شناسهٔ خبر: 52873104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آبیک کریدور پرواز پرندگان مهاجر است/ ثبت بیش از ۱۵۰ گونه جانوری

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک، این شهرستان را کریدور پرواز انواع پرندگان مهاجر و استراحتگاه زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی بیان کرد.

صاحب‌خبر -

امید رحمانی به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، پیغمبرکوه به عنوان بام آبیک را زیستگاه انواع پرندگان شکاری و غیرشکاری همچون بالابان، شاه‌بوف، دلیجه معمولی، سارگپه، خفاش و کبک چیل و معمولی، بزکوهی، کلاغ نوک سرخ و انواع کبوترها دانست و اظهار کرد: در مواردی هم دال که نوعی کرکس است، در پیغمبرکوه مشاهده شده شده و گرگ، روباه، خرگوش، سیاه‌گوش و بزکوهی هم دراین کوه زیست می‌کنند.

وی با اشاره به مشاهده و وجود خزندگانی همچون مار افعی، افعی زنجانی، البرزی، یله‌مار، کور مار و مار قطیونی هم در پیغمبرکوه افزود: کفتار، دم جنبانک، ابلق و کمرکوهی و کفتار هم در پیغمبرکوه زیست دارند و مشاهده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آبیک پیغمبرکوه را زادگاه پرنده تیهو ذکر و ادامه داد: کرکس مصری، شاه‌بوف و بالابان از جمله پرندگانی هستند که در پیغمبرکوه زیست می‌کنند و فقط دراین منطقه زادآوری می‌کنند و به هر جایی نمی‌روند اما در معرض و خطر انقراض دارند که باید با حفظ پیغمبرکوه، به حفظ این پرندگان کمک کرد.

رشد انواع گونه‌های  گیاهی وحشی در پیغمبرکوه

رحمانی به وجود درختان اُرس در ارتفاعات 2000 و 3000 پیغمبرکوه اشاره و تصریح کرد: انوع گونه‌های گیاهی همچون بادام کوهی، انواع گونه‌های گیاهی وحشی و گَوَن در پیغمبرکوه رشد می‌کند.

وی به وجود و مشاهده هوبره، درنا، لک لک، خوتکا، فیل وش، غاز خاکستری، باقرقره شکم سیاه، عقاب دریایی دم سفید، سنقر تالابی و گندمزار، انواع مرغابی سانان، انواع آبچیلکها، خروس کولی معمولی، زردپره مزرعه و چوپا در دشت الله آباد و تالاب یعقوب آباد شهرستان آبیک اشاره و تصریح کرد: در ارتفاعات شهرستان آبیک هم خرس، پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، گرگ، روباه، کل بز، گراز وحشی، روباه، عقاب طلایی، طرلان، کرکس مصری و معمولی مشاهده شده است.

این مسئول به مشاهده و ثبت بیش از ۱۵۰ گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان در شهرستان آبیک ضمن تاکید بر حفظ زیستگاه‌های حیات وحش این شهرستان اشاره کرد و افزود: در هرگونه بهره‌برداری از منابع آبی به ویژه چشمه‌ها  حق آبه حیات وحش باید تامین شود تا از آسیب به زادآوری و کاهش تعداد گونه‌های جانوری جلوگیری شود که برخی رعایت نمی‌کنند و لازم است حق آبه مورد نیاز حیات وحش لحاظ شود.

انتهای پیام

نظر شما