شناسهٔ خبر: 52166657 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در واکنش به تحولات اوکراین؛

شرکای اروپایی ناتو آرایش جنگی گرفتند

مریم خرمایی

آمریکا در حالی مشغول بررسی گزینه اعزام نیرو و تجهیزات به اروپای شرقی است که شرکایش در پیمان آتلانتیک شمالی از همین امروز در واکنش به تحولات اوکراین، چنین اقدامی را در دستور کار قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پولیتیکو، ناتو امروز دوشنبه اعلام کرد که متحدان اروپایی اش قصد اعزام کشتی ها و هواپیماهای جنگی بیشتر را به نواحی شرقی قاره سبز دارند حال آنکه در واکنش به تداوم تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین، نیروهای بیشتری هم در حال آماده باش قرار می گیرند.

ناتو در بیانیه ای افزود: دانمارک یک فروند ناوچه راهی دریای بالتیک می کند و قرار است چهار فروند اف-۱۶ هم در لیتوانی مستقر کند. اسپانیا هم کشتی هایی را برای ملحق شدن به نیروی دریایی ناتو اعزام می کند و در تدارک استقرار جنگنده هایش در بلغارستان است. در همین حال، فرانسه هم برای اعزام نیرو به رومانی ابراز آمادگی کرده است.

ناتو در ادامه این بیانیه مدعی شد که هلند نیز یک کشتی و واحدهای نظامی مستقر در خشکی را در حال آماده باش قرار داده و تا ماه آوریل هم دو فروند اف-۳۵ را در بلغارستان مستقر می کند.

به ادعای «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، این پیمان به اتخاذ همه اقدامات ضروری برای حراست و دفاع از همه متحدان از جمله از راه تقویت بال شرقی ناتو ادامه می دهد.

وی همچنین مدعی شد که پیمان آتلانتیک شمالی به هرگونه وخامت اوضاع امنیتی محیط پیرامونی خود از جمله از راه تقویت دفاع جمعی ادامه می دهد.

بیانیه ناتو در حالی اعلام شد که گفته می شود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در حال بررسی گزینه اعزام نیرو، کشتی‌های جنگی و هواپیما به آن دسته از کشورهای عضو ناتو است که در اروپای شرقی و حوزه بالتیک واقع شده اند.

اعزام هزار تا پنج هزار نظامی آمریکایی به کشورهای اروپای شرقی با در نظر گرفتن احتمال افزایش ۱۰ برابری آنها در صورت وخامت اوضاع، یکی از گزینه‌هایی است که در نشست روز یکشنبه بایدن با مقامات امنیتی و نظامی واشنگتن مطرح شده است.

گفته می‌شود که بایدن طی هفته جاری درباره این گزینه‌ها تصمیم گیری خواهد کرد. این نکته هم حائز اهمیت است که تاکنون هیچ یک از گزینه‌های مطرح شده از سوی آمریکا و شرکایش، شامل اعزام نیروی نظامی به اوکراین نبوده است. اوکراین عضو ناتو نیست و پیمان آتلانتیک شمالی علیرغم میلش، هیچ بهانه‌ای برای حضور در این کشور ندارد.

روسیه هرگونه اتهام مبنی بر تدارک حمله به اوکراین را رد می‌کند اما پیوستن این کشور به ناتو را هم خط قرمز خود می‌داند. همزمان، گسترش ناتو به شرق و تمرکز نیرو و تجهیزات پیمان آتلانتیک شمالی در مرزهای روسیه، از موارد مورد انتقاد مسکو است.

نظر شما