شناسهٔ خبر: 52127122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

تغییر تیم مذاکره کننده آمریکا در وین/ ایران پیشنهاد روسیه برای توافق موقت هسته ای را رد کرد

صاحب‌خبر -
تغییر تیم مذاکره کننده آمریکا در وین/ ایران پیشنهاد روسیه برای توافق موقت هسته ای را رد کرد
خبرگزاری آریا-شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا گزارش داده است که ریچارد نفیو به عنوان یک عضو کلیدی هیات آمریکایی، به دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی، این تیم را ترک کرده و به زودی سمت جدیدی در وزارت خارجه ایالات متحده عهده دار می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا،دو منبع آگاه در گفتگو با ان‌بی‌سی‌نیوز اعلام کردند که تیم مذاکره کننده آمریکا در وین تغییر کرده و ریچارد نفیو این تیم مذاکراتی را ترک کرده تا یک نقش متفاوت را در وزارت خارجه آمریکا بر عهده بگیرد. منابع آگاه افزودند: ریچارد نفیو و رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین اختلاف نظر داشته‌اند.
نفیو در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معمار طراحی تحریم‌های ایالات متحده در مورد ایران بود.
او در دوره ریاست جمهوری جو بایدن پس از وقفه ای چهار ساله در دولت دونالد ترامپ مجددا به کار دولتی دعوت شده است.

ان بی سی: روسیه با اطلاع آمریکا، به ایران یک «توافق موقت هسته‌ای» پیشنهاد داده است 
شبکه خبری ان.بی.سی در خبری اختصاصی به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده است که در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به روسیه، مسکو، با اطلاع آمریکا، به ایران پیشنهاد داده که با توافق موقت هسته‌ای، در برابر اعمال برخی محدودیت‌های هسته‌ای، از لغو پاره‌ای از تحریم‌ها بهره‌مند شود.
شبکه خبری ان.بی.سی در خبری اختصاصی به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داده است که در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به روسیه، مسکو، با اطلاع آمریکا، به ایران پیشنهاد داده که با توافق موقت هسته‌ای، در برابر اعمال برخی محدودیت‌های هسته‌ای، از لغو پاره‌ای از تحریم‌ها بهره‌مند شود.
 این شبکه به نقل از دو مقام دولت جو بایدن، یک مقام در کنگره آمریکا، یک مقام سابق دولت آمریکا و چهار نفر دیگر که از این موضوع اطلاع داشته‌اند این خبر را منتشر کرده است.
براساس این گزارش، منابع ان.بی.سی به این شبکه گفته‌اند آمریکا از پیشنهاد روسیه به ایران مطلع بوده اما یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفته است "تدابیر موقتی" موضوع بحث‌های جدی نیستند.
این مقام آمریکایی گفته است "ما نمی‌توانیم درباره گفتگو‌هایی که میان روسیه و ایران گذشته صحبت کنیم اما در این مرحله معتقدیم چنین تمهید موقتی موضوع بحث‌های جدی نیست."
دولت روسیه هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده و هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه گفته است تهران به دنبال توافق موقت نیست و حاضر به اظهار نظر درباره جزئیات پیشنهاد روسیه نشده است.
منابع خبری ان.بی.سی به این شبکه گفته‌اند تهران پیشنهاد روسیه را مبنی بر توافق موقت نپذیرفته است اما اگر چنین پیشنهادی پذیرفته شود آمریکا و دولت‌های دیگر احتمالا آن را گام اول در راه بازگشت کامل به توافق قلمداد خواهند کرد.

رویترز از قول مقام فرانسوی: مذاکرات وین به تغییر رویکرد نیاز دارد 
یک مقام دیپلماتیک فرانسوی روز پنجشنبه مدعی شد در روند مذاکرات مسائل اصلی مورد توجه قرار نگرفته‌اند و مذاکرات وین پیش از فرا رسیدن ماه تعیین کننده فوریه به تغییر رویکرد نیاز دارد.
به گزارش "رویترز"، این مقام دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، پس از دیدار وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در برلین به خبرنگاران گفت: پیشرفت جزئی، کم و آهسته در مورد موضوعاتی وجود دارند که ما می‌دانیم مسائل اصلی مذاکرات نیستند.
وی افزود: اگر ایران به این مسیر در سطح هسته‌ای ادامه دهد و مذاکرات به همین منوال پیش برود، ما موفق نخواهیم شد این کار (بازگشت به توافق) را انجام دهیم.
این مقام فرانسوی حاضر به تعیین ضرب الاجل نشد اما ادعا کرد که روند فعلی قابل دوام نیست.
وی گفت: از نظر ما، تغییر رویکرد ضروری به نظر می‌رسد. من فکر می‌کنم که ماه فوریه کاملا تعیین کننده خواهد بود. قرار نیست ما در وین در ماه‌های مارس، آوریل، می‌و غیره اینگونه ادامه دهیم.
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنجشنبه در برلین آلمان در تداوم بکارگیری تاکتیک بکارگیری ضرب الاجل برای فشار بر ایران در میز مذاکره اعلام کرد که مذاکرات وین باید تسریع شود.
به گزارش "خبرگزاری فرانسه"، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد برای احیای برجام، باید روند مذاکرات تسریع یابد
وی پس از گفت و گو با همتایان اروپایی و آمریکایی خود در شهر برلین آلمان به خبرنگاران گفت: مذاکرات نمی‌توانند به این آرامی ادامه یابند.
پیش از این نیز، وزیران امور خارجه آلمان و آمریکا در نشست خبری مشترکی ادعاهای خود را درباره مذاکرات وین تکرار کردند و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن برغم ادعاها اظهار داشت ارزیابی شخصی من پس از گفت و گو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان ممکن است.
وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت که همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و جوسپ بورل نماینده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری با ایران و بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام گفت‌ وگو کردیم.
این مقام ارشد دولت بایدن با بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ادعا کرد: ما در زمان حساس و تعیین کننده‌ای هستیم، می‌توانیم این مذاکرات را به یک نتیجه موفق برسانیم و به نگرانی‌های اصلی همه طرف‌ها رسیدگی کنیم اما زمان رو به اتمام است.

