شناسهٔ خبر: 52074244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد:

۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد را حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می کند

فرهمندی گفت:بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر را حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می‌کند و یک سوم کل آلودگی هوای شهر هم ناشی از خودروهای شخصی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «ایمان فرهمندی» در بیست و دومین جلسه علنی شورای شهر گفت: ۲۹ دی روز «هوای پاک» است ولی همچنان در مشهد مقدس هوای پاک نداریم؛ از ابتدای سال تاکنون فقط ۷ روز هوای پاک داشته‌ایم، آخرین روزی که شهرمان هوای پاک داشته، ۲ ماه و نیم قبل بوده و به صورت نادر، دو روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها را تجربه کرده‌ایم، شاخص کیفیت هوای امروز ۷۴ است که نشان می‌دهد تا چه حد با هوای پاک فاصله داریم؛ شاخصی که باید ۵۰ باشد و زنگ خطر و تهدیدی برای همه ماست که داریم به سمت آسیب جدی حرکت می‌کنیم.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد افزود:خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: « هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا» که یعنی «انسان را خلق و به او تکلیف کردیم که زمین را آباد کند»؛ ولی متاسفانه ما زندگی خود را آباد می‌کنیم و زمین خدا را تخریب. کارنامه عملکرد ما به عنوان جامعه بشری، کارنامه قابل دفاعی نیست چراکه زمین، آب، خاک، هوا ،صوت و نور را آلوده می‌کنیم و بیشترین آسیب را به خود و حیات جانوری در زمین وارد می‌کنیم.

 

وی ادامه داد:سالانه بیش از ۵۰ میلیارد تن گاز گلخانه‌ای در دنیا و ۳۴۵ هزار تن انواع آلاینده هوا در مشهد تولید می‌شود که ۶۴ درصد از آن، مربوط به منابع متحرک و ۳۶ درصد، مربوط به منابع ثابت است، بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر را حوزه حمل و نقل و ترافیک تولید می‌کند و یک سوم کل آلودگی هوای شهر ناشی از خودروهای شخصی است.

 

فرهمندی گفت:تمام آلاینده‌های خطرناک اکسیدهای گوگرد در این شهر توسط چند عامل آلاینده محدود، ۴ نیروگاه، در این شهر تولید می‌شود، ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از ۴ نیروگاه شهر است و ۱۳ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از کامیون‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد تاکید کرد:تقریباً تمام آلاینده‌های بسیار خطرناک اکسیدهای گوگرد در این شهر، توسط فقط چند عامل آلاینده یعنی ۴ نیروگاه مشهد تولید می شود؛ منشاء ۲۰ درصد از آلودگی هوای شهرها توسط همین چهار نیروگاه است، کامیون‌ها ۱۳ درصد، وانت‌بارها بیش از ۶ درصد، موتورسیکلت‌ها ۵ درصد، جایگاه‌های سوخت ۵ درصد، واحدهای صنعتی به جز نیروگاه‌ها ۶ درصد و خودروهای شخصی ۳۳ درصد در آلودگی هوای شهر نقش دارند.

 

وی افزود:خودروهای شخصی درحالی یک سوم آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند که تنها شامل ۴۴ درصد سفرهای شهری را انجام می‌دهند؛ درحالیکه ناوگان اتوبوسرانی با وجود اینکه ۱۷ درصد سفرهای درونشهری را انجام می‌دهند، تنها ۱.۳ آلودگی هوا را باعث می‌شوند. این اعداد یعنی راندمان تولید آلودگی هوا به ازای هر سفر با خودروی شخصی، ۱۰ برابر همان سفر با اتوبوس است.

 

فرهمندی ادامه داد:اتوبوس‌هایی که امروز به شدت فرسوده هستند، میانگین سنی آن‌ها از یازده سال گذشته و وضعیت قابل دفاعی ندارند ولی در عین حال باید در جهت اصلاح و به‌روزرسانی آنها تلاش کنیم، ما به عنوان سیاست‌گذاران شهر باید به این نکته توجه کنیم و سیاست‌های خود را به سمتی ببریم که سفرهای مردم از خودروهای شخصی و سواری به سمت خودروهای جمعی و حمل‌‎ونقل پاک سوق پیدا کنند.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد گفت:امروز برای ایجاد کوچکترین و معمولی‌ترین زیرساخت‌های شهری باید میلیاردها تومان هزینه کرد؛ به‌عنوان مثال، ایجاد هر کیلومتر قطارشهری، هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان، هر مترمربع پیاده‌روسازی یک میلیون تومان، هر کیلومتر مسیر دوچرخه ۵۰۰ میلیون تومان و خرید هر دستگاه اتوبوس، ۴.۷ میلیارت تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد. این درحالی است که تمام بودجه عمرانی شهر مشهدمقدس ۴ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان، معادل ۳ کیلومتر قطارشهری است.

 

وی بیان کرد:از دولت و نماینده عالی دولت در استان تقاضا داریم که فکری به حال آلودگی هوای شهر مشهدمقدس بکنند چراکه با ظرفیت و توان شهرداری و مدیریت شهری این کار شدنی نیست؛ همه دستگاه‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست، وزارت رفاه به عنوان مالک نیروگاه توس و ... باید پای کار بیایند، نیروگاه توس تنها نیروگاه شهر مشهد است که برای تولید برق از مازوت استفاده و همه اکسیدهای گوگرد تولیدی در این شهر را تولید می‌کند که یک فاجعه است.

 

فرهمندی تاکید کرد:از ۹۲ تا ۹۶، میزان تولید آلاینده‌های مهم هوای تهران، عمدتا به شدت کاهش پیدا کرده و یا حذف شده و اکسید‌های گوگرد در این شهر به صفر رسیده است؛ ذرات معلق به یک سوم کاهش پیدا کرده و تولید هیدروکربن‌های نسوخته نیز تقریبا «صفر» شده است. اکسیدهای نیتروژن مشهدمقدس، ۳ برابر تهران شده و اکسیدهای گوگرد که خروجی نیروگاه ها هستند، در شهرمان ۱۷۵ برابر تهران است.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهارداشت: منشاء این ظلم و بی عدالتی در حق زائران و مجاوران بارگاه رضوی چیست؟ چرا گاز استان خراسان از خانگیران باید در نیروگاه نکا سوزانده شود و مازوت پالایشگاه تهران و اصفهان با لوله و تانکر به نیروگاه مشهد منتقل و سوزانده شود؟ این سوال را به نمایندگی از ۳.۵ میلیون شهروند مشهدی می‌پرسم و نهادهای مسئول باید پاسخگو باشند.

 

وی گفت:آیا نمی توانیم این نیروگاه‌ها را از شهر خارج کنیم و برنامه‌ای برای خارج کردن نیروگاه‌ها از شهر داریم؟ برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای تغییر سوخت مازوت به سوخت‌های پاکتر داریم؟ که ظاهرا جواب منفی است. مدیریت شهری در بحث کاهش آلایندگی خودروهای سواری چه کار کرده است.

 

فرهمندی افزود: آیا سیاست نرخ‌گذاری در خدمات حمل‌ونقل عمومی، مشوق شهروندان برای استفاده بیشتر از حمل‌‎ونقل همگانی به جای خودروی شخصی بوده است؟ آیا سیاست‌های کنترلی استفاده از خودروهای شخصی همچون طرح زوج و فرد را اجرا کرده‌ایم؟ آیا در توسعه مسیرهای دوچرخه و پیاده‌روسازی در سطح محلی موفق بوده‌ایم و کارنامه خوبی داریم؟

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد:شبکه دوچرخه‌سواری ایجاد کرده‌ایم و پیاده‌روهای معابر اصلی مناسب‌سازی شده ولی برای سفرهای کوتاه و داخل محلات تدبیری اندیشیده نشده است، در موضوع کنترل معاینه فنی خودروها چقدر توفیق حاصل شده و مراکز معاینه فنی ما چقدر موفق عمل می‌کنند؟ متاسفانه دولت تعهدات خود را در توسعه حمل‌و‌نقل همگانی به نحو شایسته اجرایی نکرده است.

 

وی بیان کرد:رئیس جمهور محترم به خوبی در سفر اخیر خود بر لزوم تقویت حمل‌ونقل درون و برون‌شهری تاکید داشتند و به درستی فرمودند که باید در جهت تقویت سیستم اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد گام برداشت، شهرداری مشهد امروز ۲۰۶ میلیون دلار بابت خطوط قطارشهری که پیشتر ساخته شده، به صندوق توسعه ملی بدهکار است؛ اگر این عدد را بخواهیم پرداخت کنیم، باید دو سال تمام پروژه‌های عمرانی شهر را تعطیل کرد.

 

فرهنمندی اظهارداشت:روسای سه قوه توجه داشته باشند که این صدای استمداد مردم شهر مشهد است؛ مدیریت شهری مشهد نمی‌تواند برای اعتباری که از آن استفاده تجاری نکرده، سود تجاری پرداخت کند، شهرداری با این پول تجارت نکرده و پرداخت سود تجاری بابت آن، ظلم در حق شهر و شهروندان است. در شرایطی که مردم به رایگان و به یک دهم قیمت واقعی از خدمات حوزه حمل‌ونقل عمومی بهره‌برداری می‌کنند.

پایان پیام/483

نظر شما