شناسهٔ خبر: 52501353 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دومین اقامتگاه بوم گردی روستای فروتقه شهرستان کاشمر به بهره‌برداری رسید

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر گفت: هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی اقامتگاه بوم‌گردی "گلک بانو" در روستای فروتقه کاشمر به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از مشهد، رضا یوسفی با اعلام این خبر افزود: اقامتگاه بوم گردی گلک بانو خانه‌ای قدیمی روستایی بوده که با سرمایه‌گذاری مالک به اقامتگاه تبدیل شده و از اداره‌کل‎ میراث‌فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی خراسان رضوی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر ادامه داد: این اقامتگاه بوم‌گردی دارای ۵۰۰ متر مربع مساحت و زیربنای ۱۲۰ متر مربع با ۶ اتاق برای پذیرایی از مهمانان است.

او اظهار کرد: این خانه قدیمی که قدمتی بالای ۸۰ سال دارد دارای مطبخ، خانه کُندی و.. بوده و در معماری این خانه هم  سقف  چوبی و هم سقف  گنبدی مشاهده می‌شود.

یوسفی یادآور شد: این خانه در گذشته به عنوان مکتب‌خانه روستا استفاده می شده  و اکنون به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده است.

 مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر تصریح کرد: «روستای فروتقه یکی از روستاهای بخش مرکزی کاشمر است که یخدان‌ گلی، حمام قدیمی، آب‌انبار و قنات از جمله آثار تاریخی این روستای کهن است.

او با بیان این که مرمت و احیای ابنیه تاریخی این روستا در دستور کار قرار دارد، افزود: پیش از این یخدان گلی این روستا به عنوان رستوران سنتی، حمام قدیمی روستا به عنوان زورخانه  ورزش‌های باستانی و آب انبار روستا به عنوان موزه مردم شناسی احیا شده است.

یوسفی گفت: روستای فروتقه در ضلع شرقی شهر کاشمر قرار دارد و با توجه به همجواری با شهر کاشمر توانسته است بخشی از زائران و گردشگران در این شهر را جذب و خدمات‌رسانی کند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشمر به استقبال مردم از اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون در شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ تعداد ۸ اقامتگاه بوم‌گردی پروانه فعالیت خود را دریافت کرده‌اند که از این تعداد دو اقامتگاه در شهرستان کاشمر و شش اقامتگاه در شهرستان کوهسرخ بهره برداری شده است، هم‌چنین علاوه بر این تعداد شش موافقت اولیه  اقامتگاه بومگردی نیز در  شهرستان‌های  کاشمرو  کوهسرخ صادر شده است.

نظر شما