شناسهٔ خبر: 52153847 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جلوی تولید خودروهای آدم کش را بگیرید

مصطفی فروغی: برخورد 59 دستگاه خودرو در جاده بهبهان-رامهرمز در روز دوشنبه ۲۰ دی‌ماه پنج کشته و ۴۱ مصدوم برجای گذاشت.روز گذشته هم تصادف یک وانت بار با یک پراید در جاده یاسوج-اصفهان چهار کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت."مجتبی استاد رحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو" می گوید: باز نشدن ایربگ در هفت خودروی حادثه‌دیده مورد تأیید و مطابق با استاندارد است! پرسش این است که اگر چنین بود چرا ایربگ ها باز نشدند؟ پلیس‌راهور ناجا به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: مطالبه پلیس در راستای ارتقای ایمنی وسیله نقلیه در واقع مطالبه مردم است. سازندگان وسایل نقلیه بی‌کیفیت به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان گام بردارند. از سوی دیگر رئیس پلیس‌راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسه شورای شهر تهران روز گذشته گفت: در تهران سالانه شاهد رشد ۱۸ درصدی خودرو در سطح شهر هستیم، اما اسقاط خودرو کم و جایگزینی خودروهای فرسوده نیز تقریباً متوقف‌شده است.شگفت اینکه تولید خودروی بی کیفیت سالهاست که به جان مردم افتاده،از یک سو مردم در تصادفات کشته می شوند و از سوی دیگر تولید خودروهای بی کیفیت شهرها را آلوده کرده و بسیاری از مردم را روانه بیمارستان و حتی جان آنها را گرفته است.جزئیات بیشتر تراژدی بمب های متحرک را در ادامه می خوانید:

صاحب‌خبر -

سرهنگ سید هادی هاشمی رئیس سابق پلیس‌راه تهران بزرگ درباره ایمنی پایین خودروهای داخلی و همچنین مافیای صنعت خودرو گفت: کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارش‌هایی که از نقص فنی خودروها وجود دارد به پشت پرده خودروسازان مربوط می‌شود.
به گزارش همشهری آنلاین، به گفته سرهنگ هاشمی «معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلاً قطعه ساز خودش عضو هیئت‌مدیره خودروسازی است. بالاتر از این می تواند وجود داشته باشد. این مقام ارشد سابق پلیس‌راه گفت: در کشور این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد چطور می‌شود یک نفر نمی تواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟ در دنیا مسئول ایمنی و سلامت مردم کشور شخص رئیس‌جمهور است، ولی در کشور ما دولت، رئیس‌جمهور و وزارت صمت نماینده خودروساز هستند نه مردم. این یک فاجعه است. اگر رانت‌ها برداشته شود، مسئله خودروسازی و مشکلات آن حل می‌شود. به گفته‌ی هاشمی «یکی از نمایندگان مجلس از طرف مجلس رفت و اشکالات خودروها را جمع‌آوری کرد و با نجابت این موارد را در صحن مجلس مطرح کرد. می‌دانید سرنوشت او چه شد؟ دور بعد این نماینده تأیید صلاحیت نشد. منظورم این است این مافیا همه را در خودش غرق کرده است و به اعتقاد من امیدی به خودروسازی در کشور نیست». او با اشاره به اینکه اگر «تعرفه‌های گمرکی برداشته شود و رقابت ایجاد شود» اگر خودروسازهای داخلی بتوانند در سال حتی یک خودرو بفروشند. مطمئناً با ورود خودروهای باکیفیت این خودروهای بی‌کیفیت که آدمکش هستند جمع می‌شوند». او آماری از بیش‌ترین طبقه‌ی جامعه که در تصادفات کشته می‌شوند: تقریباً اکثر کشته‌های حوادث رانندگی دهک‌های پایین جامعه هستند که به دلیل گرانی توان خرید خودروی باکیفیت ندارند.

