شناسهٔ خبر: 52133214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

 هیئت طالبان وارد نروژ شد

هیئتی از طالبان روز شنبه برای سه روز گفتگو با دیپلمات‌های غربی و اعضای جامعه مدنی افغانستان وارد نروژ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه از اسلو، هیئتی از طالبان روز شنبه برای سه روز گفتگو با دیپلمات‌های غربی و اعضای جامعه مدنی افغانستان وارد نروژ شد.
تصاویری که روزنامه وردنس گانگ Verdens Gang در اینترنت منتشر کرده است، نشان می‌دهد یک هواپیما، که توسط دولت نروژ چارتر شده و حامل ۱۵ نماینده حکومت تندروی طالبان است، امشب وارد فرودگاه اسلو شد.
این هیئت، که امیر خان متقی وزیر امور خارجه طالبان ریاست آن را برعهده دارد، نخستین هیئتی است که گفتگو‌های رسمی با غرب در خاک اروپا از زمان به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان انجام می‌دهد.  
طالبان امیدوار است این اقدام به «تحول فضای جنگ» در افغانستان کمک کند. هیچ کشوری تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
پیشتر گفته شده بود طالبان با نمایندگان مقامات نروژ و مقامات تعدادی از کشور‌های متحد با آن" برای مذاکراتی در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و حقوق بشر دیدار خواهند کرد.
در همین حال  وزیر امور خارجه نروژ، با تاکید بر اینکه نروژ نسبت به توقعاتش به ویژه در مورد تحصیل دختران و حقوق بشر صریح خواهد بود، گفت که این نشست‌ها به معنی مشروعیت بخشیدن یا به رسمیت شناختن طالبان نخواهند بود.
گفتنی است وضعیت انسانی در افغانستان از ماه اوت به شدت بدتر شده است. کمک‌های بین المللی به این کشور به طور ناگهانی متوقف شدند و آمریکا ۹.۵ میلیارد دلار دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد.

نظر شما