شناسهٔ خبر: 53026540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

بورل از وقفه در مذاکرات وین خبر داد

تکرار تعهد ناپذیری غرب با ادعای عامل خارجی

صاحب‌خبر -
آمریکا به عنوان عامل خارج از مذاکرات وین و گروه ۱+۵ در حالی با زیاده خواهی و دزی دریایی عامل برهم خوردن روند مذاکرات شده است که اروپایی‌ها در یک فرار به جلو آشکار و ادعای عوامل خارجی از لزوم وقفه در مذاکرات خبر دادند.
اروپا که در کنار آمریکا تاکنون رویکرد سازنده‌ای در مذاکرات نداشته است این روزها با چالشهایی همچون افزایش بهای نفت و بی اثر شدن امتیاز فروش نفت به ایران در مذاکرات، تشدید اختلافات میان کشورهای غربی به دلیل جنگ اوکراین و نیز ایستادگی ایران بر خطوط قرمزش مواجه است در حالی که هدف غرب از مذاکرات امتیازگیری حداکثری با دادن کمترین امتیاز بوده است در این شرایط غرب با فضاسازی دروغین و ادعایی همچون عوامل خارجی که سعی دارند تا آن را به شهرک پهپادی ایران و خواست روسیه برای تضمین تحریمی آمریکا نسبت سعی در فرار از تعهد پذیری در وین را دارند تا شاید در گذر زمان بتوانند از این بحران‌ها خارج و به باج خواهی بپردازند در حالی که با این جوسازی‌ها به زعم خود سعی دارند تا افکار عمومی ایران را علیه روسیه و سپاه تحریک نمایند تا موضع ایران را در مذاکرات تضعیف نمایند. در چارچوب این سیاست جوسپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا توییت کرد که به دلیل "عوامل خارجی"، مذاکرات وین به یک وقفه نیاز دارد.بورل در ادامه این توییت نوشت: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجام تاکید کرد که به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا "بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم."سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در واکنش به توئیت جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ضرورت وقفه در مذاکرات وین نوشت: وقفه در مذاکرات می‌تواند حرکتی برای حل مشکلات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد.وی نتیجه‌ همراه با موفقیت گفت‌وگوها را تمرکز اصلی همه خواند و افزود: هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور پیشبرد توافق جمعی اثر نمی‌‌گذارد.
همچنین مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده‌ ایران گفته است دزدی دریایی آمریکا و مصادره ۲ کشتی با محموله نفتی ایران، باقی ماندن نام‎های تروریستی، خواسته‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت ها، شرکت ها و افراد از رژیم تحریم های "فشار حداکثری" مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف شوند. از سوی دیگر بعد از اعلام ایجاد وقفه در مذاکرات وین، نماینده روسیه در مذاکرات به خبرنگاران گفت: اطلاعی از وجود هیچ‌ بن‌بستی ندارم و تماس‌ها ادامه می‌یابد.خبرگزاری آمریکایی در گزارشی مدعی شده که آمریکا محموله دو نفتکش که مظنون به حمل نفت ایران به عنوان بخشی از یک طرح پیچیده مقابله با تحریم‌ها بودند را توقیف کرده است.در این گزارش ادعا شده که این نفتکش‌ها بخشی از طرح پیچیده مقابله با تحریم‌ها شامل اسناد جعلی و رنگ آمیزی مجدد عرشه کشتی برای پوشاندن محموله‌های غیرقانونی بوده است. در این میان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می‌کند و نه رویکرد یک جانبه.
امیرعبداللهیان در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز با آقای جوزف بورل گفتگوی مفید و سازنده‌ای داشتم. تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند».وی همچنین افزود: «نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می‌کند و نه رویکرد یک جانبه! تلاش مشترک نیاز است. این منطق و عقلانیت است که باید غلبه داشته باشد».سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه مسائل باقی مانده در مذاکرات وین، کم تعداد ولی دشوار هستند، گفت از همه طرف‌ها از جمله روسیه می‌خواهیم که بر توافق تمرکز کنند.سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه مدعی شد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به نقطه توافق نزدیک شده اما پایان گفت‌وگوها معمولاً چالش‌انگیز است.نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز با بیان اینکه گفتگوها هنوز نهایی نشده است، تاکید کرد حتی متن توافق نهایی هم هنوز نهایی نشده است. در همین حال وزیر امور خارجه با بیان این‌‌که با لطف خدا، تلاش دانشمندان ایرانی و سبز‌پوشان سپاه، ماهواره‌ نور۲ بر شانه ماهواره‌بر بومی قاصد در مدار زمین قرار گرفت، تصریح کرد: هیچ تحریمی نمی‌تواند مانع از رشد مردم بزرگ ایران شود. وی تصریح کرد: هیچ تحریمی نمی‌تواند مانع از رشد مردم بزرگ ایران شود. با این نگرش جهادی می‌توان به شکوفایی جهانی در همه عرصه‌های اقتصاد و صنعت از جمله صنعت خودروسازی نیز رسید. در این میان ۱۲ نماینده دموکرات و ۹ نماینده جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا گفته‌اند که از توافق هسته‌ای جدید با ایران حمایت نمی‌کنند. خبر دیگر آنکه نماینده دولت چین از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال سفر رافائل گروسی به تهران استقبال کرد. در همین حال دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد و افزود: مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.‏علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ماه در توئیتی درباره مذاکرات جاری در وین نوشت: شیوه مواجهه ‫آمریکا‬ با پیشنهادات اصولی ‫ایران‬، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. وی افزود: مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود. همچنین علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها امروز در وین دیدار کرده و به گفت‌وگو پرداختند.

نظر شما