شناسهٔ خبر: 53094635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

طرح تغییر ساعت رسمی کشور در دستورکار امروز مجلس

طرح تغییر ساعت رسمی کشور و طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد.

صاحب‌خبر -

جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

برررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌ و کار، طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۲۰۶) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح تغییر ساعت رسمی کشور، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار مجلس است.

همچنین گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از سال ۱۳۹۲ ، گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروندکنار از سال ۱۳۸۵ تاکنون نیز بررسی می شود./ منبع: ایسنا

 نجفی ساعت رسمی کشور باید ثابت بماند

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس گفت: ساعت رسمی کشور باید ثابت بماند و من از طرح نمایندگان مبنی بر لغو و تغییر ساعت رسمی کشور حمایت می‌کنم.

ابراهیم نجفی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به طرح مجلس برای لغو تغییر ساعت رسمی کشور گفت: بنده با این طرح موافقم و معتقدم که باید ساعت رسمی کشور ثابت بماند.

وی افزود: به نظر من تغییر ساعت رسمی کشور در ابتدای هر سال به هم ریختگی در برنامه‌های کاری مردم و ایجاد سردرگمی در جامعه می‌شود.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بهم ریختگی در برنامه‌های کاری مردم بر اثر تغییر ساعت رسمی کشور و سردرگمی در این حوزه هزینه‌های اجتماعی این کار را بالا می‌برد.

نجفی خاطرنشان کرد: در بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی ادارات می‌توانند ساعات کاری خود را در شش ماهه نخست سال تغییر دهند و برای این منظور دیگر نیازی به تغییر ساعت رسمی کشور نیست چرا که همانطور که گفتنم این کار هزینه‌های اجتماعی قابل توجهی را به دنبال دارد.

طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور امروز در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار دارد./فارس

 رسیدگی به طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس اولویت ندارد

عضو فراکسیون روحانیت مجلس با بیان اینکه پرداختن به طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس اولویت ندارد، گفت: ما طرح‌های اولویت‌دار دیگری را در مجلس داریم که باید برای رسیدگی در دستوکار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: رسیدگی به طرح لغو تغییر ساعت رسمی کشور در مجلس اولویت ندارد چرا که ما طرح‌های با اولویت بیشتری را داریم که باید در دستورکار قرار گیرند.

وی افزود: تغییر ساعت رسمی کشور و یا ثابت بودن آن موافقان و مخالف زیادی دارد و باید کار کارشناسی دقیقی روی آن صورت گیرد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: چه بنا باشد ساعت رسمی کشور در شش ماهه نخست هر سال تغییر کند چه ثابت بماند، باید کار کارشناسی دقیق روی آن انجام شود و نباید بر مبنای یکسری اطلاعات جزئی و سطحی تصمیم گرفت.

فلاحی خاطرنشان کرد: تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه نخست هر سال با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام شده و اگر هم بناست در این باره دوباره تغییری ایجاد شود باید هدفگذاری مشخصی در مورد آن وجود داشته باشد.

وی افزود: همانطور که گفتم طرح‌های اولویت‌دار دیگری در مجلس وجود دارد که باید در دستورکار قرار گیرد و رأی نمایندگان به چنین طرحی باید بر مبنای کار کارشناسی باشد و این طرح امروز جزو اولویت‌ها نیست./ فارس

 عدم تغییر ساعت رسمی کشور مطالبه مردم است

نماینده ارومیه در مجلس با بیان اینکه عدم تغییر ساعت رسمی مطالبه مردم است، گفت: مردم تاکید دارند که تغییر ساعت باعث افزایش استرس و سردرگمی آنها می‌شود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 24 اسفند) در موافقت با کلیات طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور، با تاکید بر اینکه موضوع عدم تغییر ساعت رسمی کشور مطالبه جدی مردم است، اظهار داشت: مردم تاکید دارند که تغییر ساعت باعث افزایش استرس و سردرگمی آنها می‌شود بنابراین باید به این مطالبه و خواسته مردم توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگو گرفته از کشورهای خارجی است، افزود: این کشورها برای خودشان دلایل خاصی داشتند و حتی برخی از آنها می‌گویند در کاهش مصرف انرژی هیچ تاثیری نداشته است.

نماینده ارومیه در مجلس تصریح کرد: برخی دستگاه ها تاکید دارند تنها یک تا یک و نیم درصد موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود در حالی که نظم خانواده ها را بهم می‌ریزد و ساختار شکنی ایجاد می‌کند بنابراین نباید به اشتباه خود اصرار ورزیم و دستگاه ها و وزارت نیرو باید برای کاهش مصرف انرژی برنامه داشته باشند./ فارس

میرتاج الدینی: تغییر ساعت رسمی انرژی را صرفه جویی می‌کند/ ابوترابی: تغییر ساعت بی نظمی اجتماعی ایجاد کرده

قانونی که به موجب آن ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود، حالا در مجلس جنجالی شده است.

حجت‌الاسلام سیدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس  در نشست علنی امروز مجلس گفت: تغییر ساعت رسمی موجب صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان می شود.

طرح تغییر ساعت رسمی کشور به دلیل درخواست برخی نمایندگان خواستار ثابت ماندن ساعت کشور در نشست علنی امروز مجلس بررسی می‌شود.

یکی از این نمایندگان، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد است که در این باره گفت: تغییر ساعت رسمی کشور، یک قانون وارداتی از اروپاست و حالا کشورهای اروپایی هم آن را بی فایده دانسته اند.

به گفته ابوترابی، تغییر ساعت، عادت بدن انسان را تغییر می دهد و مضررات متعددی دارد و می تواند افزایش تصادفات و بی نظمی های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

پیش از این نیز 22 اسفند امسال، مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی با لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور مخالفت کرد.

در این گزارش آمده که صرفه‌جویی در مصرف انرژی اصلی‌ترین انگیزه برای اجرای طرح تغییر ساعت در کشور‌ها بوده است. اما در سال‌های اخیر، آثار سوء تغییر ساعت بر سلامتی افراد جامعه در برخی از کشور‌های اروپایی موجب شده تداوم اجرای این طرح با تردید مواجه شود.

مرداد ۱۳۸۶ بود که با توجه به بررسی‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و موضوع صرفه‌جویی انرژی، قانون تغییر ساعت رسمی کشور تصویب شد. یازده سال بعد در برخی کشور‌های اتحادیه اروپا موضوع آثار منفی آن بر ساعات فیزیولوژیک در اروپا و آمریکا رسانه‌ای شد و همین موضوع باعث به وجود آمدن بحث‌هایی پیرامون تغییر یا عدم تغییر ساعت رسمی کشور شد.

در حال حاضر، یک چهارم از کشور‌های دنیا که در نیمکره شمالی زمین واقع هستند به تغییر ساعت مبادرت می‌ورزند./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما