شناسهٔ خبر: 52496277 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

فردا گزارش می دهد؛

با توافق وین، دلار چند می‌شود؟

این روزها قیمت ارز متأثر از پالس های مثبت مذاکرات وین روند کاهشی دارد اما کارشناسان معتقدند این روند کاهشی با یک کف مقاومتی مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی فردا: از وین پالس های مثبتی می رسد و هرچند همچنان برخی پرانتزهای اختلافی در متن پیش نویس موجود است، شواهد و قرائن حکایت از آن می کند که بالاخره ایران و آمریکا مسیر رسیدن به توافق خوب را پیدا کردند. در این میان سئوالی که نزد افکارعمومی وجود دارد، آن است که اگر توافق شود قیمت دلار در چه نقطه ای می ایستد.

جمشید عدالتیان در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اثر توافق وین بر قیمت ارز گفت: نرخ مبادله ریال به ارزهای خارجی از چند فاکتور تبعیت می کند که یکی از آنها مابه التفاوت "نرخ تورم داخلی منهای تورم خارجی" است مثلا وقتی ما 50 درصد نرخ تورم داریم و تورم خارجی 5 درصد است، مابه التفاوت آنها 45 درصد می شود. در چنین وضعیتی شاید تزریق ارز بتواند یک ثبات نسبی در بازار به وجود آورد ولی باعث کاهش قیمت ارز نخواهد شد.

وی افزود: امروز قیمت های داخل کشور خودشان را با دلار 30 هزار تومان منطبق کردند، حالا اگر نرخ تبدیل ریال به دلار 15 هزار تومان شود، قیمت مواد اولیه و کالاهای وارداتی آنقدر پایین می آید که کالاها و محصولات داخلی قدرت رقابت خود را با کالاها و محصولات مشابه خارجی از دست می دهند که باعث بیماری هلندی خواهد شد.

این عضو اتاق ایران بیان کرد: برای آنکه اول ارز پول ملی ثبیت و سپس تقویت شود، جای مانور کمی برای کاهش قیمت ارز وجود دارد چون با ریزش ناگهانی قیمت ارز به 15 هزار تومان، تولیدات داخلی متضرر می شوند. قیمت برنج داخلی امروز حدود 90 هزار تومان است و قیمت برنج خارجی نیم دلار که وقتی به دست مشتری می رسد قیمتش حدود یک دلار می شود. با این توصیف برنج 90 هزار تومانی داخلی در مقابل برنج 15 هزار تومانی خارجی شانسی برای رقابت ندارد.

وی با بیان اینکه یک کف مقاومتی برای ریزش قیمت دلار وجود خواهد داشت، ادامه داد: امکان دارد به شکل موقتی کاهش شدید قیمت ارز را شاهد باشیم ولی چنین وضعیتی ادامه پیدا نخواهد کرد چون اگر چنین کف مقاومتی وجود نداشته باشد، تقاضا برای خرید دلار به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، ضمن آنکه شاهد افزایش قاچاق کالا  به داخل کشور خواهیم بود.

این فعال اقتصادی بیان کرد: قیمت ارز نیمایی هم اکنون منطقی است و دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده رقم 22 هزار تومان را برای دلار پیش بینی کرده است بنابراین به نظر می رسد اگر قیمت دلار در رنج 22 تا 25 هزار تومان سال آینده نوسان کند، بزرگترین دستاورد برای دولت خواهد بود.

نظر شما