شناسهٔ خبر: 52050941 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ممیزی جدا از وزارت فرهنگ در اکران فیلم‌ها نداریم

تهران- ایرنا- رییس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به برخی از انتقادها در خصوص عملکرد حوزه هنری درباره اکران برخی فیلم‌ها در سینماهای حوزه گفت: ممیزی بیش از تغییرات مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اکران فیلم‌ها نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا حمیدرضا جعفریان، روز سه شنبه در نشستی با محوریت مرور فعالیت ها و تولیدات جدید سینمای حوزه هنری در چهلمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اتفاقات درباره فیلم ها برای پخش در سینماهای حوزه هنری گفت: برخی از فیلم ها به دلیل شرایط کرونایی در صف پخش قرار دارند و بحث عدالت را در پخش فیلم ها رعایت می کنیم.

وی در خصوص موضوعات مطرح درباره فیلم بی همه چیز گفت: برخی صحبت ها که از سوی تهیه کننده این فیلم مطرح شد نادرست است و فرصت برابر در اختیار همه تهیه کنندگان قرار می دهیم. ما نسخه ای به جز آنچه مد نظر وزارت ارشاد بود در این خصوص نداشتیم. نباید تنها به یک فیلم اشاره کرد اکران فیلم اتابای، صحنه زنی و پوست را ببینید که در سینماهای حوزه اکران شد. 

جعفریان با بیان این که ظرفیت سینمایی حوزه هنری محدود است گفت: برنامه های توسعه ای در این خصوص داریم. یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. با توجه به جریانی که در دو سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به صورت فعال داریم و تلاش می کنیم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم. تا آن موقع به نیمی از ظرفیت اکران می‌رسیم.

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری گفت: در حوزه سینماسازی تلاش شد، سینماها را بازسازی کرده و ارتقا بدهیم. حتی سینماهای دهه ۸۰ را داریم به روز می‌کنیم، اما برای توسعه یکی از سیاست‌های ما این است که عدالت دسترسی برای مخاطبان وجود داشته باشد. در حال حاضر در ۸ یا ۹ استان سینما نداریم، در چنین مکان‌هایی چند راهبرد داریم. یکی اینکه سالن‌های موجود را بازسازی کنیم، ضمن اینکه با برخی سالن‌های بخش خصوصی یا برخی دستگاه‌ها که برایشان سودآور نیست، قرارداد بسته‌ایم که از ظرفیت‌های آنها هم بهره ببریم.

جعفریان درباره ملاک این سازمان برای اکران فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: ما قائل به یک استاندارد هستیم که استاندارد شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور آقای قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هر کسی در آن شورا، خود همان شورا وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی به یک فیلم پروانه نمایش نداده در حالی که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود، درباره نحوه سانس دهی و اختصاص پردیس‌ها قوانین شورا مشخص می‌کند که چه کنیم.

وین درباره فیلم های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر گفت: در دوره جدید تلاش کردیم میراث حوزه را احیا و تقویت کنیم؛ در جریان تولید محتوا، خلق روایت و قصه گویی (جریان اقتباس) در جریان سرمایه انسانی حمایت از هنرمندان و حمایت از مشارکت با سرمایه گذار از جمله پیشران ها حوزه هنری در دوره جدید است. با این اهداف در این یک سال چند دستاورد داشتیم.

جعفریان درباره حضور فیلم حوزه هنری در این دوره از جشنواره گفت: در این دوره حوزه هنری در ژانرهای دفاع مقدس، درام سیاسی و اجتماعی و بیوگرافی فیلم در جشنواره حضور دارد، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری روی فیلمسازان حرفه‌ای و جوان داشتیم که هر ۴ فیلم ما برای جشنواره فجر امسال حاصل کار کارگردانان فیلم دومی است. این آثار هم تمرکز بر خانواده و هم امیدبخشی و حال خوب برای مخاطبان دارند.ضمن رشد کمی تلاش کردیم به بحث کیفی هم توجه داشته باشیم و کارهای خوب تولید کنیم. 

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در تشریح موضوع فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر گفت: ما چهار فیلم سینمایی در جشنواره امسال داریم که طی یک سال اخیر فرایند آن‌ها طی شده و در موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شده است.

