شناسهٔ خبر: 524473 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

عرضه الگوهای غربی لباس در فراموشی پوشش‌های اصیل ایرانی

این روزها الگوهای لباس‌هایی که در بازار شهرمان عرضه می‌شود از لباس‌های اصیل با پوشش اسلامی فاصله گرفته و عرصه برای یکه‌تازی مدهایی غربی باز مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، لباس‌های بومی و محلی هر استان، معرف تمدن و آداب و رسوم آن دیار است که پوشیدن لباس‌های محلی در اغلب نقاط کشور از سال‌های گذشته با ورود فرهنگ غربی، حتی در روستاها نیز در حال کم‌رنگ شدن و رنگ باختن است.

این روزها الگوهای لباس‌هایی که در بازار شهرمان عرضه می‌شود از لباس‌های اصیل با پوشش اسلامی فاصله گرفته و به‌عنوان الگویی بیگانه بر سر در مغازه‌ها آویزان است و این‌گونه عرصه برای یکه‌تازی مدهایی غربی باز می‌ماند.

یک مشتری کرمانشاهی که ساعت‌ها وقت خود را برای یافتن لباس مورد نظرش در پشت ویترین مغازه‌های شهر سپری کرده در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: برای یافتن مانتو و تونیک مورد علاقه‌ام که علاوه بر زیبایی، معیارهای اسلامی در آن رعایت شده باشد به سردرگمی دچار شده‌ام و اغلب تونیک‌ها از آستینی کوتاه و دامنی تنگ برخوردار هستند.

سحر کیانی که ساکن یکی از مناطق کردنشین است، ادامه داد: جدا از مراسم و جشن‌های خانوادگی، استفاده از لباس‌هایی محلی در محیط‌های رسمی شهر جایگاهی ندارد و به غیر از منطقه‌ای خاص، به‌ندرت مغازه‌ای در شهر پیدا می‌شود که به عرضه لباس‌های محلی بپردازد.

به گفته این شهروند، لباس‌های محلی که این روزها در برخی مغازه‌ها عرضه می‌شود، از اصالت و پوشش اسلامی خود دور شده و به‌ندرت پیراهن کردی بلند با آستینی مچ‌دار پیدا می‌شود.

یک شهروند کرمانشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: شلوار کردی مختص استان کرمانشاه است که در برخی از برنامه‌ها و پیامک‌ها به شکل‌های گوناگون زیر سئوال می‌رود، در حالی‌که امروزه به‌دلیل گشادی و یک‌پارچه بودن آن در سراسر ایران این پوشش به شکل‌های گوناگون حتی در میان بانوان با دوخت و ظرافت زنانه طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است.

شاهین میرزایی معتقد است، لباس‌های بومی ایرانی برای گردشگران خارجی از جذابیتی ویژه برخوردار است و کشورهای غربی با جنسی نامرغوب و شکلی تغییر یافته اقدام به الگوبرداری و فروش آن با قیمتی گزاف می‌کنند و در واقع شکل تغییر یافته فرهنگ ما را به خود ما بازمی‌گردانند. 

*گمنامی لباس‌های بومی برای نسل امروزی

یکی از اساتید طراحی دوخت که در دانشگاه‌های کرمانشاه مشغول به تدریس است در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل گمنام ماندن لباس‌های کردی و محلی، عدم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای ترویج آن است و تاکنون لباس‌های اصیل استان ما به نحوی مطلوب برای نسل جدید معرفی نشده است.

فرشته جعفری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دانشجویان بسیاری در رشته طراحی دوخت مشغول به تحصیل هستند که به ارائه طرح‌هایی زیبا با رعایت معیارهای بومی و اسلامی می‌پردازند در حالی‌که توانمندی بسیاری از آنان دیده نشده و به‌ندرت  مورد حمایت از طرف ارگان‌ها و مسئولان واقع می‌شوند.

