عالم مجاهد و ارجمند را محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید(دامت‌برکاتهم)، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان گلستان، فرزندان محترم و ارادتمندان و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن عالم ربانی، رحمت و مغفرت الهی و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر مسألت می‌نماید.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با صدور پیامی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
العلماء ورثة الانبیاء
 ارتحال فقیه گرانمایه مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد علی علوی گرگانی( قدس الله نفسه الزکیه)( را محضر شریف حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه)،  رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عالیقدر، ملت شریف ایران، مردم عزیز گرگان،  روحانیت ارجمند،  حوزه های علمیه  و  بیت شریف آن شخصیت بزرگوار  تسلیت و تعزیت عرض می کنم .
معظم له مراتب علمی خودرا در نجف و قم نزد بزرگان حوزه‌های علمیه سپری کرد وبه درجات عالی فقاهت  دست یافت و نجابت و بصیرت و خدمات ایشان در ارشاد مردم و همراهی نظام و انقلاب اسلامی ستودنی است و فراموش نخواهد شد.
ضمن طلب علو درجات برای آن فقیه عالیقدر و آرزوی سلامت و صبر برای بازماندگان محترم و آقازادگان مکرم، برای بزرگداشت مقام والای ایشان درس‌های حوزه علمیه قم فردا(چهارشنبه ۲۵/۱۲/۱۴۰۰)تعطیل اعلام می شود.

عاش سعیدا و مات سعیدا.
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه

پیام تسلیت استاندار قم به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی

بسم الله الرحمن الرحیم
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شی
بار دیگر جهان تشیع و شهر مقدس قم این حرم کبریایی و پایگاه فقاهت و مرجعیت شیعی، داغدار فراق عالمی عامل، فقیهی وارسته و مجتهدی بزرگ آیت الله العظمی حاج شیخ سید محمد علی علوی گرگانی(ره) شد.
عالمی بزرگ و با اخلاص که خوش خلقی، تواضع ،فروتنی، قناعت، ساده زیستی و مناعت طبع ایشان زبانزد اطرافیان، دوستان و شاگردانش بود و سراسر دوران حیات شریف خویش را در راه نشر، ترویج، ارشاد وتدریس علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام صرف نمود و با تربیت شاگردانی متعهد و مکتبی و تالیف کتب و آثار ارزنده دینی، خدمات ارزشمند و ماندگاری را از خود به یادگار گذاشتند. همچنین این مجاهد نستوه با کارنامه ای درخشان در مبارزات سیاسی بر علیه طاغوت و از چهره های مورد وثوق امام راحل و مقام معظم رهبری، نقش مهمی را در پیروزی انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف آن از ابتدای نهضت تاکنون و به ویژه در زمان های حساس داشته و با بصیرت وارد عرصه دفاع از انقلاب می شدند.
اینجانب با کمال تاسف، فقدان این مرجع عالیقدر را له محضر حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) حوزه های معزز علمیه و همه شاگردان و ارادتمندان این عالم فرهیخته به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته و از درگاه ایزد منان برای آن عالم بزرگوار علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و اجر جزیل مسالت دارم.
سید محمد تقی شاهچراغی
استاندار قم

مراسم تشییع پیکر حضرت آیت الله علوی گرگانی روز چهارشنبه در گرگان و روز پنج شنبه در شهر مقدس قم برگزار می شود.

در اطلاعیه ای که بیت معظم له منتشر کرده است آمده:
بسم الله الرحمن الرحیم

وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

در پی ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف)
مراسم تشییع ( اول - استان گلستان، شهر گرگان ) روز چهارشنبه ١۴٠٠/١٢/٢۵ ساعت ١٠ صبح، از میدان شهرداری به سمت امامزاده عبدالله
مراسم تشییع و تدفین ( دوم - استان قم ) روز پنجشنبه ١۴٠٠/١٢/٢۶ ساعت ١٠ صبح از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س)

پیام تسلیت آیت الله سیفی مازندرانی  در پی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی

                 بسمه تعالی
      إنّما یخشی الله من عباده العلماء

 خبر ناگوار رحلت عالم ربانی و فقیه صمدانی آیة الله علوی گرگانی موجب تأسّف و  اندوه گردید.

