شناسهٔ خبر: 5285691 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مديرکل راه و شهرسازي استان قم:

کاهش 80 درصدي تلفات کارگران ساختماني در احداث بنا امکان پذير است

موج-قم- مديرکل راه و شهرسازي استان قم گفت: با کمترين هزينه مي توان در راستاي ايمن سازي محيطي اقدام و تا 80 درصد حوادث جرحي و فوتي کارگران ساختماني را کاهش داد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج از قم، در نشست کارگروه آموزشي کارشناسان علوم پزشکي کشور که درسالن اجتماعات هتل خورشيد قم برگزار شد مديرکل راه و شهرسازي استان قم در سخناني گفت: در مبحث ملي مقررات ساختمان، توجه ويژه و تمرکز خاصي بر ايمني محيط کارگاه هاي ساختماني شده است که عمده اقدامات پيشگيرانه اوليه جهت جلوگيري از حوادث محتمله احداث بنا است.
وي در ادامه به مطالعات انجام شده در خصوص علل حوادث احداث بنا پرداخت و افزود: در صورت اختصاص کمترين هزينه (در قياس با ديگر هزينه هاي ساخت بنا) و مصرف هدفمند آن مي توان حوادث جرحي و فوتي کارگران ساختمان را تا 80 درصد کاهش داد.
بهشتي با ارائه آماري درباره وضعيت اجتماعي کارگران ساختماني به آسيب شناسي تلفات انساني در حوزه احداث بنا پرداخت و گفت: بيش از 50درصد کارگران ساختماني زير 30 سال سن و کمتر از يک درصد آنان داراي تحصيلات بالاتر از ديپلم هستند که همين موضوع مبحث آموزش اين قشر عظيم و جوان را به چالش کشانده است.
وي در اين خصوص توضيح داد: انتقال آموزه هاي اجتماعي در قالب کلي آن، زماني خروجي مناسبي خواهد داشت که سطح دانش و سواد فراگيران مکفي و مناسب باشد در صورتي که بيش از 50 درصد کارگران ساختماني بيسواد و يا داراي تحصيلات زير ديپلم هستند.
مديرکل راه و شهرسازي استان قم در بخش ديگر از اين سخنراني به صدور مجوز جهت 140 نفر از مجريان ذيصلاح استان قم در سال گذشته پرداخت و تصريح کرد: از ديگر معضلات در بخش صنعت ساختمان، ورود صاحبان سرمايه اي است که بدون لحاظ نمودن اصول علمي و تخصصي احداث بنا و عدم به کارگيري مهندسان و مجريان ذي صلاح به ساخت سازه هاي ساختماني اقدام مي کنند.
وي افزود: بايد مقررات ملي ساختمان را جدي گرفت و با متخلفين برخورد کرد.
بهشتي ورود نظام مهندسي را از طراحي تا اتمام بنا جهت اجراي مقررات ملي ساختمان الزامي دانست و گفت: تمامي دستگاه هاي ذي ربط در بخش تامين ايمني محيط کار از جمله ادارات علوم پزشکي، تعاون و رفاه و... مي توانند در راستاي جلوگيري از حوادث سازه هاي ساختماني در دو بخش سامان بخشي نيروي انساني و استفاده بهينه از سخت افزارهاي مورد نياز اقدام نمايند.
وي بيشترين درصد قابل توجهي حوادث ساختماني را مربوط به عدم استحکام بنا در بخش تاسيسات ساختمان از جمله نصب آسانسور دانست و تصريح کرد: عمده دليل وقوع حوادث تاسساتي ساختمان که متاسفانه به حوادث ناگواري منتهي شده عدم نظارت جدي در اجراي مقررات مربوطه بوده است.
مديرکل راه و شهرسازي استان قم در خاتمه ضمن ابراز اميدواري از اين که مبحث ايمني ساختمان و بهداشت محيط کار، پيش از اجرا، در طراحي پروژه ها ديده شود خاطرنشان ساخت: با توجه به اشتغال خيل عظيمي از نيروي جوان و مولد کشور در بخش ساختمان، بايد در حفظ اين سرمايه هاي راستين کشور مسوولانه تر اقدام کنيم.

نظر شما