سه اتفاق همزمان در هر تصادف
هاشمی می گوید: تصادفات در ایران عجیب‌وغریب است؛ چرا؟ زیرا یک تصادف که اتفاق می‌افتد سرنشینان وسایل نقلیه به ۳ صورت آسیب می‌بینند: "کششی"، "فشاری" یا "برشی". برشی این است ‌که مثل چاقو اعضای بدن سرنشینان را می‌بُرد، در آسیب فشاری سرنشینان به بدنه ماشین می‌خورند و له می‌شوند و کششی یعنی این‌که برخورد خودرو فشار منفی ایجاد می‌کند که نسوج داخلی بدن را پاره می‌کند و ظاهر شخص سالم است،اما به دلیل خونریزی‌های داخلی فرد می‌میرد. معمولاً در تصادفات یکی از این اشکال باعث آسیب سرنشینان وسایل نقلیه می‌شود، اما در اکثر تصادفاتی که در کشور ما رخ می‌دهد سرنشینان به هر ۳ شکل آسیب می‌بینند.

آمار تصادفات تهران چقدر است؟
سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس‌راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسه دیروز شورای شهر تهران با اشاره به دو مسئله مهم شهر تهران گفت: ترافیک و آلودگی هوا دو مسئله بزرگ تهران است و اگر در این دو حوزه کار اساسی انجام دهیم ‌شود بخش‌های دیگر را نیز مدیریت کرد. وی  بابیان اینکه شهر تهران از نظر ترافیکی مسائل مختلفی دارد اظهار کرد: حدود ۶۰۰ کشته در سال ناشی از تصادفات در تهران است. در تهران میانگین روزانه ۱۷۰۰ تصادف داریم و ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد. نسبت به ادوار گذشته شرایط پیچیده‌تر شده است، اما شرایط منظم‌تر است و با تلفات و آسیب‌های کمتری مواجه هستیم. او با اشاره به نواقص هندسی معابر گفت: خیلی از معابر همچنان نواقص هندسی دارند که گره‌های ترافیکی را تشدید و آمار تصادفات را بالا می‌برد و می‌شود با اقدامات کم‌هزینه بخش زیادی از نواقص را برطرف کرد.

رتبه آلودگی تهران در دنیا
سردار حمیدی همچنین در خصوص آلودگی تهران گفت: برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۱ تهران نوزدهمین شهر آلوده دنیا است. سرانه رشد جمعیت و رشد خودرو در تهران در حال بالا رفتن است که این منجر به تشدید آلودگی می‌شود.

سال گذشته ۵۸۴ نفر در تصادفات رانندگی تهران فوت کردند
او بابیان اینکه در تصادفات روند کاهشی داشتیم گفت: در تصادفات اقدامات مؤثری انجام و روند تصادفات به نحو مطلوبی کاهش‌یافته است. در سال ۹۰ نزدیک به ۱۰۰۰ هزار نفر کشته داشتیم که ریز رقم  در سال گذشته به ۵۸۴ نفر رسید.این نشان می‌دهد در حوزه ایمنی اقدامات همه‌ی بخش‌ها مؤثر بوده است اما کافی نیست.
مهم‌ترین مشکل پایتخت خودرومحوری
سردار حمیدی گفت: مهم‌ترین مشکل در شهر تهران بحث خودرومحوری شهر است. آن قدری که برای تسهیل تردد خودروها در همه ادوار اهتمام داشتیم تقریباً جایی برای انس آن‌ها در شهر وجود ندارد. نگاه انسان‌محوری لازمه مدیریت شهری است و کسی که از خودروی شخصی استفاده می‌کند در صورت وجود حمل‌ونقل عمومی ایمن باید هزینه آن را بدهد. وی  با تأکید بر اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌طور جدی متناسب با رشد جمعیت اتفاق نیفتاد اظهار داشت: سهم حمل‌ونقل عمومی به ویژه در دوره کرونایی کاهش پیدا کرد. ما همچنان از اتوبوس‌های دیزلی استفاده می‌کنیم که دودزاست و دوره استفاده از آن نیز گذشته است.

