شناسهٔ خبر: 52112071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ذبیح‌الله اعظمی‌سارویی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور با این سفر غافلگیرمان کرد سفر رئیسی به مناطق آسیب‌دیده؛ لازمه‌ ترمیم سرمایه اجتماعی تثبیت جبهه شرق بازسازی سرمایه اجتماعی از کرملین تا کرمان

فارغ از تمام مسائل، صرف حضور رئیس‌جمهور که عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود در مناطق محروم جنوب استان کرمان بعد از سفر خسته‌کننده روسیه، بر نگاه مردم اثرگذار است.

صاحب‌خبر -
رئیس‌جمهور با این سفر غافلگیرمان کرد

رئیس‌جمهور کشورمان پنجشنبه‌شب و بعد از دو روز فشرده، از سفر مهم روسیه به تهران بازگشت. سیدابراهیم رئیسی بعد از چند ساعت، از تهران به جیرفت، یکی از شهرهای استان کرمان سفر کرد. استانی که این روزها، در شرق و جنوب خود، میزبان طوفان شن و سیلاب‌هایی بی‌سابقه است. رئیسی طی سفر خود به روسیه نیز به صورت تلفنی پیگیر امور آسیب‌دیدگان از سیل بود و وزیر کشور دولت هم روز چهارشنبه به‌منظور پیگیری امور سیل‌زدگان به شهرهای جنوبی و شرقی استان کرمان سفر کرد. علاوه‌بر سفر دو روزه وحیدی به مناطق سیل‌زده، وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز روز جمعه به همراه رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور جهت بررسی خسارات ناشی از سیل به مناطق جنوبی کرمان سفر کرد. سفر روز جمعه رئیس‌جمهور به مناطق سیل‌زده آن هم بلافاصله بعد از سفر فشرده خود به مسکو، حامل چند پیام بود که محوری‌ترین آنها، اولویت داشتن سرمایه اجتماعی در نگاه دولت سیزدهم است. درباره بازتاب حضور رئیسی در مناطق سیل‌زده در بین خسارت‌دیدگان و دلایل اهمیت این سفر از پیش‌تعیین ‌نشده رئیس‌جمهور به محروم‌ترین نقاط استان کرمان که حالا درگیر سیل نیز شده‌ است، گفت‌وگویی با ذبیح‌الله اعظمی‌سارویی، نایب‌رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

برایمان از آخرین اخبار درباره حضور مسئولان دولتی و حضور ناگهانی رئیس‌جمهور در مناطق سیل‌زده بگویید. چه زمانی از قصد رئیسی برای سفر به کرمان مطلع شدید؟

اینکه در روزهای هفته اخیر شاهد حضور برخی وزرا مثل وزیر کشور که البته در دو نوبت به جنوب استان کرمان سفر کردند و حضور برخی دیگر از مسئولان دولتی ازجمله مسئولان ستاد مدیریت بحران و رئیس جمعیت هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده بودیم، نشان‌ از اهتمام و توجه ویژه دولت مردمی رئیسی به مناطق محروم دارد. نوری، وزیر آموزش‌وپرورش در جنوب استان کرمان حضور پیدا کرده و به اتفاق او و نماینده کهنوج، منوجان، رودبارجنوب، قلعه‌گنج و فاریاب، پنج شهرستان جنوب استان و شکراللهی بازدیدی از مناطق داشتیم. در این مسیر بودیم که مطلع شدیم رئیس‌جمهور به جنوب استان، شهرستان جیرفت آمده است. این مساله برای ما خیلی جالب بود و از این سفر رئیسی غافلگیر شدیم. جمله من بعد از اطلاع یافتن از این خبر این بود: «ایشان که در روسیه حضور داشتند!» این مساله که رئیس‌جمهور علی‌رغم راه طولانی و خسته‌کننده روسیه و سرمای هوا، تنها چند ساعت بعد از رسیدن به کشور، خود را به استان کرمان رساندند برای ما بسیار غافلگیرکننده و جالب بود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم شعار «جمعه‌ها هم تعطیل نیست» از سوی رئیس‌جمهور که امروز به اتفاق زینی‌وند، استاندار در مناطق حاضر شدند، محقق شده است. واقعیت امر این است که دولت رئیسی دولتی مردمی است و این را هم ثابت کرده ‌است. او از دل مردم برآمده ‌ و با این کار هم این را ثابت کردند و این اقدامات است که می‌تواند اعتماد مردم را به دولت بازسازی کند.

نکته دیگر درباره مردم آن است که آنها از ما به‌عنوان نمایندگان‌شان در خانه ملت مطالباتی درباره این سفرها دارند. می‌پرسند این وعده‌هایی که در این سفرها از سوی اعضای هیات‌دولت به آنان برای رفع مشکلات‌شان داده می‌شود تا چه میزان اجرایی می‌شوند. منتظر نتیجه آن هستند. اینکه مسئولان دولتی در میان مردم حضور پیدا می‌کنند بسیار بااهمیت است اما بخش دیگر این سفرها آن است که مسئولان بتوانند به این قول‌ها که درباره تامین اعتبارات جهت حل مسائل مردم است عملی کنند تا در نتیجه آن، توسعه مناطق را شاهد باشیم. این مهم‌ترین خواسته مردم است و می‌تواند به این اعتمادسازی میان دولت و مردم کمک قابل‌توجهی داشته باشد.