وی درباره فیلم درام و سیاسی ضد به کارگردانی امیرحسین ربیعی، گفت: این فیلم در بستر یک روایت عاشقانه به شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد و ماجرای آن از ۱۴ اسفند ۵۹ تا ۷ تیر روایت می‌شود. امسال که چهلمین سالگرد شهید بهشتی است انگیزه ما این بود که به این موضوع بپردازیم و التهابات دهه ۶۰ را نشان بدهیم. همچنین فیلم هناس به کارگردانی حسین دارابی هم در ژانر بیوگرافی یک روایت زنانه است و به وقایع ملتهب ابتدای دهه ۹۰ می‌پردازد.

جعفریان با اشاره به آثار دیگر حوزه هنری که با مشارکت فارابی و بخش خصوصی ساخته شده، گفت: امسال تنها توانستیم با بنیاد فارابی مشارکت داشته باشیم فیلم دسته دختران ساخته منیر قیدی یک پروژه بزرگ دفاع مقدسی است که تنها کارگردان زن جشنواره آن را کارگردانی کرده است. ویژگی اصلی این فیلم این است که اقتباس از وقایع و چند کتاب ادبیات پایداری است و از این جهت برای ما اثر ارزشمندی است.

وی درباره فیلم شادروان گفت: این فیلم به کارگردانی حسین نمازی هم درامی اجتماعی است که ویژگی ممتاز آنکه باعث شد از این فیلم حمایت کنیم، این است که یک فیلم خانوادگی شیرین، دغدغه‌مند و سالم است. 

جعفریان گفت: درباره آثار همچون دیدن این فیلم جرم است و مصلحت تأکید کرد: در چارچوب قانون و با توجه به ماموریت خودمان خلق اثر می‌کنیم. دیدن این فیلم جرم است هم سرانجام اکران شد. به دلایل مختلف دولت قبل تصمیم گرفت نمایش فیلم را به تعویق بیندازد. به این معنا فیلم توقیف نشد، اما اشکالاتی از نهادهای نظارتی وجود داشت.

وی درباره دیگر فیلم مصلحت گفت: اسنادپروانه نمایش آن وجود دارد و برای اکران عمومی هم در مسیر گفت و گو است. ضمن اینکه زمان اکرانش تولید امسال نبود، سال آینده ۶ فیلم برای اکران داریم. یکی از دلایل اکران نشدن این فیلم‌ها فضای کرونا و فضای مصیبت زده گیشه سینما بود. از سوی دیگر صف اکران شلوغ بود.

وی درباره سامانه بلیت‌فروشی گیشه هفت گفت: نگاه به این سامانه و زیرساخت‌های آن، نگاه اقتصادی نیست. سامانه بلیت‌فروشی این‌طور نیست که سودآور باشد، نگاه ما بیشتر جلب مخاطب است، اینکه مشتری را به طور ثابت برای خودت نگهداریم و به زنجیره سینمای تو متصل شود. با سینما شهر ارشاد مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه برسیم.

جعفریان درباره تاثیرات حوزه هنری در تولید آثارش گفت: نمی توان مانند یک بانک و قلک عمل کرد و یک فیلمسازی فیلمی بسازد و به او کار نداشته باشیم؛ به عنوان مدیر فرهنگی و حاکمیتی اصلی‌ترین کار ما انتخاب هنرمند است. بقیه کارها مربوط به درونیات و زیست هنرمند است، هنرمند خوب کم نداریم، حتماً توجه به آنهایی که کم‌کار شده‌اند هم مد نظر ما قرار می‌گیرد. البته ممکن است هنرمندی یک کار خوب داشته باشد اما ده میلیارد تومان هزینه آن شود، ما ترجیح می‌دهیم به سراغ پنج کار دیگر با هزینه کمتر برویم. 

وی درباره اولویت‌های حوزه هنری برای ساخت فیلم گفت: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است. خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید برای ما مهم است، در فضای همکاری با فیلمسازان و مولفان هم تلاش می‌کنیم تنوعی داشته باشیم، هم با هنرمندان حرفه‌ای و هم با جوانان، کار می کنیم؛ امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم اما مقدورات اجازه نداد، تلاش می‌کنیم هر سال یک کار اولی یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل داشته باشیم.

نظر شما