شناسهٔ خبر: 52158088 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش نیویورک‌تایمز از تصمیمات تحریک‌آمیز جدید بایدن در شرق اروپا

تهران- ایرنا- منابع دولتی آمریکا اعلام کردند، جو بایدن در حال بررسی گزینه استقرار چندین هزار نیرو به همراه شماری کشتی جنگی و هواپیما در کشورهای متحدش در منطقه بالتیک و شرق اروپا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، رئیس جمهوری آمریکا در بحبوحه تشدید تنش ‌ها میان اوکراین و روسیه به دنبال بررسی این مسئله بوده و اجرایی کردن این تصمیم تحریک‌آمیز می تواند موجب تشدید بیشتر تنش‌ها در شرق اروپا شود.

در ادامه این گزارش نیویورک تایمز آمده است: دولت بایدن که پیش از این تلاش کرده بود در مسئله اوکراین موضعی ملایم در پیش بگیرد و خویشتندار باشد، اکنون تصمیم گرفته همزمان با تحرکات بیشتر روسیه در مرز با اوکراین و ناکامی در مذاکرات اخیر واشنگتن- مسکو، به فکر مسیری متفاوت از قبل باشد.

مقامات آمریکایی تصریح کردند، در نشست دو روز پیش در کمپ دیوید، مقامات ارشد پنتاگون به بایدن چندین گزینه را که براساس آن تجهیزات نظامی آمریکا بیشتر از گذشته نزدیک روسیه خواهد شد، پیش روی بایدن قرار دادند. از جمله این گزینه ها اعزام یک تا پنج هزار نیرو به کشورهای شرق اروپا است که با این شرایط شمار آنها در صورت وخامت اوضاع می تواند ۱۰ برابر شود.

این مقامات آمریکایی خاطر نشان کردند که انتظار می رود بایدن ظرف چند روز آینده در این رابطه تصمیم گیری کند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی بی اس تصریح کرد:  حتی اگر ما در مسیر دیپلماسی قرار داشته باشیم، بسیار بیشتر بر تقویت امور دفاعی و بازدارندگی مان  متمرکز هستیم. اگر روسیه همچنان به دنبال اقدامات خصمانه باشد،  ناتو به تقویت چشمگیر خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پیش از این بایدن هیچ کدام از گزینه های نظامی از جمله استقرار نیروهای آمریکایی مازاد در اوکراین را بررسی نکرده و آشکارا عنوان کرده بود که دولت وی به دنبال ورود به مناقشه دیگر پس از خروج واشنگتن از افغانستان نیست.

استقرار هزاران نیروی آمریکایی در کشورهای شرق اروپا از جمله استونی، لتونی و لیتوانی دقیقا همان سناریویی است که  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پیشتر خواستار عدم تحقق آن شده بود.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اخیرا طی تماس تلفنی با همتای روس خود هشدار داد بود که هرگونه حمله روسیه به اوکراین به احتمال زیاد منجر به افزایش شمار نیروهای ناتو در شرق اروپا خواهد شد.

کشورهای غربی و کی‌یف به تازگی ادعاهایی درباره «تهاجم» احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. مسکو این ادعاها را "پوچ و بی‌اساس» خواند و از آن به عنوان ترفندی برای تشدید تنش‌ها یاد کرد و  اشاره کرد که روسیه هیچ‌ تهدیدی برای کسی ایجاد نکرده است. با این حال، پسکوف احتمال تحریکات با هدف توجیه چنین ادعاهایی را رد نکرد و هشدار داد که تلاش برای استفاده از نیروی نظامی برای حل بحران در جنوب شرقی اوکراین پیامدهای جدی در پی دارد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

نظر شما