شناسهٔ خبر: 52804006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تعیین عوارض برای اراضی الحاقی به شهر‌ها

نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه، عوارض اراضی جدید الحاقی به شهر‌ها را تعیین کردند.

صاحب‌خبر -

تعیین عوارض برای اراضی الحاقی به شهر‌هابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند الحاقی ۳ تبصره ۸ ماده واحده این لایحه را اصلاح و تصویب کردند.

به موجب این مصوبه در برخورد با مالکان زمین‌هایی که در طرح‌های بازنگری و یا الحاق به طرح‌های جامع هادی و تفصیلی شهر‌ها توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان و یا شورای عالی شهرسازی و معماری اراضی آن‌ها به محدوده شهر ملحق می‌شود، پس از ابلاغ طرح تفصیلی در صورت عدم نیاز به تفکیک زمین صرفا براساس تبصره ۴ ماده واحده تعیین وضعیت املاک مصوب سال ۱۳۶۷، عوارض آن‌ها محاسبه و در صورت نیاز به تفکیک زمین صرفا به موجب ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها با آن‌ها برخورد می‌شود.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده بافق در جریان بررسی این بند طی تذکر آئین نامه‌ای و اخطاری خطاب به عبدالرضا مصری رئیس جلسه با استناد به اصل سوم قانون اساسی، گفت: تاکنون چندین بار از صبح تاکنون برای ارائه تذکر و اخطار در سامانه ثبت نام کرده ام، اما اعلام نشده است.

وی ادامه داد: جلسه قبل نیز بنده تذکر داشتم که شما اجازه مطرح شدن آن را ندادید، رفتار شما نسبت به ما دوگانه است. زمانی که دیروز پیشنهاد من مطرح شد فرمودید ما نوکر متن هستیم و نمی‌توان عدد ذکر شده را تغییر داد، اما امروز در پیشنهاد آقای عباسی در بحث چاه‌های کشاورزی در بند هـ عدد اعلام شده به جای ۳ هزار ریال و ۶ هزار ریال، ۳۰ هزار و ۶۰ هزار ریال مکتوب شده بود و اعلام کردید که همان عدد ۳ هزار و ۶ هزار ریال صحیح است.

صباغیان تاکید کرد: خواهش می‌کنم در این خصوص توضیح دهید تا بدانیم که آیا اظهارات ما دارای مشکل بوده است یا خیر، زیرا یک رئیس و یک مجلس و یک زمان است و نباید تصمیم دوگانه اتخاذ شود.

مصری رئیس جلسه در پاسخ به اظهارات نماینده مردم بافق، گفت: زمانی که یک پیشنهادی مطرح و مخالفان و موافقان و نماینده دولت اظهارات خود را مطرح می‌کنند قبل از رأی گیری، یک نماینده می‌خواهد تذکر و یا اخطاری مطرح کند از وی می‌پرسیم که در دستور است یا خیر، زیرا یک اخطار می‌تواند کل بحث را تغییر دهد.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: اکنون اخطار شما نسبت به بندی از بودجه که مطرح شده چه ارتباطی دارد؟ اخطار شما قبول، اما باید در جای خود مطرح شود. در بحث عدد‌های ذکر شده در بند هـ تبصره ۸ لایحه بودجه نیز هنوز اعلام موافقت نشده و دستور دادیم تا معاونت قوانین عدد‌های آن را بررسی کند، زیرا آنچه که بر روی مانیتور به رأی گذاشته شده و تصویب شده است مورد قبول است.

پیشنهاد مصری برای برگزاری نشست غیرعلنی با وزیر خارجه

نایب رئیس مجلس خطاب به نمایندگان گفت: ما اکنون در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستیم بنابراین اگر موافق هستید روز سه شنبه از آقای امیرعبداللهیان دعوت کنیم تا با حضور در صحن علنی گزارشی از روند مذاکرات تا به امروز ارائه کند.

سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی، با انتقاد از تبعیض هیات رئیسه در خصوص ارائه نوبت به نمایندگان برای بیان تذکر در صحن علنی، گفت: سه روز گذشته مطلبی را مبنی بر اینکه دو نفر در حوزه انتخابیه ام را گرگ دریده است به صورت مکتوب ارائه دادم تا اجازه دهند به سازمان بی مسئولیت حفاظت محیط زیست تذکر داده شود چرا که این سازمان تمام شهرستان ما را منطقه حفاظتی محسوب می‌کند، اما به این درخواستم ترتیب اثر داده نشد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی در اخطاری دیگر براساس اصل ۸۴ قانون اساسی، تصریح کرد: براساس این اصل هر نماینده در برابر ملت مسئول است و حق دارد در مورد همه مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند بنابراین ما باید به عنوان نمایندگان مجلس در جریان مشروح مذاکرات وین قرار بگیریم تا مشخص شود در آن جا چه می‌گذرد و چگونه از حقوق ملت دفاع می‌شود.

وی تاکید کرد: لازم است حتما وزیر امور خارجه را به مجلس احضار کنیم تا در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین گزارش دهد چرا که ما باید در مقابل ملت پاسخگو باشیم بنابراین اینکه تنها ۱۰ دقیقه قبل از آغاز صحن علنی را به بیان روند این مذاکرات اختصاص دهیم و به این نکته نیز هم اشاره شود همه موارد سری است قابل قبول نیست.

عبدالرضا مصری در پاسخ به وی افزود: امروز قبل از نشست علنی مباحثی پیرامون روند مذاکرات وین مطرح شد ضمن اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از وزیر امور خارجه دعوت کرده تا با حضور در این کمیسیون به تشریح آخرین مراحل مذاکرات وین بپردازد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و مذاکرات وین همچنان ادامه دارد ضمن اینکه آقای دکتر قالیباف نیز امروز در این رابطه به نمایندگان مجلس اطلاعاتی را ارائه دادند.

وی تاکید کرد: ما هم اکنون در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستیم بنابراین اگر موافق هستید روز سه شنبه از آقای امیرعبداللهیان دعوت کنیم تا با حضور در صحن علنی گزارشی از روند مذاکرات تا به امروز ارائه کند.

نماینده کرمانشاه در مجلس یادآور شد: ما بنا بر آئین نامه نمی‌توانیم در تعطیلات رسمی به بررسی لایحه بودجه بپردازیم، اما مطابق با قانون چنانچه نمایندگان موافق باشند می‌توانیم از وزیر امور خارجه جهت ارائه گزارش از روند مذاکرات وین دعوت کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما