شناسهٔ خبر: 52216627 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

لوله‌های فلزی باستانی ممکن است قدیمی‌ترین نی‌های آشامیدنی باشند

مجموعه‌ای از لوله‌های طلایی و نقره‌ای باستانی مربوط به حدود ۵۵۰۰ سال پیش که در شمال قفقاز در روسیه کشف شده‌اند، ممکن است قدیمی‌ترین نی‌های آشامیدنی جهان باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این هشت لوله با دیواره فلزی نازک که هر یک طولی بیش از یک متر و یک نوک باریک سوراخ‌دار دارند، در جریان حفاری‌های‌ها در یک تپه در نزدیک شهر «مایکوپ» در شمال قفقاز در روسیه در تابستان ۱۸۹۷ به دست آمدند.

 لوله‌های فلزی باستانی ممکن است قدیمی‌ترین نی‌های آشامیدنی باشند

تاریخ ساخت این لوله‌ها که اکنون در موزه هرمیتاژ در شهر سن پترزبورگ روسیه نگهداری می‌شوند، به هزاره چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد و هر کداشان از متصل کردن چند قطعه ساخته شده‌اند. در چهار تا از این لوله‌ها، پیکره‌های طلایی یا نقره‌ای به شکل گاو به لوله‌ها چسبانده شده است.

کارشناسان قبلا تصور می‌کردند که این لوله‌ها به عنوان پایه برای سابان‌های مورد استفاده در مراسم تشییع‌ جنازه یا کویال (گرز تزئینی تشریفاتی) استفاده می‌شده‌اند. اما گروهی از کارشناسان در روسیه اکنون می‌گویند احتمالا کاربرد این لوله‌ها به عنوان برای نوشیدن از یک کوزه مشترک بوده است.

به نوشته این پژوهشگران اگر نظریه آنها درست باشد، این لوله‌ها را باید قدیمی‌ترین شاهد از وجود نی‌های آشامیدنی درازی دانست که در ضیافت‌ها در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد در منطقه باستانی خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

به نوشته این پژوهشگران که در ژورنال Antiquity این نی‌های آشامیدنی با نوک سوراخ‌دار برای «نوشیدن نوشابه‌هایی استفاده می‌شدند که در حین مصرف نیاز به تصفیه هم داشتند.»

نظر شما