یک جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به اینکه لباس‌های محلی موجود در استان کرمانشاه برای اقوام کرد تعریف شده، گفت: امروزه پوشیدن لباس‌های بومی و محلی به غیر از مناطقی خاص، کم‌رنگ شده و کمتر مکانی به عرضه و فروش این لباس‌ها در سطح شهر می‌پردازد.

بهرام نوابی‌فر با تاکید بر اینکه اشاعه فرهنگ به سه‌گونه انجام می‌شود، ادامه داد: پرهیز از پوشش کردی و محلی به معنی تهاجم فرهنگی نبوده و اجباری در پیروی از سنت گذشته در جامعه ما وجود ندارد ولی شایسته است از این میراث به‌خوبی نگهداری شود. 

*تاکید بر حفظ پوشش‌های اصیل و محلی

وی ادامه داد: این روزها دختران روستایی در اکثر مناطق به تبعیت از آموزگار به پوشیدن فرم رسمی مدارس اقدام می‌کنند و پیروی از لباس‌هایی محلی در این مناطق، به‌ویژه برای دختران نسل جدید کمتر شده است.

نوابی‌فر اعلام کرد: به‌منظور کشف علل کم‌رنگ شدن جذابیت استفاده از لباس‌های محلی در عصر جدید، باید در حوزه مردم‌شناسی تحقیقاتی میدانی انجام شود و باید پذیرفت که بخش عمده‌ای از جامعه‌پذیری توسط هنجارهای تعریف شده انجام می‌شود و تنها بر عهده اولیا و مربیان نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه استفاده از لباس‌های رسمی در شهر کرمانشاه طبیعی و بهنجار است، خاطرنشان کرد: در جامعه کنونی هر الگویی که مورد استفاده جمعیت زیادی واقع شود، شکل هنجار به خود خواهد گرفت و تاکنون لباسی با رنگ و بوی محلی که مورد پسند جوانان قرار بگیرد، طراحی نشده است.

نوابی‌فر با اشاره به پوشیدن لباس‌های محلی در برخی از شهرستان‌های استان کرمانشاه، گفت: پوشش محلی در برخی از شهرستان‌های استان پوششی بهنجار است.

به گفته این جامعه‌شناس، پوشش‌های محلی و اسلامی بخشی از زندگی و تمدن جامعه ما محسوب می‌شوند و باید در راستای حفظ این ارزش‌ها از طریق برگزاری نمایشگاه و یا گالری تلاش شود. 

*قرارگیری برگزاری نمایشگاه پوشش بومی و اسلامی در برنامه‌ها

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: در سراسر کشور الگوها و ارزش‌های بومی و اسلامی وجود دارد که پایبندی به آن از وظایف هر ایرانی محسوب می‌شود و سزاوار است در ترویج آن تلاش شود.

صدرالله بابلی ادامه داد: هنوز در برخی از شهرستان‌های استان کرمانشاه تبعیت از پوشش‌های محلی دیده می‌شود و پایبندی به آداب و رسوم با توجه به موقعیت شهرستان حتی در محیط‌هایی اداری هم وجود دارد ولی تاکنون برنامه‌ای برای برگزاری نمایشگاهی به منظور ترویج لباس‌های بومی و محلی در کرمانشاه طراحی نشده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه‌هایی به منظور ترویج لباس‌های بومی و اصیل سنتی با پوششی اسلامی در دستور کار قرار دارد که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بابلی خاطرنشان کرد:  وجود بزرگان و الگوهای باارزش دینی باید هر جوان ایرانی را از تبعیت الگوهای غربی بی‌نیاز کند و با پیروی از الگوهای داخلی در حفظ و ترویج اصالت و فرهنگ خود کوشا باشیم.

پایبند نبودن به پوششی مناسب و اسلامی در بسیاری از مشکلات اخلاقی ریشه دارد و باید با حفظ فرهنگ اصیل گذشتگان در راستای به‌روز کردن پوشش‌های محلی و اسلامی برای نسل جوان امروزی تلاش شود.

---------------------------------------

گزارش از محمدعلی کریم‌زاده

---------------------------------------

انتهای پیام/2700/ت40/پ3003

نظر شما