شناسهٔ خبر: 52719300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر کشور: روابط راهبردی ایران و چین، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا

وزیر کشور در دیدار با سفیر چین، روابط تهران و پکن را مستحکم و راهبردی دانست و گفت: این رابطه راهبردی، مهر باطلی بر هژمونی آمریکا بر دنیا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ آقای احمد وحیدی در نشست مشترک با چانگ‌هوا سفیر چین در تهران، بر ضرورت گسترش همکاری‌های مختلف اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و افزود: از مواضع اصولی چین نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین المللی، مقابله با تحریم‌های آمریکا و نقش مثبت آن در دفاع از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تشکر می‌کنیم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین صرفا یک رابطه اقتصادی نیست، گفت: اراده سیاسی مسوولان جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دو کشور در همه زمینه‌ها است.
وی با اشاره به همکاری امنیتی ایران و چین در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، تاکید کرد: ما آماده هستیم در چارچوب همکاری امنیتی، تعامل در این زمینه را افزایش دهیم.
وزیر کشور با اشاره به زمینه‌های مساعد برای همکاری دوجانبه با چین در توسعه مسایل شهری و مترو تاکید کرد: حوزه‌های فناوری و علمی همچون ایجاد شهر هوشمند یکی از موضوعات برای توسعه این تبادلات است.
وحیدی گفت: با توجه به ظرفیتی که حوزه پسماند در تولید انرژی دارد؛ می‌تواند زمینه و محور دیگر همکاری‌ها و انتقال دانش و فناوری میان دو کشور باشد.
وی با اشاره به همه گیری کووید ۱۹ در جهان، تصریح کرد: مسئولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در جمهوری اسلامی ایران با وزارت کشور است و با توجه به تجربیات دو کشور در کنترل و مقابله با این بیماری، تعامل نزدیک میان تهران و پکن برای مقابله با کرونا بیش از پیش ادامه یابد.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به همکاری تهران و پکن در مسائل توسعه‌ای گفت: وزارت کشور الگوی توسعه استان محور را دنبال می‌کند و در این راستا مایلیم از تجربیات طرف چینی استفاده کنیم.
وحیدی همچنین با تاکید بر همکاری‌های چند جانبه منطقه ای، گفت: ایران، چین، پاکستان و افغانستان می‌توانند برنامه‌های مشترکی در حوزه‌های مختلفی همچون مسایل امنیتی و راهبردی تعریف کنند.
وی همچنین خواستار توسعه روابط ایران و چین در چارچوب قرارداد ۲۵ ساله بین دو کشور شد و افزود: در صورت تحقق زمینه‌های لازم، آماده برقرار روابط بین استانی ایران و چین هستیم.

سفیر چین در تهران: اراده چین برای همکاری با ایران تغییرناپذیر است

چانگ هوا سفیر چین نیز در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین تاکید کرد: البته باید توجه داشت که تحریم‌های آمریکا برداشته شود یا نشود، اراده دولت چین برای همکاری با ایران تغییر نخواهد کرد.
چانگ هوا، تماس تلفنی رئیسان جمهوری چین و ایران را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست و گفت: اراده چین در گسترش روابط با ایران تغییرناپذیر است.
وی همچنین ایران را یکی از شرکای مهم چین در ابتکار یک کمر بند - یک جاده دانست و از آمادگی کشورش برای ارتقای همکاری‌ها خبر داد.
دیپلمات ارشد چین در تهران به امضای تفاهم همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم اشاره کرد و افزود: این توافق نامه که سال گذشته به امضای طرفین رسید شامل همه بخش‌ها و حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است.
چانگ هوا اضافه کرد: در ماه گذشته وزرای خارجه دو کشور ایران و چین دیدار داشته اند و درخصوص عملیاتی شدن هر چه سریعتر این سند همکاری رایزنی کردند.
سفیر چین در تهران با اشاره به تعاملات همه جانبه دو کشور، همکاری در حوزه امنیت و انتظامی را دراز مدت توصیف کرد و گفت: ایران و چین شریک راهبردی هستند و همکاری‌های دو طرف در حوزه امنیت و انتظامی بخش مهمی از این روابط را تشکیل می‌دهد.
چانگ هوا با یادآوری سند همکاری دو کشور در مبارزه با جرایم فرامرزی، تروریسم را دشمن مشترک کشور‌ها دانست و افزود: امیدواریم همکاری در حوزه هایی، چون مبارزه با تروریسم و مواد مخدر تقویت شود.
وی همچنین بر علائق چین به تقویت همکاری‌های چند جانبه اشاره کرد و گفت: ایران و چین می‌توانند با کشور‌های افغانستان و پاکستان در موضوعات مختلف همکاری و تعامل داشته باشند.
این دیپلمات بلندپایه چینی همچنین بر ضرورت همکاری در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری و مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ تاکید کرد و یادآور شد: دو طرف در این زمینه‌ها از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند و سفارتخانه‌های دو کشور می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند تا تفاهم نامه‌ها اجرایی شوند.
سفیر چین همچنین با اشاره به همکاری کشورش در توسعه متروی تهران گفت: در این زمینه با شهردای تهران تعامل نزدیک داریم.

نظر شما