شناسهٔ خبر: 52395221 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ارزان ترین قیمت فنس باغی در سال 1400

در زمستان ۱۴۰۰، در بازار آهن و فولاد کشور همچنان رکود دیده می‌شود و اهرم‌های معمول جهت‌دهنده یعنی انتظارات تورمی و نوسان نرخ ارز نیز نتوانستند بازار را از رکود خارج کنند.

صاحب‌خبر -

در چنین شرایطی به علت ضعیف شدن بازار فروش داخلی و صادراتی، صنایع تکمیلی فعال در این بخش دچار چالش تامین نقدینگی شدند که تجربه ثابت کرده است این شرایط منجر به ایجاد پدیده زیرفروشی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان می‌شود.

علاوه بر این به علت رکود در بخش ساخت‌وساز ملک در چین، بازار فولاد در دنیا نیز دچار رکود است و این به تضعیف بیشتر بازار صادراتی شمش و محصولات فولادی و چالش‌های فعلی فعالان این بخش در کشور می‌افزاید.

رکود و کرختی با قوت در رینگ صنعتی بورس کالا و به ویژه در بخش محصول وجود دارد. با ضعیف شدن بازار در بخش صادرات محصولات فولادی، رکود در بخش ساخت‌وساز و مسکن در کشور و از دست رفتن جایگاه سرمایه‌ای محصولات فولادی سیگنال‌های تورمی نیز بر بازار آهن و فولاد بی‌اثر است و اینگونه است که نوردکاران داخلی با چالش تامین نقدینگی دست به گریبان هستند.

 

قیمت فنس باغی

در این هفته بازه تعیین شده برای قیمت پایه عرضه شمش فولاد نسبت به هفته قبل مطابق انتظارات با کاهش همرته بود. درحالی که نرخ ارز نیمایی یکی از سیگنال‌های بنیادی تعیین‌کننده قیمت پایه افزایشی است اما نرخ عرضه شمش فولادی دچار افت شد. در این خصوص سیگنال کاهی افت نرخ جهانی قوی‌تر از نرخ ارز نیمایی عمل کرده و از این رو بهای پایه عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالا به تعادل رسیده است.

بررسی‌ها در رینگ صنعتی بورس کالا درخصوص روند معاملات شمش فولادی حاکی از آن است که قیمت پایه کمینه با استقبال متقاضیان شمش فولاد مواجه شده است. نرخ معاملات شمش فولاد در روزهای اخیر در کانال ۱۲ هزار تومن بود که این رقم از خردادماه امسال کمترین نرخ معامله شمش فولاد بود.

طبیعی است که با افت نرخ رغبت متقاضیان به خرید افزایش می‌یابد. کمینه نرخ شمش فولادی سبب شد تا رقم حجم فروش شمش فولادی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یابد اما با این حال این رقم، برای فروش شمش فولادی به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های نوردی رقم چشمگیری نبود.

شمش فولاد

شمش فولاد که ماده اولیه اصلی برای کارخانه‌های نوردی از جمله کارخانه تولیدکننده فنس باغی است، به اجبار توسط نوردکاران خریداری می‌شود. نوردکاران و صنایع تکمیلی برای نخوابیدن خطوط تولید مجبورند که مواد اولیه خود را خریداری کنند. بنابراین تحلیلگران رقم افزایش حجم فروش را رقم قابل توجهی برای صنایع به حساب نمی‌آورند.

چنین رخوت موجود در بازار فولاد اثر مستقیمی بر نرخ محصولات تولید شده توسط کارخانه‌‌های نورد دارد و قیمت فنس باغی نیز تحت تاثیر رویدادهای اخیر روند باثباتی را در پیش گرفته است.

اثر رکود بورس کالا در بازار آزاد

در بازار آزاد محصولات فولادی در کشور رکود سنگین‌تری نسبت به معاملات شمش فولاد در جریان است، به صورتی که فعالان این حوزه گفته‌اند بروز پدیده زیرفروشی در بخش محصولات فولادی دور از ذهن نبوده و هم‌اکنون در جریان است.

 قیمت محصولات فولادی ازجمله قیمت فنس باغی در بازار آزاد در هفته‌های اخیر روند عقبگردی داشت و این عقبگرد در شرایطی بود که افزایش سیگنال‌های تورمی و ارزی در بازار آزاد وجود دارد اما در بخش تقاضا برای محصولات فولادی در حدی است که بازار آزاد به این سیگنال‌ها بی‌توجه است و در مسیر کاهش نرخ است.

در این شرایط که رکود سنگین سرمایه‌ای و مصرفی بر بازار حاکم است و در پی آن زیرفروشی در بخش محصول ایجاد شده است و نوردکاران با چالشی جدی با عنوان تأمین نقدینگی دست به گریبان هستند، تنها راه خروج از چالش فعلی برای آنان تقویت صادرات است که این راهکار نیز باتوجه به شرایط فعلی بازارهای جهانی به سادگی امکان‌پذیر نیست.

سرایت رکود بازار فولاد به بازارهای صادراتی

رخوت و سکون در بازار اهن‌آلات و فولاد تنها بازار داخل را در بر نگرفته است بلکه در ۶ماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی، برخلاف نیمه ابتدایی آن، رونق بازار محصولات زنجیره آهن و فولاد دنیا کاهش یافته است. از مهم‌ترین دلایل کاهش رونق در این بخش، تضعیف بخش مسکن در دومین قطب اقتصاد دنیا یعنی چین است که بر سایر بازارهای دنیا ازجمله کشور ایران اثرگذار بود.

آمارهای رسمی مرکز آمار ملی چین، در ماه نوامبر میزان پروژه‌های جدید ساخت‌وساز در کشور چین بر اساس مساحت نسبت به بازه زمانی مشابه سال ۲۰۲۰، ۲۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد و این هشتمین ماهمتوالی است که از رونق پروژه‌های جدید مسکن و ساخت‌وساز ملک در چین کاسته شده است.

همچنین آمارها حاکی از آن است که میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت ۴.۳ درصدی را تجربه کرده است.

سیاست اقتصادی چین

تغییر سیاست اقتصادی دولت شی‌جین پینگ و بحران بدهی در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین که به بحران ساخت‌وساز مسکن انجامید، سبب افول در بازار آهن و فولاد این کشور و درنتیجه بازارهای سرتاسر جهان شده است.

رکود این بخش در چین برای بازارهای صادراتی شمش و محصولات فولادی ایران نیز سیگنالی منفی است که می‌تواند سبب کاهش بهای محصولات فولادی در بازار داخل شود و باعث افزایش چالش‌های موجود برای کارخانه‌های تولیدی داخل و صنایع کشور شود. از این رو رکود در این بخش و افول بازار محصولات آهن و فولاد داخل و قیمت‌های روز فنس باغی قابل انتظار و درک است.

قیمت فنس باغی در ابتدای بهمن‌ماه با کاهش ۲۰۰ تومانی در کانال ۳۵ هزار تومان قرار گرفت و این نرخ نسبت به ماه گذشته با افت مواجه بوده است.

منبع:

fouladtofighi.com

 

 

نظر شما