شناسهٔ خبر: 52207416 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی با سوریه حضور یافت

بغداد-ایرنا- مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به همراه وزرای دفاع و کشور و نیز تعدادی از سران امنیتی و نظامی عراقی ساعتی پیش به مرز سوریه رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، هیاتی مشتمل بر دو وزیر دفاع و کشور عراق و سران نظامی و امنیتی در کنار الکاظمی به این سفر مرزی رفته اند.

مشخص نشده که این سفر با چه هدفی به مرز سوریه انجام شده است اما این سفر بعد از اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در مرزهای دو کشور به دنبال فرار چند داعشی از زندانی در شهر الحسکه سوریه صورت گرفته است.

در همین حال، امروز چهارشنبه، سخنگوی نخست وزیری عراق از موافقت دولت این کشور به منظور تامین مالی وزارت امور داخله برای ساخت دیواری بتنی در مرزهای مشترک عراق و سوریه خبر داد.

حدود یک ماه پیش سرتیپ یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز از پیشرفت ۸۰ درصدی دیوار و موانع مرزی عراق و سوریه شامل فنس های هوشمند، خندق، برج های دیده بانی مجهز به دوربین های حرارتی و خاکریز خبر داده بود.

در روزهای گذشته، عملیات برنامه ریزی فرار تروریست های داعش از زندان الحسکه سوریه و انتقال صدها داعشی از سوریه به عراق، نگرانی ها را درباره برنامه احیای مجدد داعش در این کشور برانگیخته است.

عراق پس از حادثه حمله عناصر داعش به زندان «غویران» استان حسکه در سوریه و فرار ده ها تروریست برای جلوگیری از ورود داعش مرزهای خود با این کشور را تقویت کرد.

سرلشکر «جبار الطایی» فرمانده عملیات غرب استان نینوا در شمال عراق و مرز با سوریه روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور با کندن خندق و ایجاد سنگر ، نقاط مرزی و ورودی از سوریه را تقویت کردند.

وی گفته است که برای جلوگیری از ورود تروریست های داعش از خاک سوریه در مرزهای استان نینوا، افزون بر حفر خندق به عمق ۳ متر و ایجاد سنگر، خاکریزهای بلندی ایجاد شده است .

فرمانده عملیات غرب نینوا تاکید کرد که با این دست اقدام ها امنیت مرزهای عراق و سوریه تقویت و نفوذ عناصر داعش به کشور دشوار شده است.

وی ادامه داد که عناصر فراری داعش از زندان غویران در داخل خاک سوریه دیگر قادر به عبور از مرز و ورود به عراق نخواهند بود.

فرمانده عملیات غرب نینوا بیان کرد که در کنار ایجاد این استحکامات، در حوزه پدافندی شامل نیروی زمینی، هوایی، هوانیروز و توپخانه ای ارتش نیز در مرزهای عراق و سوریه تقویت شده است.

این مقام ارتش عراق در استان نینوا جمعه گذشته در پی حمله تروریستی به نیروهای ارتش و کشته شدن ۱۱ عراقی و فرار شماری از عناصر وابسته به داعش از زندان غویران در شهر حسکه سوریه خبر داده بود که نیروهای نظامی عراق به حالت آماده باش درآمده‌اند.

از سوی دیگر، نیروهای نظامی و امنیتی عراق برای جلوگیری از تکرار حادثه زندان غویران سوریه، دست به تجهیز و تقویت امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در زندان «ابوغریب» واقع در حومه بغداد پایتخت زدند.

به گفته یک مقام امنیتی رسمی، نیروهای نظامی عراقی مناطق مجاور زندان ابوغریب در غرب بغداد را تقویت و مستحکم‌ کرده‌اند تا سناریویی که در الحسکه سوریه رخ داد، تکرار نشود.

این مقام امنیتی در گفت و گو با پایگاه خبری «شفق نیوز» خبر داد که نیروهای امنیتی به طور گسترده و سنگین در بزرگراه بغداد به سمت  زندان ابوغریب و مناطق مجاور این مکان مستقر شده اند تا هر گونه حملات تروریستی مانند آنچه چند روز گذشته بر زندان غویران سوریه گذشته است روی ندهد.

زندان ابوغریب که در زمان اشغال عراق از سوی آمریکا معروف شد و پس از حملات تروریستی یک دهه اخیر به یکی از مکان های نگهداری عناصر دستگیر شده تروریست از جمله داعش تبدیل شد.

انتشار تصاویر و فیلم هایی از شکنجه و نقض گسترده حقوق زندانیان توسط نظامیان آمریکایی در دوران اشغال عراق موجب معروف شدن زندان ابوغریب در جهان شد.

عناصر داعش پنجشنبه و جمعه گذشته در دو عملیات جداگانه به یک پایگاه نظامی در عراق و زندان غویران در سوریه حمله کردند که در جریان آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

غویران بزرگ‌ ترین زندان نگه‌داری عناصر تروریست‌ در جهان است و بر پایه برخی گزارش ها دستکم ۵ هزار داعشی در این مکان نگه داری می شوند.

هنوز آماری از زندانیان داعش که از غویران فرار کرده اند در دست نیست اما گزارش شده است که تاکنون بیش از ۱۳۶ نفر از فراریان دستگیر شده اند و همچنان تعدادی از تروریست ها متواری هستند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز تایید کرده است که صدها نفر از عناصر داعش در دو روز گذشته از زندان غویران متواری شده اند و هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

عراق که خود درگیر عملیات تروریستی عناصر داعش است، بیم آن دارد که داعشی های متواری از زندان غویران سوریه وارد خاک این کشور شوند و به عملیات تروریستی علیه اهداف غیرنظامی و امنیتی شدت بخشند.

نظر شما