شناسهٔ خبر: 52426861 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گروه‌های سیاسی شیعه: تا پیش از تکمیل توافقات، جلسه انتخاب رئیس جمهور برگزار نشود

کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» تأکید کرد که موضع این کمیته و همپیمانانش درباره لزوم عدم برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور تا پیش از تکمیل توافقات، روشن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) شامگاه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که باید بر سر موعد تشکیل جلسه پارلمان برای تعیین رئیس جمهور، توافق حاصل شود.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) ضمن نقل این بیانیه، گزارش داد: «بنا بر دیدگاه روشن و دقیق نسبت به بن بست در واقعیت سیاسی که برآیند هرج‌ومرجی است که انتخابات [پارلمانی] گذشته به وجود آورد، موضع چارچوب و همپیمانانش درباره لزوم عدم برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور تا پیش از تکمیل توافقات، روشن است».

کمیته هماهنگی شیعیان تأکید کرد: «به همین دلیل، موضع ما، تغییری نکرده است و از مواضع گروههایی که همان تصمیم ما را درباره جلسه روز دوشنبه گرفتند، استقبال می‌کنیم و خواستار رایزنی بیشتر هستیم تا به راهکارهای واقعی و مورد قبول دست یابیم».

در همین ارتباط، ائتلاف موسوم به «تحالف السیاده» که متشکل از فراکسیونهای اهل تسنن عراق است، شامگاه امروز یکشنبه خبر داد که در جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور شرکت نخواهد کرد.

این ائتلاف با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد: «برای حمایت از تلاشهای گفت‌وگوی سیاسی که فراکسیونهای سیاسی برای دستیابی به راهکارهای مشترک انجام می‌دهند... تصمیم گرفتیم که در جلسه روز دوشنبه پارلمان عراق شرکت نکنیم».

این در حالی است که فراکسیون پارلمانی جریان صدر شانزدهم ماه جاری اعلام کرد که نشست روز دوشنبه آینده پارلمان را تحریم می‌کند و از حضور در آن خودداری می‌کند.

«حسین العذاری» رئیس فراکسیون پارلمانی صدر خبر داد که «به دستور رهبر جریان صدر، کلیه مذاکرات با فراکسیون‌های پارلمانی برای تشکیل دولت آتی به حالت تعلیق درآمد. همچنین تصمیم گرفته شد که هیچ یک از نمایندگان جریان صدر - به استثنای نائب رئیس اول پارلمان - در نشست روز دوشنبه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور حضور نیابند».

در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. ریاست جمهوری عراق از آن زمان تاکنون، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع به اختلافات میان دو حزب دامن زد.

انتهای پیام/.

 

نظر شما