جابه‌جایی کالا در تهران
حمیدی افزود: در کشور حدود ۶۰۰ میلیون تن کالا در سال روی زمین جابجا می‌شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آن به تهران می‌آید و دوباره از تهران به شهرهای دیگر می‌رود و این جابجایی‌ها هم معضلات زیست‌محیطی و هم ترافیکی ایجاد کرده است. او درباره جابجایی موتورسیکلت‌ها در تهران گفت: موتورسیکلت مشکل فراگیر کشور است و سه برابر خودرو آلودگی دارد. اگر عیب فنی نداشته باشد هفت برابر هم می‌شود. بی‌انضباطی ترافیکی متعلق به موتورسیکلت است و ۴۶ درصد کشته‌های تصادفات متعلق به آن‌هاست. موتورسیکلت‌سوارانی که تقریباً برای فرار از قانون از موتور استفاده می‌کنند.

اظهارات ایران‌خودرو درباره باز نشدن ایربگ ها
مجتبی استاد رحیمی معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو بابیان این‌که از مجموع ۵۹ خودروی حادثه‌دیده ۱۵ دستگاه خودرو متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است، خاطرنشان کرد: ایربگ سورن به دلیل شرایط برخورد و حادثه عمل کرده و بازشده است، پنج خودرو نیز از مدل‌های قدیمی و فاقد ایربگ بوده است.

واکنش پلیس راهور
پلیس‌راهور روز شنبه به گزارشات ایران خودرو واکنش نشان داد و گفت: در پی انتشار خبر معاون کیفیت ایران‌خودرو در خبرهای روز جاری پیرامون باز نشدن ایربگ‌ها در حادثه جاده بهبهان به رامهرمز، پلیس‌راهنمایی و رانندگی مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر منتشر نمود. در این جوابیه تصریح‌شده است: برابر اظهارنظر کارشناسان فنی مهندسی پلیس‌راه، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی کیفیت و سلامت خودرو هستند، همچنین استفاده از قطعات غیراستاندارد توسط تولیدکنندگان خودرو ممنوع است. معاون کیفیت ایران‌خودرو در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان نموده‌اند به‌طور قطع باز نشدن ایربگ‌ها مورد تأیید و مطابق با استاندارد است! درحالی‌که باید از ایشان پرسید، این تأییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف به‌عمل‌آمده است؟ آیا بیان این مطلب از سوی وی برای فرار از مسئولیت در این حادثه نیست! او باید تست تصادفی که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه و به صورت شفاف اعلام نمایند تا مالکان خودرو بدانند که سوار بر ارابه مرگ نشده‌اند. وی گفت: در تصادفات زنجیره‌ای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل می‌کند که زمان ضرب‌دیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد. از ایشان باید پرسید پس در چه مواقعی کیسه هوا خودرو باید عمل نماید! اگر اعلام می‌کنید ایربگ یک دستگاه از خودروها در این تصادف بازشده است، پس انتظار این است کیسه هوای بقیه خودروها نیز باید باز می‌شد. مطالبه پلیس در راستای ارتقا ایمنی وسیله نقلیه درواقع مطالبه مردم است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بی‌کیفیت باید به مطالبات بر حق مردم احترام گذاشته و به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان خود و جلوگیری از این‌گونه حوادث ناگوار، گام بردارند. پلیس‌راهنمایی و رانندگی ضمن حمایت از تولید داخل اعلام می‌دارد، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در امور کیفیت و سلامت سرنشینان خودرو هستند. خاطرنشان می‌شود، اظهارات معاون کیفیت ایران‌خودرو رافع مسئولیت خودروسازان در حوادث و تصادفات رانندگی متأثر از نقص فنی وسیله نقلیه نخواهد بود و با توجه به تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در خصوص تعیین سهم تقصیر، چنانچه نقص وسیله نقلیه در بروز تصادفات یا تشدید آن مؤثر باشد، پلیس حتماً پرونده‌های این‌چنینی را به مراجع قضائیه ارسال خواهد کرد.

نظر شما