شناسهٔ خبر: 52087666 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

غذاهای ممنوعه در سندروم تخمدان پلی کیستیک کدام است؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان نیست اما محققان توصیه کرده اند که با رعایت رژیم غذایی می توان از شدت این بیماری کاست.

صاحب‌خبر -

سندروم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان نیست اما محققان توصیه کرده اند که با رعایت رژیم غذایی می توان از شدت این بیماری کاست.

به گزارش سیناپرس به نقل از express، سندروم تخمدان پلی کیستیک نوعی اختلال هورمونی است که باعث بزرگ شدن تخمدان ها به همراه ایجاد کیست هایی در لبه های خارجی آن می شود. این نوعی اختلال متابولیک است که انسولین و متابولیسم بدن را درگیر می کند. از این رو، محققان معتقدند که رژیم غذایی سالم تأثیر شگرفی روی این بیماری به جا می گذارد و پرهیز از مصرف برخی موادغذایی می تواند به بهتر شدن این وضعیت کمک کند. 

این سندروم باعث بروز ‌عدم تعادل هورمونی و مشکلات متابولیک می شود. معمولا از هر 10 زنی که در سنین بارداری قرار دارند، یک زن این سندروم را تجربه می کند. سندروم تخمدان پلی کیستیک با قاعدگی های نامنظم یا قطع قاعدگی ها مرتبط است.
زنان مبتلا به این سندروم به دلیل تولید بیش از حد هورمون های آندروژن کیست های متعددی دارند. حدود نیم از زنان درگیر با این سندروم دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. به گزارش سیناپرس، مبتلایان اغلب از آکنه و موهای زائد رنج می برند. چنانچه سندروم تخمدان پلی کیستیک مدیریت نشود، می تواند منجر به مشکلاتی چون دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی یا افزایش خطر سرطان آندومتر شود. 

رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مؤثری در کنترل علائم این سندروم دارند و مانع از تشدید این حالت می شوند. مبتلایان به این سندروم معمولا میزان انسولین بالاتر از حد نرمال دارند. انسولین تولید شده در لوزالمعده به سلول ها کمک می کند قند را به انرژی تبدیل کند. برخی رژیم های غذایی مقاومت انسولینی ایجاد کرده و کاهش وزن را دشوارتر می کند.

کربوهیدرات های تصفیه شده

غذاهای سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، مافین، شیرینی های صبحانه، دسرهای شیرین و هر ماده ای که از آرد تهیه شده باشد. به گزارش سیناپرس، این موادغذایی باعث التهاب و تشدید مقاومت انسولینی در بدن می شوند. بنابراین برای جلوگیری و کنترل این سندروم بهتر است یا از خوردن آن خودداری کرده یا کنترل شده مصرف کنید.

غذاها و نوشیدنی های شیرین

قند نوعی کربوهیدرات است و باید تا حد امکان از مصرف آن پرهیز کنید. نوشیدنی شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا تأثیر مخربی روی علائم دارند. همچنین قند باعث ایجاد اختلال هورمونی در بدن می شود.

روغن دانه های خوراکی

این روغن ها در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و رستورانی کاربرد دارند. این نوع روغن ها به دلیل دارا بودن چربی های امگا 6 که باعث التهاب می شوند، ناسالم هستند. به گزارش سیناپرس، التهاب یکی از دلایل اصلی مشکلات انسولینی، عدم تعادل هورمونی و سندروم تخمدان پلی کیستیک به شمار می رود. محققان توصیه می کنند بهتر است با جایگزینی این روغن ها با روغن نارگیل، روغن زیتون یا کره روغنی از مصرف این روغن های مضر خودداری کنید.

روغن های جامد

روغن های جامد مانند مارگارین به دلیل ناسالم بودن برای سلامتی مضر هستند. این قبیل روغن ها باعث التهابی می شوند که برای مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک خطرناک هستند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از چربی های اشباعی است که منجر به افزایش وزن می شود. توصیه می کنیم به دلیل استفاده از این ماده استیک، همبرگر و ساندویچ مصرف آن را تا حد امکان محدود کنید.

قهوه

کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش هورمون استرس شود که درعوض، میزان انسولین را افزایش می دهد. عادت کردن به مصرف زیاد قهوه، حساسیت به انسولین را کاهش داده و تنظیم سطح قند خون را دشوارتر می کند. به گزارش سیناپرس، اسیدیته قهوه باعث مشکلات گوارشی، سوءهاضمه، سوزش سر دل و برهم خوردن تعادل در میکروبیوم های روده می شود. کافئین همچنین باعث اختلال خواب و تشدید اضطراب می شود.
 

گزارش:ندااظهری

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما