شناسهٔ خبر: 52161557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در جلسه تنظیم بازار زنجان عنوان شد؛

اجاره‌ بها مهم‌ترین دلیل بالا بودن تورم در استان است/ نرخ پوشاک در زنجان بالاتر از سایر استان‌ها

استاندار زنجان با بیان اینکه برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اجاره مغازه در سطح شهر، اجاره‌بهای بسیار بالا و چشمگیری پرداخت می‌کنند، گفت: یکی از مهمترین دلایل بالا بودن تورم استان همین مسئله اجاره‌بها است که باید مقابل آن بایستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محسن افشارچی، استاندار زنجان، شامگاه دیروز، در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان زنجان، در خصوص آنالیز قیمت تولیدکننده برای درج بر روی کالاها، تاکید کرد: هرچند آنالیز قیمت کالا از هر کارخانه‌ای به کارخانه دیگر و از هر شهری به شهر دیگر، متفاوت بوده و کار سختی است اما همین که در دستورالعمل قیمت‌گذاری، میانگین قیمت 7 ماه گذشته، عیار قیمت گذاری قرار گرفته، مطلوب بوده  است.

استاندار زنجان، با بیان اهمیت اطلاع رسانی به مردم نسبت به درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها، گفت: قیمت نهایی تولید و مشکلات متعاقب آن را در محصولات سلولزی مشاهده کردیم که تخفیف‌های تعجب‌آوری برای محصولات اِعمال می‌کردند.

وی با بیان اینکه در زمینه قیمت تولیدکننده باید روشنگری شود، افزود: مردم نیز باید به این موضوع عادت کنند و بدانند که رسم قیمت‌گذاری در تمام دنیا اینگونه است.

استاندار زنجان، اضافه کرد: برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اجاره مغازه در سطح شهر، اجاره‌بهای بسیار بالا و چشمگیری پرداخت می‌کنند که این امر هم باعث بالا رفتن قیمت اجاره‌بها می‌شود که یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن تورم استان همین مسئله اجاره‌بها است که باید مقابل آن بایستیم.

افشارچی، ادامه داد: پرداخت اجاره‌بهای بالاتر از عرف سبب رقابت بین فروشگاه‌های مختلف زنجیره‌ای برای پرداخت بیشترین اجاره‌بها شده و باز هم نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

استاندار زنجان در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره در زنجان، گفت: نمایشگاه بهاره در صورتی که مشکلی بابت بیماری کرونا و سویه‌های مختلف آن در استان وجود نداشته باشد، برگزار می‌شود.

افشارچی، تاکید کرد: میوه شب عید باید متناسب با قدرت خرید و میزان تقاضای مردم خریداری شود.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز، در این جلسه، گفت: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در نظام تولید و توزیع، شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری است.

فغفوری، با بیان اینکه 2 گروه از کالاها در مرحله اول به‌صورت آزمایشی وارد این چرخه شدند، افزود: مرحله دوم این طرح نیز از دی‌ماه سال جاری اجرا می‌شود که شامل کالاهایی مانند لنت موتور، فیلتر روغن، روغن موتور، مواد شوینده، محصولات سلولزی، سُس، رُب، کنسروها، ترشی‌جات و ماکارانی است و واحدهای تولیدی مکلف‌اند که قیمت تولیدکننده با احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر روی کالاها درج کنند.

وی، گفت: از امروز کالاهای  مانند آب‌میوه، آب‌معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ‌گوشت و ماکروویو وارد این چرخه شده و حداکثر ضرایب سود برای فروشندگان نیز مشخص شده و زنجان، اولین استانی است که این موضوع را اجرا کرده است.

فغفوری افزود: در دستورالعمل قیمت‌گذاری آمده که واحدهای صنفی مکلفند برچسب قیمت مصرف‌کننده را بر روی قفسه‌ای که کالاها قرار دارد، درج کنند و بازرسان نیز هنگام مراجعه بتوانند قیمت فروش را با جدول ضرایب سود، مقایسه کنند.

وی، با بیان اینکه نمایشگاه کیف ، کفش و پوشاک از 26 بهمن با حضور تولیدکنندگان داخل و خارج استان برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه مدیریت می‌کنیم تا کاهش قیمت در استان زنجان اتفاق بیفتد چرا که قیمت پوشاک در زنجان بالاتر از سایر استان‌ها است.

نظر شما