شناسهٔ خبر: 52229079 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

با حضور چهره های برجسته نشر و ادبیات استان بررسی شد:کتاب و نشر، افق ها و آسیب ها

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی، در این نشست "علی نقویان" از شاعران استان و مدیر نشر عقربه ضمن  ارائه کارنامه ای از این انتشارات از این که ناشران استان با ارائه آثار با کیفیت  قابل رقابت با ناشران برجسته کشور هستند، سخن گفت و از عدم توجه  نویسندگان به ناشران استان گلایه کرد.
دکتر "حسن روشان" از شاعران برجسته استان و صاحب آثاری هم چون " چیکسای" و منظومه " دوچنار"  هم ضمن سپاسگزاری از ناشرانی که سرمایه مادی و معنوی خود را در طبق اخلاص گذاشتند خطاب به اعضای  حاضر در این نشست، جامعه  فرهنگی، نویسندگان و شاعران را بزرگ ترین حامیان آثار تالیفی دانست و با بیان این که اگر جامعه فرهنگی حمایت درخوری را از آثار داشته باشد، وضعیت  چاپ کتاب بهتر می شود، تصریح کرد:  هر نویسنده موظف است آثار نویسندگان شهر را حمایت کند و در جهت تبلیغ آن ها گام بردارد.
استاد زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: بااین اتفاق به طور قطع شاهد رشد کمی و کیفی در حوزه چاپ و عرضه کتاب خواهیم بود و آثار چاپ شده دست ناشر و نوسنده باقی نخواهد ماند و زمینه ای فراهم می شود تا نویسندگان در صدد چاپ آثار بعدی خود برآیند.
"مسعود زمانی" از گرافیست های استان نیز با اشاره به وضعیت معیشتی و وضعیت اقتصادی که در آن به سر می بریم یکی از دلایل کسادی بازار نشر را شرایط بد اقتصادی عنوان کرد و گفت: اگر  کتاب در سبد خانوار قرار نمی گیرد به خاطر این است که مردم در وهله نخست در پی تامین نیازهای اولیه خود هستند.
وی از این که ناشر در تولید محتوا با نیازهای جامعه هماهنگ نیست، سخن گفت  و  افزود: محتوایی که نشر عرضه می کند تناسبی با خواسته ها و سلیقه های مردم ندارد، از این روی مردم با بسیاری از کتاب ها ارتباط برقرار نمی کنند و بسیاری از کتاب ها را از خودشان و واقعیت های زندگی امروز خود دور می دانند.
وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که مردم را از مطالعه دور کرده است، نامتناسب بودن محتوا و نیازهای مردم است.
"عبدالحسین آخرتی" که انتشارات بیژن یورد را عهده دار است، هم در این نشست با بیان این که برخی از ناشران استانی کیفیتی همطراز با ناشران مطرح کشوری دارند، بر این نکته تاکید کرد که شهرستانی بودن ناشر نباید موجب بی اعتنایی به نشر شود.
وی اضافه کرد:  آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد محتوا و شکل کیفی کتاب هایی است که توسط ناشر به بازار عرضه می شود.
 وی با اشاره به این که نشر بیژن یورد در زمینه فرهنگ بومی قدم های مثبتی برداشته است، خواستار حمایت بیشتر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از ناشران خراسان شمالی شد.
"ثریا صدقی" نویسنده و منتقد مطرح استان هم به تاثیر حمایت ناشر روی کار نویسندگان و شاعران پرداخت و گفت: ناشر می تواند یکی از بهترین حامیان برای نویسندگان و شاعران باشد.
وی با بیان این که ناشر نیز با سرمایه گذاری روی نویسنده مستعد می تواند در کنار فراهم کردن زمینه های رشد،  به عنوان حامی به ترغیب نویسنده برای پرداختن به فعالیت ادبی خود، کتاب تولید کند،  به نقش پررنگ جامعه کتابخوان  برای حمایت از جریان نشر هم اشاره کرد و افزود:  با تبلیغ و خرید آثار موجب دیده شدن اثر در جامعه خواهند شد و راه را برای چاپ دیگر آثار نویسندگان باز می کنند.
بر اساس این گزارش،  این نشست  به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، نهاد کتابخانه های عمومی، خانه ادبیات و کتاب و گروه زبان و ادبیات فارسی استان با حضور ثریا صدقی، دکتر حسن روشان، مسعود زمانی، علی نقویان، عبدالحسین آخرتی و جمعی از علاقه مندان و نویسنگان به دبیری میثم مهرنیا در سالن جلسات کتابخانه دهخدا بجنورد برگزار شد.

نظر شما