شناسهٔ خبر: 52215312 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آگهی خودرو در دیوار و باما باز هم سخت‌تر شد؛ احراز هویت و راستی آزمایی قیمت اجباری شد

صاحب‌خبر -

طبق اعلام وزارت صمت، از این به بعد شرایط ثبت آگهی خودرو در دیوار و باما سخت‌تر می‌شود و درج آگهی نیازمند احراز هویت و راستی آزمایی قیمت خواهد بود.

در نشست معرفی و رونمایی از راه اندازی سامانه احراز هویت آگهی‌دهندگان فروش خودرو و پلتفرم‌های موبایلی، در خصوص تقویت و بهبود فضای سایبری و ارتقای ارائه خدمات اینترنتی در این زمینه صحبت شد و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت این امر را یک ضرورت دانست.

درج آگهی خودرو در دیوار و باما سخت تر از قبل شد

محمدصادق مفتح در مورد فرآیند احراز هویت و سلامت آگهی‌ها در پلتفرم‌های موبایلی گفت:

شما در بازار مواد غذایی کالاهایی همچون روغن، برنج و دستمال کاغذی را با نرخ مصوب می‌خرید اما وقتی پای کالاهایی همچون مسکن و خودرو وسط می‌آید، خصوصا خودروهای دست دوم، وضعیت متفاوت خواهد بود. اگر بشود در مورد کالاهای گروه دوم امکان معامله حضوری را راه اندازی کرد، قضیه کلاهبرداری‌ها منتفی می‌شود. قصد داریم با کمک و مساعدت پلتفرم‌ها و راه اندازی احراز هویت و صلاحیت فروشنده خودرو، کلاهبرداری در خصوص خودروهای دست دوم را کاهش دهیم.

احراز هویت در پلتفرم ها احراز هویت در پلتفرم ها

این اولین همکاری است که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با پلتفرم‌های موبایلی خواهد داشت. با انعقاد چنین همکاری و هم‌اندیشی، طرفین معامله می‌توانند از احراز هویت فروشنده، وجود قطعی کالا و استعلام‌های مختلف مطمئن شوند. سوال اینجاست که آیا چنین وب سرویسی برای سامانه املاک مهیا خواهد شد یا نه؟ مفتح در این باره می‌گوید:

در تلاش هستیم تا چنین امکانی را در پلتفرم‌ها اضافه کنیم. اگر فروشنده مطمئن شود که طرف مقابلش کیست و چه سوابقی دارد، دیگر شاهد ورود دستگاه قضائی و مسدودسازی آگهی‌های املاک نخواهیم بود.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت معتقد است که یکی از عوامل افزایش قیمت خودروها، آگهی‌های بدون هویت فروش است و همچنین بر این باور است که ابزار جدید به مصرف کننده اطمینان لازم را می‌دهد. وی همچنین گفت:

در خصوص سوابق بیمه‌ای و اضافه شدن آن به پلتفرم‌ها باید بگوییم که با کمک سازمان بیمه، سابقه خودروهای تصادفی به پلتفرم‌های هدف افزوده شده و مشتریان می‌توانند از صحت ادعای خودروهای به ظاهر صفر و کارکرده آگاه شوند.

در سال 1398 پلتفرم‌ها به نحوی بودند که فروشنده خودرو قادر به ایجاد 80 تا 100 اکانت بود و طی یک هفته می‌توانست آگهی‌های زیادی را به ثبت برساند که نهایتا منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شد. در واقع بدون این که خودرویی وجود داشته باشد، با آگهی‌های متعدد و قیمت‌های مختلف، قیمت‌ها تغییر می‌کرد. رهبری می‌گوید:

قبلا با چنین شیوه‌هایی فروشنده با شماره سایر افراد خانواده و دوستانش آگهی‌های جعلی می‌ساخت اما با راه اندازی سامانه احراز هویت چنین ترفندی از بین رفت. از طرفی با پلتفرم‌های مختلف جلساتی داشته‌ایم و قرار بر این شده که با استفاده از داده‌های سامانه املاک و مستغلات و سازمان ثبت اسناد قیمت املاک را تعیین کنیم.

احراز هویت در دیوار و باما احراز هویت در دیوار و باما

به گفته رهبری، یکی از پلتفرم‌های هدف، احراز هویت و امکان استعلام را از 8 دی ماه آغاز کرده و تا به امروز حدود 12 هزار نفر درخواست استعلام بیمه داده‌اند. همچنین یکی دیگر از پلتفرم‌های موبایلی از 3 بهمن ماه و مشهورترین پلتفرم نیز از 27 دی ماه چنین امکانی را فراهم کرده‌اند.

مسئولان مربوطه بر این باور هستند که ثبت هویت آگهی دهندگان فروش خودرو و درج قیمت خودرو از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد. به گفته آنها منابع تعیین قیمت خودرو عبارتند از: مراکز تعویض پلاک، درب کارخانه، اخذ قیمت از نمایشگاه‌های خودرو، همکاری کارشناسان دادگستری و نهایتا قیمت‌های عرف بازار.

نظر شما