ایشان از فقهای انقلابی و با بصیرت بودند و فقدان این چهره ی درخشان فقاهت ضایعه ای برای حوزه های علمیه می باشد.

غفر الله و رفع درجاته و حشره مع أجداده الطاهرین محمد و اله الطیبین.

حوزه علمیه قم / علی أکبر سیفی مازندرانی

۲۴ /۱۲/ ۱۴۰۰

 پیام تسلیت استاد هادوی تهرانی در پی ارتحال حضرت آیت الله  سید محمد علی علوی گرگانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انما یخشی الله من عباده العلماء (فاطر، ۲۸)

   ارتحال مرجع عالی قدرحضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد علی علوی گرگانی(رحمة الله علیه) موجب کمال تأسف و تاثرگردید.

   بی شک افول این ستاره فقاهت از آسمان پر ستاره حوزه مبارکه قم، ثلمه ای است که چیزی آن را جبران نمی کند.

   این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید بویژه مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه های علمیه به ویژه فضلا وطلاب و اهالی استان گلستان و خانواده معظم به ویژه آقازاده های مکرم ایشان، برای آن فقیه دانشمند هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

مهدی هادوی تهرانی

قم آشیانه آل محمد (علیهم السلام)

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

۱۲ شعبان المعظم ۱۴۴

متن پیام تسلیت تیپ۸۳ روحانیون رزمی تبلیغی امام جعفر صادق علیه السلام به مناسبت ارتحال حضرت آیت‌الله علوی گرگانی 
    بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
ارتحال مرجع عظیم الشأن، فقیه عالیقدر، عالم بصیر وانقلابی، حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی قدس سره، موجب تاثر وتالم فراوان گردید.
فقدان این مرجع زمان شناس که از چهره های برجسته حوزه علمیه قم به شمار می رفت و در سراسر عمر بابرکت خویش با پیروی از خط راستین اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم ضمن ارشاد و راهنمایی مردم ،در عرصه دفاع از نظام و آرمانهای انقلاب اسلامی تلاش چشمگیر داشت، از مصادیق بارز "ثلمه فی الاسلام " است.
تیپ۸۳ روحانیون رزمی تبلیغی امام جعفر صادق علیه السلام ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به محضر حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری مد ظله العالی ودیگر مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه ونیز تمام مقلدین و ارادتمندان ایشان ،از درگاه خداوند متعال برای روح بلند و ملکوتی آن عالم ربانی و فقیه صمدانی علو درجات و رحمت واسعه ی الهی وبرای بازماندگان ایشان صبر جمیل واجر جزیل مسئلت می‌نماید.
روابط عمومی تیپ۸۳ روحانیون رزمی تبلیغی امام جعفر صادق علیه السلام

پیام تسلیت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان سمنان

إنا لله و إنا الیه راجعون

ارتحال عالم ربّانی حضرت آیةالله العظمی آقای حاج سید محمدعلی علوی‌گرگانی رضوان‌الله‌علیه را محضر امام زمان ارواحنا فدا و مقام عظمای ولایت و مراجع عظام تقلید  و به همه‌ی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می کنیم از خداوند متعال علو درجات برای ایشان و حشر با اجداد طاهرینش و صبرو اجر برای فرزندان و خاندان  مکرم مسٱلت داریم

مجمع نمایندگان طلاب و فضلای استان سمنان
نمایندگان  طلاب و فضلای شاهرودی حوزه علمیه قم

پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پی ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال ملکوتی مرجع بصیر و عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی رحمت الله علیه، را به محضر امام عصر،  مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه و فرزندان و خاندان مکرم شان تسلیت عرض می‌کنم.

سال‌های عمر شریف آن مرجع بصیر و انقلابی در  تفقه در دین، تدریس و تربیت شاگرد فراوان و انجام خیرات و خدمات عمومی متعدد صرف شد.

تواضع کم نظیر معظم له در برابر مردم و شاگردان، تلاش خستگی‌ناپذیر در فعالیت‌های علمی، بیانی روان در تدریس، توانمندی در خطابه و ساده زیستی از نکات برجسته زندگی پربرکت ایشان بود.

از خداوند متعال علو درجات برای آن عالم فرزانه و صبر و اجر برای فرزندان و یادگاران مکرم و مقلدان و دوست‌داران محترم، خواستارم.