صرف حضور رئیس‌جمهور در بین مردم را تا چه میزان در بازسازی این اعتماد عمومی اثرگذار و نتیجه‌بخش ارزیابی می‌کنید؟

فارغ از تمام مسائل، صرف حضور رئیس‌جمهور که عالی‌ترین مقام کشور بعد از رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود در مناطق محروم جنوب استان کرمان بعد از سفر خسته‌کننده روسیه، بر نگاه مردم اثرگذار است. مردم در کوتاه‌مدت همین که ببینند درک شده‌اند و مشکلات‌شان از سوی مسئولان دولتی دیده شده است برایشان ارزشمند است و همین نکته هم درحال حاضر در میان مردم و در فضای مجازی درحال دست‌به‌دست شدن است. حضور رئیس‌جمهور مردمی در مناطق محروم که البته در ایام رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 1400 هم وعده آن را داده‌ بودند و گفته بودند که به جنوب کرمان توجه ویژه‌ای خواهند داشت، برای مردم مهم است. امیدواریم ایشان در سفر رسمی‌شان به استان کرمان، بازهم به مناطق جنوبی این استان سفر داشته باشند.

باتوجه به اینکه در طول چند هفته گذشته شاهد 2 سیل مهیب در استان کرمان به‌خصوص در مناطق جنوبی و شرقی این استان بوده‌ایم، اولا حجم خسارات را چه میزان ارزیابی می‌کنید، ثانیا در کوتاه‌مدت چه مسئولیت‌هایی را جهت جبران خسارات بر دوش دولت می‌دانید؟

نکته قابل‌توجه این است که در جنوب استان کرمان، شاهد چیزی نزدیک به 195 میلی‌متر بارندگی بود‌ه‌ایم. مسیرها در برخی شهرهای استان آسیب‌دیده و راه‌های ارتباطی مردم با استان‌های همجوار قطع شده بود که این مساله، موید آن بود که نیاز است حداقل چند پل در این مناطق احداث شود. استاندار محترم این‌ موارد را به وزیر کشور منتقل کرد و احداث زیرساخت‌ها و اقدامات لازم دراین‌باره مصوب شد. بنده به‌عنوان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و متخصص این رشته می‌گویم، هر زمان سیلابی راه می‌افتد، حداقل 25 میلیارد تومان به آن منطقه خسارت وارد می‌کند، درصورتی‌که می‌توان با هزینه‌ای حدود 5 میلیاردی از این آسیب جلوگیری کرد. هزینه‌ای که برای ساخت سدهای کوچکی مثل سدهای سنگی‌ملاتی هزینه می‌شود، می‌تواند از خسارت احتمالی سیلاب جلوگیری کند. همان‌طور که نمونه آن را در شهرهایی مثل عنبرآباد شاهد بودیم. بنابراین ما باید پیشگیری را بر درمان مقدم بداریم. مثلا در منطقه جیرفت و عنبرآباد سیل‌بندی وجود دارد که پیش از انقلاب ساخته شده است و حدود 50 کیلومتر طول دارد اما حدود 70 کیلومتر از ادامه این سیل‌بند باقی مانده است که درصورت تکمیل، از عنبرآباد تا رودبارجنوب را پوشش خواهد داد. این سیل‌بند باید تکمیل شود که البته وزیر محترم کشور هم دراین‌باره دستوراتی دادند. امیدوارم رئیس‌جمهور هم بر تکمیل آن تاکید داشته باشند. این یک بخش کار است که می‌‌تواند از خسارت‌های بعدی جلوگیری کند. راه‌ دیگر هم ساخت سدهای سنگی و بتنی در دره‌ها و در مسیر رودخانه‌‌هاست که می‌تواند سطح تخریب و سرعت سیلاب‌های احتمالی را کاهش دهد. علاوه‌بر آن، می‌تواند تامین‌کننده سفره‌ آب‌های زیرزمینی و قنوات نیز باشد. بخش سوم اقدامات پیشگیرانه هم این است که ما علاج واقعه را پیش از وقوع داشته باشیم. بر فرض مثال سال قبل در شهرستان جیرفت، درکنار کمک‌هایی که از دولت گرفته شد با همکاری بخش خصوصی، اصلاحاتی در حریم رودخانه صورت گرفت که در نتیجه آن اقدامات، این روزها شاهد آن هستیم که شهرستان جیرفت در سیلاب صدمه جدی نبیند. علاج واقعه پیش از وقوع به این معناست که با هزینه حداقلی، از خسارات حداکثری جلوگیری کنیم.

خسارت‌ها عمدتا متوجه پنج شهرستان جنوبی استان به‌خصوص رودبار، قلعه‌گنج و منوجان بوده است که درحال حاضر مسئولان مربوطه مشغول ارزیابی خسارات وارده به خانه‌ها، مزارع، باغات و دام‌های مردم هستند. یکی از مطالبات مهم مردم در این روزها آن بود که ما کنسرو و چادر و نایلون نمی‌خواهیم. مطالبه ما از مسئولان این است که سیل‌بندها و زیرساخت‌ها را تقویت کرده و توسعه دهند تا از خسارات آینده جلوگیری شود.

با اصلاح زیرساخت‌ها می‌توانیم از خسارات احتمالی آینده جلوگیری کنیم. این باید در برنامه‌های وزارت نیرو قرار بگیرد. بخش‌هایی هم متوجه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع است که البته طرح‌های خوبی در این سال‌ها در این حوزه مطرح شده ولی کمبود اعتبار باعث شده است که موضوع تا به امروز به تاخیر بیفتد.

نظر شما