شناسهٔ خبر: 52095280 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

80 درصد آلودگی هوا ناشی از وجود نقص فنی در وسایط نقلیه است / معاینه فنی خودروها یک ضرورت است

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: حدود 80 درصد آلودگی هوا در شهرهای آلوده ناشی از وجود نقص فنی در وسایط نقلیه و عدم مراجعه بموقع به مراکز معاینه فنی است.

صاحب‌خبر -

سعید شهند در گفت و گو با خبرنگار ایلنا بهره‌مندی عموم مردم از هوای پاک را حقی انکارناپذیر در جامعه تلقی کرد و گفت: در این خصوص اقدامات بسیاری را انجام داده ایم که از مهمترین آن می توان به ارائه تخفیف 50 درصدی در معاینات فنی خودروها در هفته هوای پاک اشاره کرد.

وی آلایندگی انواع خودروها و موتورسیکلت ها را یادآور شد و گفت: حدود 80 درصد آلودگی هوا در شهرهای آلوده ناشی از ایرادات فنی و عدم احتراق کامل در وسایل نقلیه است که رانندگان می توانند با انجام بموقع معاینات فنی از پایمال شدن حقوق مردم در استفاده از هوای پاک جلوگیری کنند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: وزارت نفت مکلف است سوخت پاک در اختیار مردم قرار دهد البته در حال حاضر نیز سوخت پاک و استاندارد در استان ها توزیع می شود اما میزان آن سهمیه بندی شده و هر استان به نسبت وضعیت خود از این سوخت بهره مند می شود. در استان اردبیل 4 ایستگاه گازوئیل برای جلوگیری از آلودگی هوا سوخت یورو 4 ارائه می کنند.

شهند ادامه داد: برای جلوگیری از افت فشار گاز خصوصا در فصل زمستان بسیاری از کارخانجات از سوخت جایگزین استفاده می کنند که این امر نیز در آلایندگی هوا نقش مستقیمی دارد اما نظارت و رصد بر این روند نیز در جریان است تا کارخانجات از مازوت استفاده نکنند چرا که تبعات آن جبران ناپذیر است.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه وضعیت آلودگی هوای اردبیل در شرایط خاصی قرار ندارد و در طول سال غالبا شاهد هوای پاک یا در حد سالم در سطح استان هستیم البته این امر  دلیل بر این نیست که اقدامات لازم را انجام ندهیم.

شهند در پایان گفت: ستاد معاینه فنی در استان هر سه ماه یکبار برگزار می شود که ارگان های مختلفی در آن حضور دارند؛ با توجه به اینکه خودروهای ناسالم از سوی راهور جریمه می شوند لذا شایسته است همشهریان و متولیان شهرداری و حمل و نقل عمومی بمنظور جلوگیری از آلودگی هوا مطابق با استانداردهای زیست محیطی به وظایف خود عمل کنند.

نظر شما