پیام آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین در پی رحلت مرحوم حضرت آیت الله علوی گرگانی

وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ (البقرة: ۱۶۹)

روح بلند مرجع عالی‌قدر و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی (رضوان الله عالی علیه) به ملکوت اعلی پیوست. آن مرحوم فقیهی محقق،عالمی مردم‌دار و واجد کمالات اخلاقی و علمی برجسته بودند. محبت و علاقۀ وافر ایشان به خاندان اهل بیت (صلواة الله علیهم أجمعین) و به‌ویژه حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) فراموش‌ناشدنی بود. اینجانب فقدان آن عالم ربانی را به پیشگاه حضرت صاحب‌الأمر بقیة‌الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، عموم شیعیان و ملت بزرگ ایران، بیت مکرم و بازماندگان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای روح آن فقیه والامقام آرامش و آمرزش و برای بیت بزرگوارشان صبر و تسلی آرزو دارم.

محسن فقیهی
دوازدهم شعبان‌المعظم ۱۴۴۳
قم المقدسة
 

پیام آیت‌الله سید محمد سعیدی به دنبال درگذشت آیت‌الله علوی گرگانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِیخبر تأسفبار ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی رضوان الله تعالی علیه مایه تألم و تأثر فراوان اینجانب گردید.

ایشان فقیه متقی و وارسته ای بودند که نزد پدر بزرگوارشان آیت‌الله سید سجاد علوی اعلی الله مقامه الشریف بزرگ شده و خود نیز شاگردان زیادی را در مسیر علم و تقوا پرورش داده و تا هفته‌های پایانی عمر خویش کرسی درس‌شان در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برپا بود و با وجود کسالت جسمانی، به ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام اهتمام فراوان داشتند.

این عالم بزرگ با هدایت‌ها و مواضع حکیمانه خود همواره حامی و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه بودند و دیگران را نیز به این امر توصیه می کردند و درگذشت ایشان ضایعه ای بزرگ برای امت مسلمان ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

اینجانب از جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها رحلت این مرجع عالم تشیع را خدمت حضرت ولی عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف، مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی، حوزه های علمیه، شاگردان، مقلدان، دوستداران، مردم، فرزندان، خانواده و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می کنم و در کنار حرم کریمه اهل‌بیت(س) علو درجات آن شخصیت والا را از خداوند متعال طلب نموده و برای بیت معزز و ارادتمندان ایشان صبر جزیل را مسئلت دارم.

سید محمد سعیدی

تولیت آستان مقدس قم

دروس حوزه علمیه قم روز چهارشنبه تعطیل شد

طی ابلاغی که از سوی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه اعلام شد، دروس حوزه‌ علمیه قم در سوگ ارتحال حضرت آیت الله علوی گرگانی روز چهارشنبه تعطیل است.

حجت الاسلام و المسلمین سید جمال‌الدین میرمحمدی در پیامی درگذشت حضرت آیت‌الله علوی گرگانی را تسلیت گفت.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

تاریخ پر افتخار شیعه همواره شاهد عالمان عاملی بوده که وجود آنان برای پویندگان راه سعادت و معنویت هادی و راهنماست.

فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج سید محمدعلی علوی گرگانی قدس الله نفس الزکیه که به تأسی از اساتید خویش همچون حضرت آیت‌الله بروجردی و امام راحل عمر شریف خود را در راه تعلیم و تعلم و خدمت به مکتب قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام سپری نمود، نه تنها در معنویت و اخلاق بلکه در ساده زیستی و خدمت به مردم شخصیتی کم نظیر بود.

این عالم آگاه به زمانه که با تربیت شاگردان و تألیفات عمیق و متناسب با نیاز زمان همواره در راه اعتلای دین و نظام مقدس جمهوری اسلامی ساعی بود، نه تنها در مرجعیت دینی بلکه در جایگاه شخصیتی اجتماعی، محل رجوع آحاد مردم بود.

ارتحال جانسوز آن مرجع بزرگ را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و عموم مردم شریف ایران بالأخص به بیت مکرم و فرزندان معزز ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال رحمت واسعه الهی برای آن مرجع بزرگوار و صبر و اجر برای خانواده محترم ایشان مسئلت دارم.

سید جمال‌الدین میرمحمدی

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور

انتهای پیام

نظر شما