شناسهٔ خبر: 52176091 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار در مورد طرح صیانت

صاحب‌خبر -

طرح صیانت، مخالفان زیادی دارد اما صدای موافقان آن به مدد رسانه‌های پرشمار اصولگرا چنان بلند است که مردم و کارشناسان را نسبت به فرجام نهایی آن و تصویب آن با محتوایی به زیان‌کاریان فضای مجازی نگران کرده است.  خبرآنلاین نوشت: سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی آغاز به کار مجدد جلسات این کمیسیون را از روز سه‌شنبه اعلام کرد. این در حالی است که نایب‌رئیس کمیسیون مشترک نیز  گفته است: «مطابق پیش‌بینی‌ها مراحل بعدی بررسی و تصویب طرح در ماه جاری طی خواهد شد و ما امیدواریم که بتوانیم در عرض یک ماه، نسخه نهایی طرح را به شورای نگهبان تقدیم کنیم.»
داده‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که  ۸.۱۹‌درصد کاربران یعنی معادل ۱۱میلیون ایرانی از طریق شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند. اما با این حال باز هم تندروهای مجلس یازدهم به دنبال تصویب این طرح هستند.
حالا باید دید در جلسات آینده این کمیسیون، آیا این طرح مغایر حقوق مردم، دچار اصلاح جدی خواهد شد یا تند روهای مجلس همان‌طور که آقاتهرانی دیگر عضو جبهه پایداری در مجلس گفته بود «ما کار خودمان را می‌کنیم.»!
غلامرضا نوری قزل جه از مخالفان جدی طرح فعلی صیانت از فضای مجازی و عضو کمیسیون مشترک است. او بر این باور است که طرح فعلی در کمیسیون رأی نخواهد آورد زیرا ایرادات جدی دارد.  وی دراین‌باره می‌گوید: به صورت رسمی هیچ‌گونه تغییراتی در کمیسیون مطرح نشده و رأی‌گیری درباره تغییر انجام‌نشده است. آخرین محتوای طرح هنوز باقی است. طرح به حدی ایرادات اساسی داشت که به رأی گذاشته نشد و قرار بود اصلاحاتی بر آن انجام شود اما هیچ جلسه رسمی در مورد آن برگزار نشده است. موافقان صیانت با نظر مرکز پژوهش‌ها کاری ندارند آنها با نظر هیچ‌کسی کاری ندارند. هر چیز زوری دیده بودیم جز قانون زوری. آنها به نظرات بخش خصوصی، مرکز پژوهش‌ها و دولت و مرکز فضای ملی اعتنا نمی‌گذارند، این قانون‌گذاری نیست.
این‌که طرح به همان شکل اولیه تصویب شود بستگی به نظر اکثریت اعضای کمیسیون دارد ولی آنچه در مورد اصلاح شدن طرح صحبت می‌کنند واقعی نیست. اصلاحات غیررسمی است و صرفاً بازی با کلمات و تلخیص آنها است. تا جایی که من در جریان هستم و نسخه‌هایی که در دسترس ما قرارگرفته اشکالات اساسی رفع نشده و احتمالاً کمیسیون مشترک به این کلیات پر از اشکال رأی نخواهد داد.

نظر شما