اتحادیه اروپا: مذاکرات وین در مسیر درستی حرکت می‌کند
یک مقام اتحادیه اروپا عنوان کرد که در مذاکرات وین با ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده و ممکن است توافق نهایی در این مذاکرات حاصل شود.
به گزارش رویترز، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نمی‌خواست نامش فاش شود روز جمعه عنوان کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین در مسیر درستی حرکت می‌کند و ممکن است که توافق نهایی حاصل شود.
وی در این باره بیان کرد: مطابق با ارزیابی‌ ما، داریم در مسیر درستی جهت رسیدن به توافق نهایی حرکت می‌کنیم.
این مقام اتحادیه اروپا همچنین عنوان کرد که "پیشرفت‌های کوچکی" در شماری از مسائل در وین حاصل شده است.
وی افزود: نگرانی من بیشتر از مفاد توافق بر سر زمان‌بندی آن است. حس من می‌گوید که داریم به کندی به پیش می‌رویم. این اشتباه بزرگی خواهد بود که به خاطر زمان‌بندی نتوانیم به راه‌حلی خوب دست بیابیم.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: اما با این حال فکر می‌کنم که به توافق برسیم و به گمانم این اتفاق پیش از آنکه خیلی دیر شود، رخ دهد.
هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

توییت اولیانوف در پی دیدار با باقری کنی
نماینده روسیه در سازمان‎های بین‌المللی واقع در وین در توییتی پس از دیدار با رئیس هیات ایران در مذاکرات هسته‌ای "هماهنگی نزدیک" میان تهران و مسکو را پیش‌نیاز تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات احیای برجام خواند.
 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز جمعه در توییتی نوشت: دیدار بسیار مفیدی با آقای باقری کنی، رئیس هیات ایران در مذاکرات وین داشتم. هماهنگی نزدیک میان هیات‌های دو کشور پیش‌نیاز ادامه و تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات بر سر احیای برجام و رفع تحریم‌ها است.
علی باقری کنی پیش از این نیز با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین دیدار کرده بود.
هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
طرفین مذاکرات از جمله دولت آمریکا که به طور غیرمستقیم و از طریق هیات‌های دیگر کشورها با ایران در وین مذاکره می‌کند، گفته‌اند پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است.

اولیانوف: روسیه و آمریکا تاکنون همکاری مفیدی در زمینه ایران داشته‌اند
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توییترش نسبت به اظهارات یک مقام پیشین آمریکایی و یک عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» درباره رایزنی اخیر وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه درباره احیای توافق هسته‌ای واکنش نشان داد.
 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین، در واکنش به انتقاد ریچارد گلدبرگ، عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» از پرداختن وزیر امور خارجه آمریکا به موضوع احیای توافق هسته‌ای در وین در گفت‌وگو با همتای روسی‌اش، به جای پرداختن به مسائلی از جمله اوکراین، در صفحه توییترش نوشت: روابط روسیه-آمریکا در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. اگرچه در زمینه ایران، تا کنون توانسته‌ایم همکاری مفیدی داشته باشیم. کنایه‌های تحریک‌آمیز تغییری در آن ایجاد نخواد کرد.
اولیانوف در ادامه گفت: البته، نتیجه مثبت به تمامی بازیگران بستگی دارد، از جمله ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی، اما ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.
انتقاد گلدبرگ و پاسخ  اولیانوف به او در پی این مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در ژنو ایران را یکی از محورهای گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خواند.
وی در ادامه عنوان کرد که مسئله هسته‌ای ایران نمونه‌ای از چالش‌های امنیتی است که مسکو و واشنگتن می‌توانند بر سر آن همکاری کنند.
بلینکن همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پنجره همچنان برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 با ایران باز است

نظر شما