شناسهٔ خبر: 5174000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

محمدرضا یوسفی: بازدیدکنندگان غرفه‌های کودک از نبود راهنما رنج می‌برند/ برنامه‌ریزی برای کودکان را از اولویت‌های نمایشگاه کتاب بدانیم

محمدرضا یوسفی، نویسنده و منتقد ادبی گفت: واقعیت این است که خانواده‌ها به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندند و در این هوای گرم برای تفریح به نمایشگاه نمی‌آیند؛ آنها واقعا می‌خواهند برای بچه‌هایشان‌ و آینده آنها برنامه‌ریزی کنند اما به دلیل عدم وجود کارشناس و مشاور در سالن‌ها و غرفه‌های کودک نمی‌توانند جواب درستی بگیرند.

صاحب‌خبر -
 
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمدرضا یوسفی در حاشیه بازدید از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در صحبت‌هایی که با نویسندگان و ناشران‌ مختلف داشتم، فردی را ندیدم که از موقعیت مکانی نمایشگاه راضی باشد و هرکدام‌ بر حسب صنف و دیدگاه خودشان‌ مشکلاتی را برای برگزاری نمایشگاه در مصلی بیان می‌کردند. به عنوان مثال برنامه‌هایی که در سرای اهل‌قلم کودک و نوجوان برگزار می‌شد از جمله مراسم گرامیداشت یکی از نویسندگان برجسته ادبیات کودک(نادر ابراهیمی) به دلیل سروصدای زیادی که در اطراف سرا حاکم بود‌ هیچ‌‌کدام از شرکت‌کنندگان یا سخنرانان نمی‌توانستند بر روی مباحث مهمی‌ که درباره ادبیات کودک و نوجوان بیان می‌شد‌ تمرکز کند‌.
 
این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: واقعیت این است که فضای موجود با انگیزه‌های دیگری ساخته شده و هدف از ساختن مصلی برگزاری نمایشگاه نبوده است.‌ باید تلاش کنند ساخت‌وساز مکانی را که سال‌هاست برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفته‌اند، به اتمام برسانند.
 
یوسفی ادامه داد: ما در ترویج کتاب و کتابخوانی در سطح کشور به اندازه کافی مشکلات داریم و دیگر نباید وقتی سالی یک بار نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه کتاب برگزار می‌کنیم‌ باز هم با مشکلاتی مانند فضای نامناسب، گرمای زیاد و نبود تهویه مردم را از خریدن کتاب منصرف کند.
 
وی اضافه کرد: اگر مسئولان بازدیدی از نمایشگاه‌های کتاب در سایر کشورها داشته باشند متوجه می‌شوند که شرایط عرضه کتاب‌ها در این نمایشگاه به‌گونه‌ای است که مردم حتی اگر کتابخوان هم نباشند برای بازدید از نمایشگاه و آشنا‌ شدن با تازه‌های نشر ذوق و شوق دارند.
 
برنامه‌ریزی برای کودکان را از اولویت‌های نمایشگاه کتاب بدانیم
یوسفی در ادامه با بیان اینکه مسئولان باید به حقوق کودکان احترام بگذارند گفت: ما در کشور قریب به 20‌میلیون کودک و نوجوان داریم‌. با توجه به این حجم‌، ضرورت دارد که نمایشگاه‌ کتاب کودک به صورت جداگانه‌ برگزار شود اما با این وجود، حالا که این امکان‌ وجود ندارد‌ باید‌ تلاش کنیم‌ حقوق کودکان را بشناسیم‌ و برگزاری نمایشگاه کودکان را جزء اولویت‌هایمان بگذاریم و ببینیم کشورهای دیگر برای کودکان‌ چه کارهایی انجام می‌دهند‌.
 
راهنما و کارشناس خبره و آشنا با حوزه کودک در نمایشگاه وجود ندارد
وی ادامه داد: خانواده‌ها نمی‌دانند زمان مراجعه به کتابفروشی‌ها و یا نمایشگاه‌های کتاب باید چه کنند و چه کتابی برای کودکانشان بخرند. متاسفانه راهنما و کارشناس خبره و آشنا به این حوزه در نمایشگاه وجود ندارد تا خانواده‌ها را راهنمایی کند. واقعیت این است که خانواده‌ها به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندند و در این هوای گرم برای تفریح به نمایشگاه نمی‌آیند آنها واقعا می‌خواهند برای بچه‌هایشان‌ و آینده آنها برنامه‌ریزی کنند اما متاسفانه نمی‌توانند جواب درستی بگیرند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه‌ به دلیل عدم شناخت کافی مسئولان نسبت به کودکان‌ و نشر کودک،‌ بچه‌ها همیشه آخرین اولویت هستند‌ و ما هیچ گاه در کشور برنامه‌ خاصی در حوزه کتاب‌های کودک نداریم‌ در حالیکه سال‌های گذشته جشنواره‌‌های بین‌المللی تصویر‌گری و سمینار‌های بسیار خوبی در حوزه ادبیات کودک برگزار می‌شد‌ که متاسفانه از بین‌ رفت و اگر ادامه پیدا می‌کرد‌، توسعه و رشد فراوانی در ادبیات کودک ایجاد می‌شد.
 
ادبیات کودک ما حرف‌های زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد
یوسفی در ادامه با اشاره به اینکه نویسندگان و تصویرگران بسیار ارزشمندی در کشور داریم که در سطح جهان شناخته ‌شده‌اند، گفت: ادبیات کودک ما حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن در سطح جهان دارد اما متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به این حوزه امکان بروز و ظهور را از دست داده‌ است.
 
محمدرضا یوسفی از قصه نويسان پرکار ادبیات کودکان در سال 1332 در همدان متولد شد. وی تا به ‌حال بیش از 200 عنوان کتاب برای گروه‌های مختلف سنی نوشته است. نخستین کتاب یوسفی با عنوان «سال تحویل شد» در ۱۳۵۷ منتشر شد. محور اصلی فعالیت های یوسفی داستان نويسي برای كودكان است اما در زمینه فیلم نامه، نمایشنامه و مباحث نظری ادبیات کودکان نیز آثاری دارد.
 
یوسفی دانش آموخته رشته تاریخ از دانشكده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است و برای کودکان آثاری از ادبیات کهن فارسی را بازنویسی و باز آفرینی کرده است. «افسانه شیر سپیدیال» و «قصه یادگار زریران»، «افسانه بلیناس جادوگر» و «افسانه شیرین کارنامه اردشیر بابکان» از جمله این آثار است. «ستاره‌ای به نام غول» و «حسنی به مکتب نمی‌رفت» برنده دیپلم افتخار IBBY شده است. کتاب‌های او در جشنواره‌های داخلی نیز جوایزی به دست آورده‌اند. يوسفی یک بار نیز نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شده است.
 

نظر شما