شناسهٔ خبر: 51867768 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهارت آموزی، کلید موفقیت فردای دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش: مهارت آموزی کلید موفقیت‌های فردای دانش آموزان امروز است که باید در کنار تحصیل علم در مدارس به آن توجه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای یوسف نوری با گرامیداشت سالروز قیام ۱۹ دی در مراسم افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی گفت: زندگی در دنیای فناوری و دیجیتال و تکامل هر روزه آن، نیاز به یادگیری برنامه نویسی و کسب توانایی در این حوزه را بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری کرده است.
وی افزود: مهارت برنامه نویسی وشناخت علوم روز از مهارت‌هایی است که برای کودکان بسیار ارزشمند بوده و توانایی کدنویسی در یک سطح مقدماتی به یکی از امور ضروری تبدیل شده است و مهارت حل مسأله را به کودکان می‌آموزد.
آقای نوری گفت: بسیاری از کشور‌های پیشرو آموزش این مهارت‌ها را از دوره پیش دبستانی شروع کرده اند و زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که کودکان در مراحل اولیه یادگیری، می‌توانند کدنویسی در آن‌ها را بیاموزند.
وی تأکید کرد: امروزه، کودکان زمان زیادی را صرف انجام بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای می‌کنند و اغلب به بازی با نرم افزارها، کنجکاو هستند و اگر از روش ساخت آن‌ها نیز مطلع شوند، فرصت مناسبی فراهم خواهدشد تا به آن‌ها نشان داده شود که در پس همه این بازی‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: کدنویسی روند واردکردن ساختارهاست که وظایف خاصی را انجام می‌دهد و برای بچه‌ها لازم است، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد در مهارت‌های متفاوتی، مانند حل مسأله و جزئی کردن دستورات به کوتاه‌ترین شکل ممکن و فعال کردن تصورات ذهنی، خلاقانه عمل کنند و حتی به آن‌ها اجازه می‌دهد هوشمندانه تفریح کنند.
وی افزود: امروزه دانش آموزان با توانایی‌های مختلف در حوزه فناوری، وارد مراحل اولیه مدرسه می‌شوند. استفاده آن‌ها از این فناوری به طور قابل توجهی در بین دانش آموزان متفاوت است و این وظیفه معلمان است که دسترسی مساوی به فناوری را برای همه دانش آموزان ایجاد کند و انتظار می‌رود تا پایان تحصیلات دوره ابتدایی به توانایی استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی برای یافتن، خلاقیت و برقراری ارتباط و مهارت‌های شناختی و فنی برسند.
آقای نوری تصریح کرد: در دنیای پیچیده امروز، انسان برای رفع نیاز‌های روزمره به دنیای اینترنت وابسته شده است که سهم قابل توجهی از این وابستگی متعلق به کودکان و نوجوانان است. حال که فناوری و ابزار‌های دیجیتال به قدری برای آن‌ها جذاب شده است که آنان را از بازی‌ها و فعالیت‌های پرتحرک و حتی گاهی از درس خواندن و ورزش کردن دور می‌کند، بهتر است از این مسأله برای آموزش آنان استفاده کرده و با آموزش ساده و روان، کاری کرد که کودکان و نوجوانان به جای مصرف کننده محتوا، تولید کننده آن باشند و با مشارکت مراکز نوآوری وشرکت‌های دانش بنیان بتوانیم کار در ساحت‌های تعلیم و تربیت را برای دانش آموزان برنامه ریزی کنیم.
افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی با مدیران کل صبح امروز به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

نظر شما